Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1430 ggr
[Agneslundin]
0

problem med kaninen

jag vet inte vart jag ska börja men min kanin har blivit agressivare. han va lite sådär att han tog öronen bakåt och flög fram till matskålen och så men nu har det blivit värre. han hatar att vara i ens famn så igår bet han mig på halsen för att han inte fick komma ner. han är agressiv mot allt som kommer imot honom i hans bur. matskålen hugger han om man tar den imot honom eller ställer ner den i hans bur och ja allt hugger han typ. så nu har jag tröttnat på att han biter och så,så nu undrar jag om jag ska se om kastrering gör så han blir iallafall blir lite lugnare och slutar försöka para sig med handukar och så. men nu undrar jag om ni tror att beteendet försvinner om jag kastrerar honom. kan det vara så att värmen gör honom surare ? skriv gärna hur ni skulle gjort.

Loverabbits
0

Jag har en hane som påminner lite om din fast din är dock värre. Min hane kräver super mycket Motion och när han får det blir han lite lugnare men inte helt botad så när rötmånaden är slut kommer jag att kastrera honom för att se om det hjälper.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

[Agneslundin]
0

#1 han är 7 månader kan det vara så att det är tonåren ?

Loverabbits
0

#2 Ja tonåren skulle det kunna vara men det låter som han är väldigt otrevlig att ha att göra med tycker jag.

[Agneslundin]
0

#3 det är nog tonåren men kan det vara värmen ? han har en gång bitit mig så djupt i mitt finger att man såg benet,det var lite kött över men man såg svagt benet i fingret.

Loverabbits
0

#4 Nja, jag tror inte på värmen men det skulle kunna vara det men hur mycket Motion får han och vad för sorts Motion?

[Agneslundin]
0

#5 han får vara i hagen i typ 3-4 timmar varje dag . och några gånger i veckan springa runt i sele i kanske en halvtime och efter det vara i hagen . han har mkt aktivering i buren som pinnar en leksak hänger ibland upp grejer så han måste sträcka sig och så .

igår va han kanske ute i sele 1 timme och när jag skulle ta upp honom va det som om han trodde han var vild , han sprattlade och bet mig i halsen och va helt konstig. nu idag gav jag han äpplen till frukost och då va han glad han äter från handen och så men sen fick han pellets och högg efter den och då sa jag nej och höll fast honmo så han inte skulle hugga i min hand och då blev han typ sur och rädd så han sprang iväg till sin lilla övervåning.

blev lite mycket att läsa nu.

Loverabbits
0

Prova att göra saker så att han måste tänka när han ska göra dom. T.ex försök lära honom trixs, ge honom en godisboll som du har i vanligt pellets i , försök lära honom att hoppa och andra grejer som gör att han måste tänka. Men gör endast saker som han tycker är kul. 

Om han gör något som du inte vill att han ska göra tycker jag inte att du ska hålla fast honom utan igonera (stavning) honom. Sätt dig bara i hans rasthage och låt han komma fram och nosa på dig, gör inget då utan sitt bara och prata lite med honom.

minkaninester
0

Med tanke på åldern är det säkerligen tonåren. 
Det är viktigt att man har tålamod under denna perioden. 
Det försvinner så småningom.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[Agneslundin]
0

#7 han är en hoppkanin så han hoppar redan och han kan redan trix och lär honom det i buren och så. men om han inte sitter vid öppningen utan längre in i buren och jag tar fram handen till honom hugger han.

men om jag inte håller i han hur ska jag då kunna ställa ner pelletsen utan att bli biten?

minkaninester
0

Men jag tror inte Loverabbits att det är motionen, utan helt enkelt tonåren. Med tanke på åldern & beteendet så är det med största sannoliket tonåren. :)

MVH.
Louise T

Loverabbits
0

#9 Jag gör så här att jag tar fyller på dlmåttet med mängden foder min kanin ska ha tar in dlmåttet i buren och då börjar han äta ur dlmåttet då tar jag matskålen häller i fodret låter honom nosa på dlmåttet och ställer ner matskålen. Då är han lugn och jag blir inte biten.

#10 Min kanin är också i tonåren och är aggressiv som jag har skrivit men när han får tänka och får mycket Motion blir han lugnare och mera tillfredställd så då gav jag det som tips?.

