Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1722 ggr
LinneaJohaanson
0

Överförsiktighet

Okej kommer få jätte mycket skit nu men.. 
Men tycker ni inte att kif är lite överförsiktigt, jag menar come on det är kaniner inte porslins djur. Vad gör det om buren är 49 cm hö eller 50? Tror ni kaninen bryr sig? Nej.
Och om man lyfter den i nackskinnet? Kaninen dör inte.
Och kaninen dör inte om den får några pellets för mycket.
Och den dör inte om den inte för komma ut någon dag.
Och framför allt dom dör inte av att dom blir tillpuffade(lite hårare) när dom gör fel?
Varför denna försiktighet. Är lite trött på det.
Kaniner är inte porslinsfigurer det är djur, djur tål mycket.
Jag tycker själv man får fel uppfattning om kaniner.

Jag själv bär mina kaniner i nackskinnet, har tappat dom. Dom har en cm hit och dit i burarna. Dom mår bra, dom är lyckliga dom är välmående. Och bits dom (inte för dom gör det men ) så får dom veta om att dom gjort fel ganska bra. Men dom lever och mår bra?

Och varför radera trådar som Tarkan skrivit i denna? För att han skrivit att han är tillbaka? För att vadå?
Tycker det är en klockren tråd.
http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2a831e66-2dd9-42da-be4e-f3f661bdbbac&GroupId=20740075-7f5b-46ef-bf5e-89e4e3cce2df&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[vretenskaniner]
0

tummarna upp för detta inlägg

LinneaJohaanson
0

puss

[aammE]
0

Jag håller med dig lite faktiskt. Tycker att det är så himla fånigt att man blir sedd som en "MÖÖÖRDARE" bara för att man avlivar kaniner med defekter, eller för att man inte har plats för dem, de är slut i Avel eller liknande. Man lider inte om man är död.

LinneaJohaanson
0

Nej ellerhur, life goes on!
Det är så i Avel, man kan inte spara på alla bett fels ugnar och kastrera dom och så!

Sweetienin
0

Håller med dig fullständigt! Kaniner är djur. Domtål det mesta. Man kan vara rädd om sin kanin men man behöver inte överdriva.

Alla mobbar tarkan dessutom han får typ inte ens yttra sig!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

LinneaJohaanson
0

Ellerhur!!
Ja bara för han är ärlig

[Wonderland]
0

tycker precis som er! jag stö mig som tusan på alla här som är så himmla överförsiktiga osv Skrikandes

[aammE]
0

#4 Nej, verkligen inte. Jag kommer nog att behöva ta bort några/någon av mina kaniner för att göra plats åt nya, det är ju helt omöjligt att sälja vuxna om de inte har stamtavla.

LinneaJohaanson
0

Tack äntligen någon som känner som jag!
Så kommer jag också göra!

[aammE]
0

#9 Ska nog emmigrera helt till kanin-net, där är sådant mer accepterat. Säkerligen ryggbilder också.

LinneaJohaanson
0

funderar starkt på det med!
Ja det tror jag :D

Linnet
0

Håller med om detta med burmåtten, det spelar ju faktiskt ingen roll på nå centimeter, det är ju inte så att kaninen mår dåligt för att buren är 49 cm i stället för 50 cm

Ljusta
0

Håller helt med…

Ljustadalens kaningård

Linnet
0

Sen kan man ju fundera hur det räknas egentligen för en bur som säljs med måtten 50x100 cm är ju inte alls så stor i botten, mätte min ena bur och den var bara ca 43x92 cm innermått i botten

teddybaby
0

Jag håller med i viss mån. Jag blir  jätteirriterad på de människor som i forumtrådar skriver i likhet med: "Om du inte gör såhär och såhär så vill inte du kaninens bästa" som om de indirekt ville säga: "djurplågare!" Jag tycker helt klart att folk lägger sig i för mycket i hur andra tar hand om sina djur. Det är en sak om personen i fråga FRÅGAR om det, men om någon tex. publicerar en bild på sin kanin i dennes bur så händer det att folk frågar "Vad är det för burmått??" varpå personen anger måtten och får till svar "Aha, men då ör det okej." Vilka tror folk att de är? Och jag tror inte heller att kaninen dör om det skiljer sig någon centimeter…

Däremot är det här forumet jätteviktigt för mig. För här finns folk av alla de slag som delar mitt största intresse. Ni stöttar mig när jag behöver det, ni ger mig råd i den mån ni kan, ni berömmer och ni orkar stå ut med mitt kaninsnack, vilket inte mina vänner "in real life" gör. Och därför hänger jag här!

Vad "Tarkish" avser så tycker jag att han verkar besitta värdefull kunskap, och jag liksom vi andra delar hans passion för kaniner. Sedan har Tarkish en förmåga att vara otrevlig och därför förstår jag att han får några knäpp på näsan ibland. ;D Men jag vill uttrycka att jag tycker bra om alla här på kif och teddykaniner, alla utgör vi en väsentlig del för forumet!Glad

minkaninester
0

Jag håller inte med.
Lagar är lagar, ute i riktiga livet om du blir tagen av en polis,
säger han/hon kanske " äh det var bara 5 km för fort, kör vidare du. "
Jag menar hur skulle det låta? :p

Sen är det bättre att vara överförsiktig än slarvig, right?
Jag har absolut inget emot folk som har för små burar och dyl.
Men ni förstår hur jag menar. 
Vi är ju inte överförsiktigt för att vara taskiga, vi är det för att vi vill hjälpa.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

spiritedaway
0

Jag håller med #16.

