Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 987 ggr
Teij
0

Val av kraftfoder.. ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj !

Det är så att jag har en kastrerad 3 årig löwen/teddy, Yankie som lätt går ner i vikt, speciellt under de kallare perioderna. Han är också väldigt känslig i magen och blir då väldigt lätt sjuk. Han gick tidigare på Lottie (perfekt!) men de försvann ju, så han har gått på Zoomans pellets. Problemet me dem är att han måste äta en himla massa utan att det egenligen ger någon effekt..

Jag ger nu mina andra kastrat, 2 årig löwenblandning pellets från Djur & natur som han fungerar ypperligt på. Kanske något småfet ;P Men detta foder funkar inte alls på Yankie. Inte ens hur försiktig jag än är med foderbytet, han blir jätte dålig :/ Som tur är det ju sommar nu så han klarar sig rätt ok på bara hö o grönt, dock på underkant så problemet återkommer såfort kylan kommer igen.

Så min fråga är till er vad ni hade rekomenderat. Ska jag fortsätta me fulla skålar zooman (o riskera att han ratar stor del av höintaget) eller rekomenderar ni något annat fettigt foder som inte är allt för skarpt för magen. ?

OBS! Han har inga tandproblem lr liknande fel, utan är kollad

Lyktans Yankie

Lil-M
0

Jag rekommenderar stampe foder.

Men bara på vintern då. Mina kaniner mår jätte bra av det och dom tycker det är gott också ^

Emelie
0

Vilket jobbigt problem! Du kanske borde testa att ge Rabbit Royal som innehåller lite annat än bara den vanliga pelletsen. Den innehåller bland annat lite små fröer + annat näringsrikt som är lämpade till just kanin.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!