Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 717 ggr
Rebiz
0

Problem med sele

Min kaninunge Dior är nu snart 4 månader. Började med att selträna henne strax efter vi kom hem från Grekland (ca en månad sedan).

Men det går inte framåt, hon blir så rädd när hon är ute i sele, går inte att "kontrollera". Det verkar dock som att hon mest r rädd för mig som går bakom.

Har någon tips? för att hjälpa?

Clariiz
0

Låt henne gå i selen i hagen. Utan koppel förstås. Börja med några minuter åt gången och se hur hon reagerar.
När det fungerar bra kan du testa ha henne i koppel, men se till att ta det försiktigt och inte "styr" henne inte. Låt henne hoppa själv och känna att hon fortfarande är fri. Självklart ska hon inte få hoppa på platser som hon inte får vara på. Men jag hoppas du förstår hur jag menar? :)
Du kan testa att ha en ganska långt koppel så att du inte går precis bakom henne, det kan få henne att känna sig jagad.

Hon är fortfarande ung, så det är ingen brådska. Låt det ta tid och skynda långsamt :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Rozza
0

ahh typiskt problem har haft det på många kaniner helt galen om man bara tar i kopplet. men ingen fara forsätt bara och träna. ett tips? kan vara att ha ett långt koppel eller sätta ihop fler koppel så att hon inte känner sig stressad av att ha dig två cm i från sig.

Rebiz
0

#1: Okej, tack. Har låtit henne få haft bara selen i tex uterummet några gånger, men det är så svårt at fång henne sedan för hon är SÅ snabb och alert, haha !

#2: Ja, jag ska tänka på att ha långa koppel. Men jag tycker själv att det känns bättre att vara nära för man kan lättare ta upp kaninen, och styra den om den går åt fel håll (med handen), men ska försöka hålla mig en bit ifrån ^^ Är ju van med Max som är vuxen, han går ju så går himla bra i koppel!