Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1391 ggr
Ponnykanin
0

"Studsig" kanin

Hejsan. Jag blev för någon vecka sedan "Skötare" på grannens kaniner. Grannen är en gammal, ganska äcklig gubbe som har cancer. Han är jättesvår att prata allvar med och jag gillar honom inte. Dock gör mina föräldrar det eftersom vi är släkt.

Men problemet är det att Rasmus som en av kaninerna heter är väldigt sprattlig och jobbig att hålla i. När jag tar ut honom i sele blir han jättestressad och hoppar runt och voltar i luften :S Annars kutar han iväg eller något annat. Det är jättejobbigt! :( Dessutom skriker han när han blir som räddast. :( Det är superläskigt!! :( Och ganska ofta visar han tänderna. I buren är han ganska sur och kan anfalla en ibland.

Jag vet att "Sture" som vi kan kalla grannen inte har hållt på med dem något alls heller.

Vad ska jag göra?

Hur ofta ska jag ta ut kaninen?

Ska jag prata med "Sture"?

Kan det ha med selen att göra? (Det är en kattsele)

Vad ska jag göra? :S

Ändrade rubriken och lite i texten, läs infotråden Tänk på hur ni skriver. //Medarbetare

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Ponnykanin
0

Snälla svara! Jag behöver hjälp!

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Kristall
0

Först av allt, bra att du tar hand om kaninerna. Låter som att gubben inte riktigt orkar med dem? Då är det bra att någon som vill dem väl ger dem lite uppmärksamhet. :)

Sedan tycker jag att du bör undvika att ta ut kaninen i sele och koppel tills du har lärt känna den bättre. Om kaninen är rädd/nervös blir det många gånger värre när den får en sele fastspänd på sig och känner att den är fast. Har ägaren någon inhägnad eller liknande som du kan rasta kaninen i? Annars kan man enkelt bygga en av kompostgaller, så kaninen får motionera utan att behöva vara stressad av selen.

Umgås mycket med kaninen, men stressa den inte. Sitt t.ex. vid buren med något gott i handen och låt den komma fram och smaka, utan att röra dig. Prata lugnande med låg, vänlig röst. När den väl har börjat äta från din hand kan du försöka börja klappa den, och när den accepterar att du rör den kan du så småning om börja ha den i din famn och till slut lägga på selen. Det bör ske gradvis och kan ta länge, men de flesta kaniner blir tama bara man ger dem tid. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

minkaninester
0

Vad ska jag göra?

svar: Jag tror att om du tillbringar mycket tid med kaninen, sitter vid buren och pratar med den. Klappar den lite, men lyft inte upp den! 
Man får helt enkelt börja om från början.

**Hur ofta ska jag ta ut kaninen?
**

svar: Börja med det som jag skrev ovan. Känner du sen att kaninen blir allt mindre aggresiv kan du ju låta Rasmus springa i en Hage
Där får han Motion samtidigt som han inte behöver känna stressen av selen.

Ska jag prata med "Sture"?

svar: Jag personligen hade nog försökt att lösa det själv. Skulle kaninen inte bli bättre skulle jag pratat med "Sture" om alt.

**Kan det ha med selen att göra? (Det är en kattsele)
**

svar: Ska jag vara ärlig tror jag att Rasmus känner skräck för selen. Du skriver att kaninerna nästan aldrig blivit hanterade, och jag tror att dem ytterst sällan haft sele på sig också. Låt Rasmus springa lite i en rasthage och skapa ett band med honom så att han känner att han litar på dig. Låt honom sen springa med selen löst i rasthagen utan koppel och låt honom lära sig att selen är en possetiv sak.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Ponnykanin
0

Tack så jättemycket! Det kommer verkligen bli enklare nu! Glad

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

minkaninester
0

Berätta gärna hur det går sen! :)

MVH.
Louise T

Ponnykanin
0

Självklart! Idag nosade han lite på mig :D När jag satt utanför buren! :)

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

SuperLivis
0

*Tassavtryck*

Vill se hur det går ^^

Dock har jag inget mer att tillägga än de där uppe.

elinab
0

Du har redan fått jättebra svar, men jag vill bara säga att det är så fint av  dig att ta hand om kaninerna. Behövs fler som du! Glad

Ponnykanin
0

Tack så mycket! Jag ville så gärna ha en kanin, då fick jag sköta om dessa små sötnosar! Förästen har vi fixat kompostgaller nu så kaninerna har en Hage sedan. Men jag går försiktigt framåt. Jag kanske kan andvända det om några dagar. Jag vill inte att någon av kaninerna ska vara rädda för mig!

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Ponnykanin
0

Idag har det inte gått så bra. Han morrar när jag sätter mig i buren. Och nu anfallen han mina händer också :S Det funkar inget bra alls! :S Det känns helt omöjligt :'( Han är jätteläskig. :S Jag vågar knappt stoppa in handen ju :(

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

louise-ariel
0

Lämnar ett tassaavtryck också vill se hur det går men börja med att sitta utanför utehagen och troligtvis kommer han komma fram men gå inte fram själv vad du än gör under hela tiden du tränar han.

Sen så kan du ju sitta på huck utanför buren med något gott banan eller äppelbitar så när han kommer fram så får han belöning och försök att vara snäll hela tiden förutom när han gör något dumt som bits eller så och du måste se till att ha hanskar på dig tjocka vinterhandskar så när han bits gör det inte ont skulle rekommendera skinnhandskar och en fleecekofta ifall han biter på armen även om du tycker han är läskig visa inte det! (Jag vet hur det är har haft en precis likandan kanin på beteende som beter sig bra nu)

Och en sista sak ge aldrig upp jag har ärr efter en kanin som jag lärde, jag grät första gången hon bet mig men även fast jag grät lät jag ingen ta hand om kaninen jag skulle sätta den på plats själv så den inte fattade (kaninens tankar: Jahaha om jag biter henne då blir hon rädd så ska jag göra så jag kan ta över henne) det är ju inte bra om det blir så eller hur??

Hoppas det går bra med kaninen!

Glada Hälsningar Louise!!

www.stormenskaniner.se

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Ponnykanin
0

Tack så mycket! Jag brukar nästan alldrig vara rädd annars. Jag SKA fixa honom! Det måste jag! :|

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Ponnykanin
0

JAAAG ÄR KÄÄÄR!!!! <3<3<3<3<3<3 Han har blivit märkvärt bättre redan! Nu när jag kommer hoppar han framn och hälsar <33 Fy, jag bara tycker mer och mer om honom för varje dag! <3 Idag har han morrat 2 gånger bara :) Det var när han tyckte att jag var lite närgången! ;)

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

louise-ariel
0

Gud vad bra och roligt det är alltid bra att rådfråga folkSkrattande

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

elinab
0

Kul att det går framåt!

minkaninester
0

Roligt att höra! Glad

MVH.
Louise T

[nataschaj]
0

Lämnar med tassavtryck!

Lycka till, men du, jag e så nyfiken på hur dem ser ut, kan du ta bild och lägga upp på dem?.

gickan87
0

Lämmnar också ett avtryck :)

Underbart att någon bryr sig om kaninerna. Lycka till!

MVH Erika :)

aliciia
0

Säger som ovanstående, fantastiskt att du tar hand om kaninerna! och ett stort lycka till! 

Även jag har haft en kanin som bet mig några gånger, och har rivit mig, men han är som en hund nu (dock inte lika lydig haha)

Lycka till ännu en gång!

Ponnykanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder på dem: Det här är Ellen :D Dem är föresten 2 hermelinsyskon på 2 år!

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Ponnykanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är Rasmus! <3

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.