Det beror nog lite på.
Kaninungar har ju fördelen att man har lite mer chans att vara med och "forma" den som liten.
Till exempel är det ju extra viktigt att vänja stora kaniner vid att bli lyfta.
Nackdelen med kaninungar är om dessa köps in med tanke på Avel, då man inte kan veta hur dessa kommer utvecklas.
Vuxna har fördelen rent avelsmässigt att man oftast ser vad man får.
Nackdelen är ju då att det kan bli lite bökigare att få bort vissa beteenden och så.
Helst kaninunge då man får vara med från 8 veckors ålder och forma den lite själv som man vill :) Men hittar man en vuxen kanin som man gillar så varför inte :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag föredrar att köpa ungdjur då man får "forma" sin unge själv, har köpt in i princip alla mina kaniner som ungdjur och endast ett fåtal vid vuxen ålder. Är väldigt kräsen med vad det är för kanin jag köper in om det är en vuxen. Dock är det ju inom teddysarna "säkrare" att köpa in vuxna avelsdjur än ungar, men trots det föredrar jag att köpa in ungdjur.
jag gör både och, men inte över 1 år;) Nu ska jag köpa några vuxna kaninhonor, som redan fått kullar innan dom ska få det hos mig;) Dels för att jag vill att dom ska va lite erfarnare av ungar (inte bita i hjäl) och sen tycker jag att tonårsperioden har varit väldigt bråkig för de flesta av mina kaninhonor. Sen finns det ju nackdelar med det också, tex att dom kan bli aggresiva mot den nye ägaren;)
Men med hanar tycker jag inte att det spelar s stor roll, men helst ung där, för att man ska kunna ""forma" dom som sagt…
Hur tycker ni det är med bandet till kaninen? :) Tycker ni att ungar tyr sig mer till er än vad en vuxen skulle göra?
Kan tillägga att jag inte funderar på en till kanin, jag är bara nyfiken på vad ni tycker. Samt kan det vara bra att veta till framtiden!
#5 Jag tror att en kaninunge kan ty sig lika mkt till sin ägare som en vuxen kanin man köpt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag föredrar faktiskt att köpa vuxna kaniner. Det är mer så att man vet vad man får. Jag är dock noga med att köper jag en vuxen är det extra viktigt att jag träffar den innan jag köper den så jkag vet att jag får vad jag betalar för samt att man ser hur temperamentet är etc. Jag köper helst inte kaniner över 2,5 år, det är bara nånting jag fått för mig egentligen.
Köper man en unge så är det ju som många säjer att man får "forma" den efter sitt tycke. Men det kan man göra med en vuxen också enligt mig! _Man kan lära en gammal kanin sitta!
_Köper man en unge vet man inte exakt vad man får och det kan bli en besvikelse. Men det har jag aldrig varit med om så jag oroar mig inte så mycket för det.
#5 Jag tycker faktiskt att de har tytt sig lika mycket till mig. Dock på olika sätt. För vuxna känns det enligt mig mer som ett äkta band som inte kan gå sönder. Det är starkare och mer intensivt. Man vet vart man har varandra liksom. (Svårt att förklara)
En unge tyr sig till en för att man är den som tar hand om den. Den är beroende av en och den behöver en mer än något annat. Det kan skapa starka band i framtiden. Men till en början känns det mer som att den ter sig till en för att den måste. Sen kan tonåren komma och spöka och man har inte samma band längre. Men man har ju också mer tid att lära känna varandra och det om något skapar ju starka band.
Åh, jag har väldigt svårt att förklara. Men jag försöker i alla fall =)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#7, Jag syftade faktiskt mest på det där du skrev, att om man får starkar band till en vuxen kanin om man får ha henne/honom från att hon/han var en unge :) Men uttryckte mig nog inte så klart ^^
Jag köper hellre ungar än vuxna. :) Just för att man själv får vara med och "uppfostra" dom. Blir det fel i "uppfostrningen" har man sej själv att skylla på.
Köper man en vuxen kanin som har ett beteende man inte gillar är det väl ganska så svårt att få bort det, även om det går så tar det säkert en massa tid..
Så jag föredrar ungar :)
♥
#8 Ja, men det var inte så jag menade ;) Är inte så bra på att förklara. Jag menade att köper man en vuxen kanin så tyr sig den enligt mig mer till mig än vad en nyköpt unge gör. En vuxen har lättare att "acceptera mig". En nyinköpt unge ser mig bara som den som tar hand om den.
Men en nyköpt unge lär sig lite på en och te sig till en och när den lärt sig det så blir bandet starkare.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#10, Ahaa, nu förstår jag!
Jag får skylla på att jag är trött (dock var klockan bara 10 när jag svarade första gången men det bryr vi oss inte om, haha).
Jag föredrar också vuxna djur men är inte så noga. Är det bara rätt ras och färg som jag vill ha så köper jag. Det är inte många kaniner jag haft när dom varit ungar mer en dom jag själv fött upp.
För mig beror det på, skulle skrivit ungefär likadant som #1. ^^
Jag har dock aldrig köpt en vuxen kanin den älsta kaninen vi i min familj fick pga. att den förra familjens 5åriga pojke ej klarade av henne. Hon var 1 år när min syster fick henne och hon var ju agressiv. Som sedan tog mig typ 2 år att få henne att inte attakera mig när jag skulle ge henne mat, när jag sedan fick henne av min syster. Så jag föredrar att köpa en unge för då e man med och typ skapar kaninens beteende lite :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt