Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 626 ggr
kaka1234567
0

Din kanin/utevistelse/fodring?

Ja jag hur mycket ute vistelse era kaniner får och vad de får för mat vinter/sommar tid.

När era kaniner får ut får de beta eller står den bara på samma gräs plätt hela tiden?

Min kanin går ut från kl 07.00 till 22.00 och är alldrig på samma gräs plätt utan går oftast ut där de är tjockt kraftigt gräs. Och på vintern går hon på sand/snö.

På sommaren får hon endast frukt och grönsaker kanske. men kalrar sig mycket vär på gräsät hon bettar. Och höt hon får inte på kvälstid.

Hon är knasig men de är bra och väljer hö före frukt/pellets.

Nu har hon fott kraftigt bette så hon kanske får en frukt/veckan. men när bettet minskar komer jag självklart öka frukt.

På vintern äter hon vanlig pellets en 1dl. men får inte i sig allt. Och ätter höt. De är ju bra men dock tappar hon i hull.

Vill få lite hjälp med de. Och höra hur era kaniner har de. Glad

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[BonnieL]
0

(Redigerade din rubrik lite. Tänk på att inte använda onödigt många frågetecken och utropstecken. //BonnieL, medarbetare)

Valkyrie
0

Mina kaniner bor ute året runt i stora burar, långt över lagliga måtten och får färskt gräs i hagen varje dag.
De får ingen pellets.
Hö på fri tillgång och mycket aktivering med hoppning och springa lösa varje dag.
Frukt och grönsaker varje dag + färska stora grenar som de gnagar på.
Ibland får de även svenska jordgubbar som är deras delikatess.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

minkaninester
0

Ester & Ella bor i varsin bur utomhus året om. 
Oftast är det sele och koppel, men för att dem ska få springa lite lösa får dem sitta i rasthage varje dag runt 20 min /var.
Ella får 1 dl pellets & Ester ½ dl pellets.
Någon form av grönt finns i matskålen varje dag, fri tillgång till hö.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

LinnW
0

min kanin är ute året om dygnet runt.

han får lite grönsaker på morgonen o sen på kvällen får han ca 1/2 dl pellets ,sen har han fri tillgång till hö o vatten :)

alwiz
0

Kaninerna bor ute året runt.

Genom en lucka i buren kan man öppna upp till den rymmnigssäkra hagen, luckan öpnnas morgon och stängs kväll. På så sett kan kaninen aktivera sig mycket själv och välja om den vill vara ute i hagen eller inne i buren. Då har den en stor yta att vistas på, vilket uppskattas mycket.
Rastning sker även i betesbur eller en kompostgallerhage. Selprommenader då och då. Även hoppträning efter kaninens personliga behov.

Ca 1 msk pellets per dag, självklart tillgång till friskt hö.
Morötter eller något annat grönt utfodras var dag.

[ninnakm]
0

Kaninerna bor ute året runt..

Mina kaniner är ute hela dagarna, från 08:00 (ungefär) och går in vid ca 20:00, 21:00 beror på;) Dom går på samma gräsplätt i några/någon dag, tills jag ser att det inte finns s mycket kvar eller att det är ganska mycket bajs, det tar ungefär 2-3 dagar;)

Dom får mat 3 gånger om dan ( fri tillgång till hö och vatte och gräs på sommaren, eftersom dom är ute) Till frukost får dom pellets, nytt hö, buren mockad, till lunch får dom olika saker (då menar jag av grönsaker och frukt) Jag försöker variera lunchen så mycket som möjligt, jag tar det vi odlar själva (morötter, äpplen, röbetor, sallad i lien skala och inte ofta, sen jordgubbar och andra bär;) Till middag, blir det pellets, gräs och hö för natten och vi byter vatten 3-4 ggr per dag:)

Men dom får inte bara va i hagen på dagarna, dom får en utflykt nästan varje dag, så länge vädret tillter. D brukar vi gå i skogen, springa på lite ängar det uppskattas värkligen:)

Ja det är väl så mina niner har det:D Höll på att glömma! Dom får en halv dl stampe pellets på morgon och kväll;)