Visst kaninen lider inte av att det är 49 cm istället för 50. Men dom minsta måtten är ju faktiskt riktigt små egentligen.

Så därför tycker jag att man absolut inte ska ha en mindre bur. Är det att vara överförsiktig?

Sen måste jag även tillägga att det är väl bra att folk frågar om burmått? För det finns ju faktiskt väldigt många som inte har någon koll alls på vilka mått som gäller. På det sättet finns det faktiskt många som kan lära sig något.

Jag anser att det är fel att avliva kaniner om dom inte är sjuka. Och det är en åsikt jag alltid kommer att stå för. 
Kan man inte ha hand om kaninerna tills dom hittar nya hem ska man kanske inte hålla på med Avel.

Och det är ett diskussionsforum. Folk har olika åsikter.

[aammE]
0

#16 Jag tror helt ärligt att en liten hermelinkanin på 1kg inte lider om buren är 49,5cm hög, det är ju samma mått för en liten holländare på 2,9kg.

spiritedaway
0

#18 Men det är väl inte riktigt det som det handlar om? Tyckte inte du förut att kaniner helst inte ens skulle sitta i bur?

Och du var väl vegan pga hur djuren behandlas eller? Och du är emot den där tävlingen på mr green för att du inte gillar hur djur utnyttjas. Men du tycker det är okej att avliva när man inte har plats för djuret, när det gjort sitt i aveln?

Jag får det inte riktigt att gå ihop

malin--a
0

Det är väl klart att man måste vara försiktig med dom?

Valkyrie
0

Är jag överbeskyddande?Skäms

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Fridaaaa
0

#20 Det TS menar är att man inte ska behandla dem som porslinsdockor som kan gå sönder om man gör minsta fel, att dem är mer tåliga djur än vad man tror.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Johanna-Larsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med.. Jag har råkat bära Thedodor i nackskinnet några år (för att min kompis sa att man skulle det) men det var innan jag fick veta att man inte skulle det =) Men han mår hur bra som helst! Han har även fått gnagarblanding, visserligen är han överviktig nu, vi tror pga. det, men han mår super!
(suddig bild, men det är hans glödjeskutt när jag kom=))

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Lil-M
0

Som sagt.. Det där med måtten kanske inte är så farligt.

Men varför gå och hålla i nackskinnet istället för att hålla som vanligt då kaninen känner sig trygg!

Dom är inte porslin men inte en tras docka heller!

Tänk om det där var ni då? Skulle ni tycka det var så kul eller?

minkaninester
0

#18: Precis som #19 är det inte det som grejen handlar om vad kaninen tycker. Saken är att lagen säger att det minst ska vara 50 cm och lagar är till för att följas. 
Sen om kaninen bryr sig eller inte det är en helt annan sak.
Men om jag var kanin, skulle jag gärna ha godkända mått på buren, vilket jag tror att du också hade velat.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

conejos
0

Håller med om burmåtten,vad 49 cm eller 50 cm en kanin mår inte sämre av det.

Och lagen säger att allt folk under 15 år ska ha hjälm,där jag bor har nästan alla under 13 ingen hjälm.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

spiritedaway
0

Och ni som tycker att det inte gör så mycket att man inte ens har godkända mått. Vart går gränsen till vad man får hålla på att bryta mot? Kan man skita i ett ha sitthylla/hus åt sin kanin också och bara ha hö, vatten och mat till kaninen i buren. Den lider ju inte direkt av det. Kaninen kan säkert må fint ändå.

Samma sak om man gett dåligt foder. Kaninen kan säkert må fint ändå.

I alla fall som det ser ut.

emms
0

Jag tycker inte att man ska ha under dom godkända måtten då dom är väldigt små. Skulle dom vara större skulle jag inte bry mig men eftersom dom är så små tycker jag att man minst ska hålla sig till dom. :)

Emma

Fridaaaa
0

Det finns lag på hur stora burarna minst måste vara för en kanin i olika viktklasser/storlekar av en anledning kanske? Okej 1 cm spelar ju ingen roll men annars ska man ha minst så stora burar som lagen säger, helst större!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinneaJohaanson
0

Hmm.. Alltså det finns vissa grader av så kallad slarvighet. Det där med bur mått vs ge kaninen ingen mat. Ja ni hör ju själva hur det låter?
Och att bära kaninen i nackskinnet, kaninen dör inte, och  det är inte som att jag går runt med kaninen som en handväska, snällla nån, bär upp den till famnen.
Och visst jag säger inte att man ska misshandla sitt djur och utsätta den för allt skit man kan komma på! Nej men jag menar djur är tåliga och även kaniner måste man visa att du bestämmer, så är det med alla djur, men olika grader för hur mycket man visar och vad man gör för att visa!

Men jag tycker det är väldigt överdrivet, främst med burmåtten. Som Emma sa över emigrera till kanin-net! Folk förstår sig på kaniner inte porslinsdockor.

Inlägget är låst för nya kommentarer