Hur bra är egentligen spån?
Möss ska inte ha spån för att det är gifitg för dem så hur bra är egentligen spån för kaninern? Någon som vet?
Vet inte, dock hatar jag själv spån x) fasnar på långhåriga kaniner, kan damma,skäpar ner osv.
Använder nu mattor och toa-lätt (:
Fast vet inte riktigt det jag undrade över.. Men tack ändå :P
Jag vet jag skrev ju att jag inte visste, och sen vad jag tycker om spån ^^
Men är det giftigt för att mössen gnagar på det/får det i sig? Eller vad då? Kaniner "äter"/tuggar ju inte på spån :P
Vet inte varför. Tror inte att mössen gnager på spånet..
Bra till korthåriga kaniner men inte till långhåriga, då är halm bättre, personligen gillar jag spån :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 #5 det är som med råttor…Råttor kan få lungcanser av spån!! Men jag vet inte om det är farligt för kaniner… :)
Hm, har aldrig hört att det ska vara skadligt för kaniner. Själv använder jag ett tunt spånlager i botten, och resten halm.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Nej. Det är inte skadligt. iaf inte för mina.
Dom skuttar så glatt runt i det så. ;D
har inte heller hört det, men kom och tänka på att det är ju skadligt för möss (& råttor)..
Man får bara se till man köper obehandlat spån. Vet en del som köper billigt spån från sågverk. Då kan det vara behandlat med impregnering. Sjäkv kommer jag köra torv just pga flugor. Och bättre kompostering :)
Har inte heller märkt något på mina, märkte det inte heller på mössen. Hade det innan jag fick reda på att det var dåligt för dem.
Men tycker inte det känns säkert att använda till kaninerna heller. Så tänkte bara höra om någon visste helt säkert om det var dåligt för kaniner eller ej.
Ja man kan ju börja undra lite.. Har faktiskt ingen aning.. Kan säkert bero lite på vad man köper för spån om det är behandlat trä eller nått..
Spån funkar då super för mig och har alltid gjort det.
#4 Min tuggar på spån :) även fast hon har tillgång till mycket annat att tugga på. Jag tror inte spån är dåligt för kaniner.
Jag skulle tro att det handlar om att råttor/möss tuggar i sig spånet, som är svårsmält och därmed får förstoppning och dör. Bara en ren gissning dock, men jag har väldigt svårt att tro att spån skulle vara giftigt - särskillt för sådanna överlevnadskonstnärer som kaniner (och möss.)
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Varför man inte ska använda det till råttor och möss är väl delvis pga terpentinet. Sen finns det säkert andra saker som gör att det kanske inte är så nyttigt. Ska finnas risk för cancer t.ex.

Det är ju terpentinet i spån som råttor & möss blir sjuka av. Inte på en gång men de utvecklar cancer snabbare än de brukar göa annars. Kanske beror på att de lever så nära bottenmaterialet hela tiden? Råttor/möss är ju också mycket känsligare för damm och liknande än vad kaniner är.
Kaniner är ju en bit längre upp än råttan/musen kan komma. Har alltid kört med spån till mina kaniner och ingen av dem har blivit dåliga pga spånet.
MVH Erika :)