Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3347 ggr
[MinRonja]
1

Föda upp?

Hej jag skulle vilja föda upp kaniner och mina föräldrar hjälper till såklart.

Jag har några frågor:

1. Måste man har uppfödar nr?

2. Hur länge är de dräktiga?

3. Ska man sära på ungarna? Isf när?

4. Har ni tappat intresse på era kaniner när ni födit upp?

5. Hur ofta ska man vara med ungarna när de fått päls?

Sen kan ni mer än gärna berätta ännu mer om Avel, för jag håller på och läser en massor nu men vill veta lite svar här :)

[sstorm]
0

Personligen tycker jag att innan man skaffar en uppfödning ska man läsa på och ha kaninvana i minst 1 år innan. Dessa frågor är lätta att hitta svar på om man söker runt lite på nätet om man har intresset. Glad

Allt beror på helt vad för uppfldning du ska ha

Rozza
0

Håller med #1 men vill ändå ge dig några tips?. Tänk efter vad du vill ha för uppfödning samt vilket syfte du har. Du kanske inte måste ha uppfödarnummer för att kunna föda upp kel kaniner.

Välj något som intresserar dig så har man svårt för och ledsna på dom samt att ingen annan en du själv kan välja vilka kaniner du vill ha och vilka kaniner du tänkt föda upp.

Sen när du valt ras och syfte för din uppfödning finns det många erfarna uppfödare som gärna delar med sig av sin bästa tips? kring det här med uppfödning.

Friheten
0

Ett tips? är att ta kontakt med en lokal uppfödare o va me o lär dig. Ställ massa frågor både här och uppfödare. Jag har lärt mig massor min korta tid på kif :p finns massor med trådar här att läsa.
När du väl är igång. Bygg stort
:)

[MinRonja]
0

:)

….

Men samtidigt känns det som att jag kommer glömma bort dem, alltså att det blir för mycket.

Just nu har jag en hona på 7v, en hane på 7mån (båda e dvv) och en lejonhuvad kille som är 7mån (som är en hitta kanin utan märkning eller något alls) Sen kommer en vit teddy löwen hem hit. Jag är tretton år, tror ni jag orkar? Vill ha lite "push" för att inte glömma bort dem/tappa intresse. Min mamma har också berättat om att hennes farfar är exakt som mig som vill föda upp osv… Föder ni upp? hur ofta är ni med era kaniner och vad gör ni med dem? Jag äär nog helt säker på att göra allt som krävs för dem (tvivlar lite men vill verkligen!)

Jag kanske blir mer säker när jag läst mer också!

MajaL
0

1. Måste man har uppfödar nr?

Beror helt på hur du vill satsa. I så fall bör du hålla dig till uppfödande av en ras samt avla rasrent. Lämpligt är också (om du vill inrikta på utställning) att hålla aveln frå från winer. Men visst kan du föda upp kelkaniner också, fast då är uppf.nummer inte till så stor nytta.

2. Hur länge är de dräktiga?

Ca 1månad/ 4v.

3. Ska man sära på ungarna? Isf när?

Mamman och ungarna säras på när de är 6v. gamla. Säljs inte för än de är 8v.

4. Har ni tappat intresse på era kaniner när ni födit upp?

Nej. Tror man sig göra det så bör man inte ge sig in på uppfödandets väg. Flört

5. Hur ofta ska man vara med ungarna när de fått päls?

Tja, man kan ju börja pyssla med de lite smått i buren när de är ca 2v. och sedan börja ta ut de korta stunder när de är ca 3-4v.

Men denna lilla fakta räcker inte på långa vägar. Läs, läs och åter läs. Du måste ha mycket på fötterna och framföralt veta vad du har som mål. Var bor du?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rozza
0

#4 jo jag föder upp och har hittat min ras. jag kan både ställa ut och hoppa med dom. man väljer ju ras efter det man ha, keliga kaniner då kanske inte en dvärghare är så rätt men vill man ha en hopp kanin eller en fin utställnings kaniner kanske det är med rätt som i mitt fall. jag kelar inte så mycket med mina utan det bli ut och in från rast buren och gosa med ungar. om det är det du tänker på vad man gör.