[Agneslundin]
0

#10 tänkte fel han föddes 7 oktober då är han 9 månader typ. är det tonåren då ? hur länge håller det på ?

Loverabbits
0

#12 Min är ett år och är fortfarande i tonåren fast det har börjat avta.

Tarkie
0

Agnes det är INTE tonåren (visst kan det vara lite sånt, men det är inte bara det!!). Hans pappa och mamma har gett ungar med temperament. Hans ena halvbrosa som jag hade jagade mig på TOMTEN. och den andra bet 1,5cm djupt jack i min hand…

Detta är hoppkaniner och vissa har temperament och det beror inte på andra faktorer utan dom har det!

Tyvärr :(

Tarkie
0

Men vissa hoppkaniner blir aggressiva pga överskottsenergi också. Men det borde han inte ha så mkt som du rastar honom. Utan han har det i "huvudet" kastrera och se vad som händer.

kan även säga att andra av hans halvsyskon också har temperament. (Från båda mamman och pappans kullar)

Tarkie
0

Vill du veta mera så smsa/ring/skriv på msn. Kan berätta allt jag vet :)

[Agneslundin]
0

#14 hörde det. måste gjort skit ont ! :O

[Agneslundin]
0

ska kastrera han så snart som möjligt så får jag se om han blir bättre :)

lusbus
0

Jag kan inget om kaniner. Familjen skaffa vår första för tre månader sedan. Vår lilla herre som nu är ca 11 månader gammal började visa lite tjuriga miner i sin bur när han skall fodras. Men tycker iof inte att det är så konstigt. Det är ju faktiskt hans lilla revir. När han är där så vill han faktiskt vara ifred.

Vi har alltid buren öppen så vi har löst problemet genom att helt enkelt ha hans matskål på golvet Utanför buren. Sen dess har han aldrig visat några tjuriga tendenser. Kanske nått att testa? Du kan ju även stänga till buren när du ska fylla på om han skulle fortsätta vara aggresiv. Sen är det bara att öppna o låta honom hoppa ur o äta ifred.

Du skriver att han bet för att han Inte fick komma ner…

Då undrar jag, varför hålla kvar honom? Varför hålla på att ta upp honom om han har en tjurig period? Det måste ju bara göra saken värre?

Jag lyfter aldrig vår kanin för har inte tekniken att göra det än. Men jag sätter mig på golvet hos honom, då får han komma precis som han vill. Ibland hoppar han upp i knät och ibland slickar han långa stunder på byxorna. I kväll började han självmant hoppa upp till mig i soffan, inget tvång.

Läs av din kanin, jag har haft min som sagt i 3 månader men ser på honom om han vill vara ifred eller umgås.

Kastrera honom, lär dig läsa av honom, umgås på hans villkor,inget tvång, så tror jag du får en härlig liten kompis :)

lusbus
0

Ett litet tips? till Skrattande

Nått som gjorde vår lille buse ännu trevligare är att han får vara ute i hela lägenheten flera timmar varje kväll. När vi inte är hemma har han ett begränsat utrymme. Han är bara i sin bur ett par timmar på dagen och det är hans eget val, eller när han måste på "toa". Trodde inte tamkaniner var så vilda Tungan ute Han är inte still mer än ett par minuter i taget. Han ränner runt som ett skållat troll Förvånad 

Har du möjlighet så låt din kanin springa av sig sin energi så kanske det gör att hans aggresivitet över går till glädje :)

Innan vår lilla buse fick vara ute så här så låg han bara passiv på en köksstol o var butter.

[Agneslundin]
0

#20 får inte ha min kanin inne :(

lusbus
0

Hm ja då kan det ju vara värre. Kanske hans aggresivitet beror på att han inte trivs med att bo som han gör. Om det är därför han är aggresiv så tror inte jag att det hjälper med att kastrera. Han får ju inte utlopp för sin energi pga det.

