Tjurig Hona
Min kanin Wilma har blivit väldigt väldigt tjurig.. Hon har varit tjurig sen jag kom hem i torsdags,(har varit borta i 3 veckor så min kompis har tagit hand om henne).
Hon bur ute och har en utebur som är 3x1,5m.
Hon trycker in sig i hörnet längst in i buren, och jag fåt inte tag på henne..
När jag går in i buren och sträcker mig för att ta henne, attackerar hon min hand och ”gräver” på min hand… Innan jag åkte ”sprang” hon alltid till mig när jag öppnade buren och gillade mig och hoppade upp i mitt knä osv, därför är det så tråkigt att hon håller på som hon gör nu.. Visst, hon har ”tjuriga” dagar ibland, men det här har pågått i många dagar. Jag klickertränar henne, och har funderat på att lära henne ”kom hit”, men det är ju inte så lätt nu när jag inte kan få upp henne :( ..
Vad ska jag göra ?

Har du frågat din kompis om något har hänt eller så?
och du kan ju prova ha henne i famnen och klappa henne lugn och så?
Om hon fortsätter och fortsätter kan man ju alltid sterilistrera( stavning) henne?
( Sterilistrera = Kastrera fast på en hona. (stavning))

#1: Hon säger att det inte har hänt något, men vem vet, det kanske har hänt något på natten:/..
Hon har aldrig riktigt gillat att bli buren och sitta i famnen, hon tycker bättre om att sitta/ligga själv på marken när jag klappar henne, tror hon tycker det är mycket, vad ska man säga.. "friare".
Ja, har funderat på det.. Men ska värkligen försöka att få upp förtroendet igen..
Igår satt jag i buren i 30min och väntade på att hon skulle komma till mig.. Men hon kom aldrig, så jag slutade för dagen..
Idag satt jag i 20min och hon kom försikgtig fram till mig, och tog salladsbiten, sen sprang hon tillbaka till hörnet.
JAG tycker att det var modigt av henne att våga sig fram till mig iaf, så det går ju framot iallafall :)

#2 Ok.
Men jag tycker att du ska fortsätta som du gör. lungt och försigtikt och inte hasta så du kanske skrämmer upp henne? Jag är inte proffs direkt på det där men man kan ju alltid försöka! Lycka till! 

#3: Hihi, aa :) Tack så jätte mycket :)
Vi behöver all lycka i världen känns det som!!

#4 Haha varsegod ^^
Lycka till 100 gånger ;D

#5; Hihi :)
#1 Det du skriver om sterilisering och kastrering är inte sant. Dessa är två helt skilda begrepp, och man kan både kastrera och sterilisera en hona.
Kastrerar man en hona så innebär det att de "honliga" hormonerna försvinner till en viss del, så att könsdriften inte längre är lika stark.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#7 Jaha. Då har jag väl fått fel information.
Förlåt för det felaktiga svaret :)

#7: Okej, nu lärde jag mig något nytt (Y) :)
Man kan ju kastrera hanar föra tt dom är, vad ska man säga… "hingstiga"..
Ska man kastrera eller sterillisera (stavning) en hona för att den är, asså jag suger värkligen på att förklara.. Men hoppas du fattar vad jag menar..
#8 Ingen fara, jag har själv sagt fel flera gånger innan jag visste hur det verkligen låg till! :)
#9 Jag tycker absolut att man ska kastrera då det är önskvärt att hormonerna försvinner till en viss del ifall kaninen är tjurig osv.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#10 Tack förresten ;)