Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1012 ggr
Rafflan
0

hund + kanin?

Jag har en ung hund, som är väldigt busig och lekfull, skulje vilja ha honom lös med kaninerna, men problemet är att han gärna jagar det som röra på sig, skäller väldigt mycket på "okända" djur och kan slå med tassen för att få dem att springa så han kan jaga.

Han skulle aldrig bita eller så, men är rädd att han ska stressa/jaga/skada kanineran, tips? hur jag kanske kan få dem att funka ihop?

MaaariaS
0

Jag har både hund och kanin.Hunden är lite vild ibland när han är med kaninen, men det är pga av att han blir så glad.

Jag skulle nog inte våga ha en hund med jakt i tillsammans med kaniner, så lätt att det går fel.

Det jag gör när min hund är för ivrig är att håller fast hunden tills han lugnar ner sej och sen får han träffa kaninen.Men min hund har inge jakt i sej överhuvudtaget ,så han är nog lättare att få lugn än din hund tyvärr.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Kassy
0

Tror tyvärr inte att det är någon bra idé, men min Sheetland Shepdog (kallad mini collie) fungerar bra med mina kaniner då hon är lite smårädd för dom och backar om dom närmar sig. Hon kan vilja valla dom (springa runt dom) när dom är i sin bur, men om dom är lösa låter hon dom vara (nosar ibland).

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Rafflan
0

#1 asså han är ingen jakt hunn men tycker tex det är kul att springa efter katter, stannar katten stannar han, springer katten springer han, själva springandet är kul liksom :)

Går katten går han bra fram å nosar på den och brukar efter ett tag låta den vara ;)

MaaariaS
0

#3 ok det lät som han jagade,ber om ursäkt,tror iaf att det inte är nån bra ide pga av att hunden gillar att springa efter…kaninen blir nog rädd då ,jg tycker du ska vänta tills han blivit lite äldre och har lugnat ner sej lite innan jag skulle släppa ihop dom.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Rafflan
0

#4 okey ;)

Rafflan
0

#4 okey ;)

Timotejj
0

Men gillar han att jaga sådant som springer så kan de ju ske att han börjar springa efter kaninen? Och i största fall tror jag kaninen skulle börja få panik och aldrig stoppa, tror inte de har de tänket. Deras instinkt är ju att fly undan faror :)

Rafflan
0

#7 ja det jag mena med att katten stanna är att han inte skadar djuret om kan kommer ifatt det ;)

Timotejj
0

#8 Jaha okej :) Men en kanin stannar nog inte ändå om den har en hund efter sig ^^

Yossesin
0

Jag skulle nog hålla i hunden så kaninen vänjer sig och inte springer iväg, men det beror ju på om din kanin lätt blir rädd, mina kaniner är rätt lugna och går bra ihop med hundar :) Sen skulle jag tro att ju äldre hunden blir, ju lugnare blir den.

Plopp4
0

Jag kan inget om det här men ett tips? är ju att ha kaninen lös o har hunden i koppel så man lätt kan ta den ifall det går fel…

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se