Men jag är ny på kaniner så kan ha fel.

conejos
0

Hoppkaniner är avlade som sagt för bra fart,spänst.Därför är många otrevliga att handskas med.En tam och lugn kanin är inte lika snabb på banan som en kanin med temperametn.Därför kan han vara otrevlig pga av det.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[molly-macy-ajax]
0

#19 Man ska ju inte fjäska för kaninen för att den vill ner eller för att den inte vill att man ska sträcka in handen i buren! Det är ju inte kaninen som ska bestämma ….! Asså jag vet att det är svårt om man har en aggressiv kanin , men om man fjäskar för mycket tror den ju att den kan bestämma över dig! och det är ju inte så bra…för då får den ju som den vill! :)

De där med att inte ta upp honom när han har en tjurig "period"…Man måste ju ta upp honom annars får han ju sitta inne i buren hela tiden…lixom…om man inte bär honom får han ju inte komma ut i hagen….Typ :)

#14 Vem av dom jagade dig på tomten?? :O

hjartelyckanskaniner
0

det där är inte alls sant! En snäll kanin kan visst vara duktig på banan! En kanin som har ett oerhört stort förtroende på sin matte/husse gör exakt allt för sin matte/husse.

Coscos är en snäll kanin, gör slut på alla krafter på banan och han och Mich är gjorda för varandra. Tror han har typ 15cert i rak bana och vinner typ alltid.

Så nej, en kanin med temperament är inte bättre än en som är supersnäll och gosig. Det har med föräldrarna och göra och hur de är på banan. Ungarna blir nästan som de.

Alf har temperament och han är lätt med 2p och hans brorsor är svåra, de har ingen temperament.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[molly-macy-ajax]
0

#22 Typ alla hans syskon är aggressiva !! så det är nog inte att han inte trivs men hur han bor!

minkaninester
0

#23: Håller med Emma (#25).  Har en kanin här hemma som har temprament, men inte så att hon är dum. Utan vill bara också säga sin åsikt. 
Medans det finns tusen andra som är hur cool lugna som helst.
Man kan helt enkelt inte dra alla över en kant.
Visst finns det aggresiva kaniner som är avlede för hoppning, 
men jag tycker att marioteten vad jag sett är lugna, trevliga och går underbart på banan!

Dem flesta hoppuppfödningar strävar ju efter kaniner med lagom fart, snygg kropp och trevligt lynne. En uppfödare avlar ju inte på aggresiva kaniner för att dem "går bättre på banan". Tungan ute

MVH.
Louise T

conejos
0

Jag sa inte att alla kaniner är så,jag har jättefina snälla duktiga hoppkaniner hemme,menade inte så

men jag känner många som har otrevliga kaniner,och dom som verkligen satsar på Kaninhoppning avlar säkert med otrevliga kaniner

Kaninerna behöver inte vara agrresiva,men vill kanske inte kela lika mycket som andra kaniner.

[molly-macy-ajax]
0

#28 Det behöver inte vara så heller (att dom inte vill kela lika mkt) Tungan ute det beror ju egenterligen helt på individen Skrattande

conejos
0

men som #14 sa var både föräldrar och syskon otrevliga så det verkar bero på det.Jag menade inte att alla kaniner var det!

#28 jo,men de flest hoppkaniner jag känner är inte så keliga,men det är ju olika från kanin till kanin :)

lusbus
0

#24 det har inte med fjäsk att göra utan att bygga upp ett förtroende på ett trevligt sätt. Självklart ska kaninen bli tillsagt om den gör nått den inte får göra.

Kaninen kanske inte har fullt förtroende för sin matte? Kanske har nått hänt så han inte vill bli buren. Eller så kankse han får för lite Motion? Han kanske har ont nånstanns?

Vi har ingen aning om vad som gör att kaninen är aggresiv. Men det kanske behövs "börjas om" för att hitta tillbaka till varandra igen. Eller så är det bara så att det är en tempramentsfull liten kille.

Vår kanin har iaf fått förtroende för mig genom att vi lärt känna varandra på sättet jag beskrev o vart efter vi känner varandra mer kan man oxå ställa mera krav utan att kaninen ska bli aggresiv eller tappa förtroendet för en. 

Kalla det "kontrollerat fjäsk" Flört Kaninen Tror att det är på hans villkor, men det är du som bestämmer Flört

[molly-macy-ajax]
0

#31 Men jag tror inte att det bara handlar om att man måste bygga upp förtroendet när alla kaninens syskon + mamma och pappa är aggressiva…. han har ju typ de medfött , det är ju lixom hans temprament…

Men nu känns det som om vi förstör Agnes tråd här XD haha XD

minkaninester
0

Hade det varit min kanin, och det inte hade blivit bättre efter ett halvår hade jag tagit bort honom. En kanin mår inte bra om den är aggresiv.Efter att ha läst alla inlägg, och skrivit inlägg så är det nog min slutsats. 
Jag hade aldrig,aldrig,aldrig behållt en kanin som varit så pass aggresiv.

