Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2271 ggr
[MinRonja]
0

Vad ska man göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 7 veckors kanin unge biter mig när min arm är ivägen för henne, så vad ska jag göra med henne för han hon ska fatta att det är fy att göra så? lägga henne upp och ned, dutta till fingret på nosen och säga nej, eller vad tycker ni? :)

jahadu
0

Jag hade puttat bort den och sagt fy eller något liknande och sen försökt hitta någon direkt sysselsättning till kaninen =)
Sen får man fundera över från fall till fall om det är LÖNT att bli arg eller inte. Leta efter orsaker till hennes beteende - det är då man hittar lösningen. Försök fokusera på det h*n gör positivt och färstärk hellre det beteendet än att fokusera på det negativa och bygga upp en  dålig stämning. Sånt tänker man oftast inte på, inte jag heller alltid, men uppfostran med fokus på det positiva tycker jag personligen skapar en djupare kontakt med djuret - oavsett vilket djurslag det handlar om. Med detta menar jag inte att man ska ignorera de dåliga beteendena, men att man försöker ersätta dem med något positivt beteende istället för att bli irriterad. Det man får balansera med är att se till att det inte får motsatt effekt så att djuret gör dumma saker med vilje för att de lär sig att de då får något annat skojigt istället.

[nataschaj]
0

får man fråga avr din kanin kommer ifrån? djuräffar elr uppfödare?

tänkte dels att den inte är 8v ännu och det.

Annars sej ett bestämt nej/fy och flytta undan den. Märker du att den e på väg igen å bita så säg till den. sen belöna när den e duktig..

Lycka te

jahadu
0

#2 Att ta ungarna ifrån mamman vid 8v är bara en rekommendation, lagen säger 6v =)

[nataschaj]
0

3 jo de vet jag mkt väl, men tänkte att den ungen kunde vart ett sånt undan tag, å de förekommer juh. så va bara den tanken som slog mig.

[MinRonja]
0

#2 hon kommer från en uppfödare, hon visade tänder o allt ihop, gav mat osv.

#1 tack, ska börja tänka på det o göra så som det stod :)

Lil-M
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan ju säga fy ( och kaninens namn) och putta löst ( Då menar jag löst) i sidan på kaninen.

Och h*n kanske biter dig pga att den har för långa tänder ( om man säger så)

Så du borde nog ta en pinne och låta kaninen bita lite ( om du inte redan gör det alltså)

lycka till!

[MinRonja]
0

#6 Gu så söt ^^

jag ger henne pinnar jätte ofta, det är bara min hane som äter pinnen, inte hon, hon struntar i den :s

Lil-M
0

#7  Åh tack :3

Har du provat he pinnen framför henne? ;D

Emelie
0

Min erfarenhet av att så unga kaniner bits, tyder på att de har aggressiviteten i generna. Det är inte normalt att en så ung kanin anfaller..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[MinRonja]
0

#9 shit… hon biter inte så väldigt hårt, man får inte röda märken eller så men såfort min hand eller benet är ivägen så naffsar hon till, + att hon gräver och bits oxå, men mest om min arm o ben är ivägen som jag skrev… jag försökte idag med att ta bort henne och säga "nej, candy" men hon fortsatte - blir lite rädd för henne :s

#8 hur menar du? :p

[MinRonja]
0

#1 du skrev att jag skulle hitta på en aktivitet, kan du ge exempel som jag kan hitta på med henne? Just nu har vi riiiktigt tråkigt med varandra …

[MinRonja]
0

#1 sysselsättning mena jag. men du kan gärna säga något vi kan hitta på iaf

[MinRonja]
0

Hon är också jätteskygg, men ändå som en knähund, hon ska vara vid mig hela tiden, såfort något nytt kommer så kutar hon till mig och sitter där en stund. Och sen så klättrar hon på mig och sånt. Såfort jag lyfter min arm så blir hon jätterädd :s Jag tycker hon e lite specilell, att hon varierar mycket. Bits o sånt..

[aammE]
0

Säg inte kaninens namn när du tillrättavisar den, då kommer namnet att kopplas till någoning negativt. Säg ett bestämt "NEJ!" och knuffa bort henne. Jag tycker inte att det låter bra att en 7v gammal kanin bits…

[MinRonja]
0

just nu sitter hon och slickar mig riktigt mycket!! :o Hon e så söt ^^

Men jag ska testa göra det du sa #14 o se va som händer =)

Emelie
0

Jag tror att du helt enkelt får låta tiden gå ett tag och se hur hon blir framöver! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[MinRonja]
0

#16 jag ska göra det =)

jahadu
0

det finns massor av sysselsättning att hitta på till kaniner =)
några exempel - hoppning, lära trix, ge henne grenar att knapra på, aktiveringsboll man köper i djuraffären…..
vilken sysselsättning som passar din kanin beror ju helt på vad hon tycker om att göra. Hur ser hennes bur ut och hur ser en vanlig dag ut för henne? =)

[MinRonja]
0

#18 en vanlig dag är att sitta med mig i soffan och mysa. Hennes bur är riktigt tråkig, jag ska köpa lite saker till henne såfort mina föräldrar har möjlighet att köra mig till en djuraffär, så ska jag köpa lite roliga saker. JAg plockar gräs och grenar varje dag men hon äter bara gräset :/

jahadu
0

#18 Köp roliga saker nästa gång du kommer till en djuraffär =)
Skippa gräset och plocka bara grenar, blir lite aktivering för hjärnan =) Häng gärna upp dom eller sätt dom lite upphöjt från marken så kanske hon tycker att det är roligare. Jag tror att hennes små bett beror på att hon har för lite att göra =)

[MinRonja]
0

#20 okej då ska jag skippa gräset då ^^