[MinRonja]
0

#5 Jag tror inte att jag kommer tappa intresse på dem, men sen har jag 2 st till kaniner - eller det är mammas… Jag har bestämt mig, jag ska läsa, läsa, läsa och åter läsa om ALLT jag får tag på. Jag ska få mina kaniner mer tama än de är så ungarna blir riktigt bra kel djur, hehe ;) jag bor i södertälje.

#6 jo det var det jag tänkte på.

[MinRonja]
0

OM jag skulle testa en kull och se om det intresserar mig så undrar jag om jag kan para en teddy-löwen med en dvv? Hanen är dvv o hona teddy-löwen.

hjartelyckanskaniner
0

Vad vet du redan om Avel mer än det du fått reda på av Maja?

Ett tips? är att gå på en kurs om kaniner och Avel. Supernyttigt! Har sägert gått på 3 kurser. Tillslut sa föreläsaren att jag inte behövde gå mer för jag kunde i princip allt:)

i böcker står det inte så mkt om kaninavel utan läs på internet.

Man kan inte säga hur länge man ska ha haft kanin för en som haft kanin i 5 år behöver inte veta mer än en som haft den i 6 månader. Det beror på intresset. Vill man bara ha den för att ha den så lär man ju sig i te lika mycket som en som brinner för sina djur och vill avla.

Passar en kanin där ägaren inte lärt sig så mycket på 5 år som

när jag mailade henne. Hon visste inte ens rasen på hennes kanin för hon "hade" ju bara henne. Det är en stor skillnad på Angora och Lejonhuvad dvärgvädur;)

PMa mig om du vill veta något:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[MinRonja]
0

#9 hihi, okej då vet jag ^^ Ja det ska jag göra, jag håller på och läser om allt. Jag läser om deras beteender, kroppsspråk, Avel, PARNING o en massa, massa saker. undrar jag något, skriver jag alltid inlägg här, eller söker på internet. Jag börjar känna mig kunnig xD Nej men är det åldersgräns på det där kurserna? Jag är 13 år, så du vet :)

hjartelyckanskaniner
0

ingen åldersgräns. Jag gick när jag var 12 och tog min första kull det året.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Emelie
0

Jag tycker inte att du ska börja föda upp om det finns en risk på att du tröttnar. Jag hade kanin när jag var 8-16 och den åldern tyckte jag faktiskt inte det var så kul med kaniner. Sen när jag började igen som 18 åring så tog jag det på högsta allvar och har inte tröttnat sedan jag började efter mitt uppehåll.

Man får tänka på att det är levande djur man har att göra med, och det går inte bara att säga "jag orkar inte städa buren idag, jag gör det imorgon", för då är det ju djuret som drabbas.

Och med tanke på att du inte kan de viktigaste sakerna ännu så tycker jag definitivt att du ska plugga på ordentligt innan du börjar. Ett tips? är att komma på ett uppfödarnamn och göra en hemsida redan nu, så att du smått kan börja göra lite reklam.

Lycka till hur du än väljer att göra! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[MinRonja]
0

okej, jag får se hur jag gör :)

[BonnieL]
0

Om du tvekar på om du kommer ha tiden eller tröttna, skulle jag avråda dig.

Annars håller jag med de andra. =)

[MinRonja]
0

#14 nej det blir ingen uppfödning, jag o mamma har pratat och sa att det kommer bli för mycket för oss, kanske om 10 år, haha ;) Nej men jag tycker det blir bäst att ha keldjur - för mig :)

Friheten
0

Det va ett moget o bra beslut :) men ge inte upp dina drömmar. Planering är halva arbetet. :)

[MinRonja]
0

#16 :)

Vihed97
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 jag började pyssla om mina när dom redan var nyfödda. :) min kaninhona Våfflan är världens snällaste och tillåter allt!

jag behövde inte ens klappa henne eller så innan jag skulle ta i ungarna, och hon gjorde inget! Världens underbaraste hona, och världens finaste mamma!

MajaL
0

Jag håller med #16. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se