MVH.
Louise T

Emelie
0

#31 I själva verket så kan man inte vara för "tafatt" med vissa kaniner då de lätt tar kontrollen. Vissa kaniner är så skarpa i hjärnan att de tar kontrollen fullt ut om man visar minsta osäkerhet, t.ex. rycker åt sig handen om kaninen anfaller, eller är allmänt ängslig när man hanterar kaninen.

Kaniner behöver som alla andra djur en fast men mjuk hand.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Agneslundin]
0

har läst vad alla skriver men kan inte svara alla :)
men han har det medfött. hans pappa är aggressiv.
men han är hur underbar som helst ibland och springer fram och vill pussa men ibland bara klickar det i hans hjärna och han blir konstig. så han är ju snäll oftast men ibland blir han som… galen :S

jag vet att man ska vara lugn men bestämd när man är med djur och ha tålamod. men om en kanin kommer framrusandes mot ens hand tar man ju bort handen (iallfall jag) för jag vill inte bli biten.

men han är hur snäll som helst oftast :)

lusbus
0

#34 förstår precis vad du menar. Så är det med alla djur.

Tror ni missuppfattat mig. Självklart så är det ju du som matte/husse som bestämmer. Gör kaninen utfall eller vad det nu må vara så är det självklart att han ska ha en tillrättavisning. Det har jag fått göra med min oxå. Men ser jag att han faktiskt vill vara i fred så låter jag honom vara, annars får man ju skylla sig själv om han säger ifrån. Tänk själva hur ni reagerar om nån kommer o drar i er när ni är trötta eller sover Skrattande Det är som med hundar o katter.. sover dom så ska dom vara ifred. Det anser iaf jag.

Gav bara ett tips? på hur det fungerat med min kanin, det kanske inte alls fungerar på den som det handlar om i tråden här. Men tjejen bad om tips? sen får hon ju testa sig fram bland alla tips? och råd hon får. Det som fungerar på en individ kanske inte alls fungerar på en annan.

Men som nån skrev att är han så aggresiv och inte blir bättre så skulle jag oxå ta bort kaninen. Både för min egen säkerhet och för kaninens skull.

Om inte annat så ta han till en veterinär som kan utesluta att han inte har ont någonstanns. Även om hans syskon/föräldrar är aggresiva så behöver det ju inte innebära att det är det som gör att just denna kanin blivit ännu aggresivare nu än tidigare. Kan ju faktiskt vara nått som är knas som går att bota Skrattande

Lycka till

Tarkie
0

fast tyvärr nä. han har inte ont. han är framavlad för att vara så. Det brukar komma i den här åldern.

lusbus
0

#37 Då förstår iaf inte jag vad problemet är.

Har man medvetet skaffat en kanin som är efter aggresiva föräldrar så borde man väl veta att kaninen kan bli aggresiv? Har man inte fått det resultat man önskar om man nu avlar på sånna djur?

Om du när du skaffa denna kanin visste om att han var avlad på aggresiva djur så tycker iaf jag att då får du skylla dig själv.  Visste du inte om det så har du nog ett stort beslut att ta, för risken är väl att han aldrig kommer bli snäll. Men som sagt jag har ingen vana av kaniner. Men däremot andra djur o där tar man bort aggresiva djur som ska vara för sällskap. Förhoppningsvis så kanske det hjälper med att kastrera honom och att han mognar när han kommit ur tonåren. Men frågan är snarare om du kan hantera honom tills dess, eller om han kommer skada dig?

Tarkie
0

#38 Det är inte medvetet hon skaffat en sån kanin? Hon visste inget om föräldrarna. Uppfödaren är oseriös i mina ögon som inte ens säger att ungarna kan få temperament. Det ända hon tänker på är att få bort sina ungar och skiter i att informera ang temperamentet osv.

Detta var ts första hoppkanin. Då förlitar man sig helt på uppfödaren. Sen är vissa uppfödare inte lika bra….

LinneaJohaanson
0

Hade en sån hane, jätte obehaglig!
En renrasig rex hane.
Lämnade tillbaka honom till uppfödaren och fick en ny, tror hon tog bort honom men vet inte säkert!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se