Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2091 ggr
Friheten
0

jordbruksverket.

ni som har koll. har denna rad funnits tidigare?

"Kaniner behöver sysselsättning och social kontakt

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp."

Tänker mest på det fallet jag "jobbat" med där jordbruksverket/länsstyrelsen hade påpekat om ensamma djur (kanin)

mvh

[sstorm]
0

Ja den har funnits förut, men de är inget krav på att de ska sitta tillsammans. När man blir medlem i KAF står de i deras papper att djuren ska hållas 1 och 1 ;)

niklin
0

Jag har haft en del kontakt med jordbruksverket om bl.a detta och där råder en viss intern oenighet och förvirring angående detta med att ha kaniner i par eller ensamma…

Men som sagt så är det inget krav att man ska sätta kaniner ihop som tur är då det är förknippat med stora risker att låta två kaniner leva i samma bur.

Läs gärna lite mer här.

Rafflan
0

Jag följer den, wwiiee :D

Men nej seriöst, jag anser att dom flesta ganagre och hardjur som är vana vid sällskap i det vilda bör få det.
Kaniner bor ganska nära varandra i det vilda och bör därför ha en kompis, i en bur bredvid eller tillsammans i en stor bur.

Det är lite intressant att detta "bör ha sällskap" när det gäller kanin får man välja själv om man vill ha 1 eller 2, när det gäller marsvin måste man ha minst 2. Fast dem går under samma lag :P

[aammE]
0

#3 Marsvin är flockdjur, kaniner är kolonidjur. Nej, det är inte naturligare för kaniner att leva med en annan kanin i en bur, men vi människor uppfattar det så efter som att vi är flockdjur och relaterar till oss själva. Det mest naturliga som man kan göra i fångenskap är att ha kaninerna i olika burar (revir) nära varandra.

Rafflan
0

#4 ja som du sa dem lever i kolonier, med andra ord i närhet med kontackt med andra kaniner, vad är elakast, leva i samma bur med kontackt med varandra? eller leva 8 år ensam i en bur utan någon som helst kontackt med andra kaniner?

Som du sa, mest naturligt i 2 burar bredvid varandra som jag skrev:)
"bör därför ha en kompis, i en bur bredvid"

Och lagarna om artfrände är baserat på studie av djuren i det vilda, inte människors känslor :P
Att kaniner ska ha sällskap (om det går) är baserat på deras koloni beteende.

Valkyrie
0

Jag tycker mina kaniner är grymt mycket gladare när de bor tillsammans och tamare.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

#6 jo men att sätta ihop 2 okastrerade hanar som de skulle bli för mig så skulle ju vara vansinne.Honor kan bo tillsammans när de är färdig utställda

Valkyrie
0

7# Ja såklart men jag tänker då på de som har möjlighet.

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Sedan är ju inte 2 okastrerade hanar att rekommendera…

Rest in peace Valkyrie!

Friheten
0

Mina kaniner blev gladare med sällskap.

[vretenskaniner]
0

Två av mina l:a tyska ungar bor tsm med en lejonhuvad dvv. Och hon var ganska skygg innan, nu är hon tryggare! Men jag har hellre kaniner en och en. Vill inte ta risker.

malin--a
0

Va :o så utsällningskaniner FÅR inte bo två och två eller vadå? :s

[vretenskaniner]
0

#12 JO! Såklart dom FÅR! Men man vill ju kunna ställa ut och regga dom på så bra poäng som möjligt. Om de skulle bo två och två innan man reggat kan de bråka osv som gör att kaninen nollas.

Denna kommentar har tagits bort.
malin--a
0

#14 Aha :) Tänkte la att de lät lite skumt :P

Friheten
0

Fick inte med att dom bor i varsin bur bredvid varandra. Vill inte ha bråk .:p

jahadu
0

Det mest naturliga är ju som #16 håller sina kaniner. Själv håller jag vissa i par och vissa ensamma, dock alltid så att de ser/hör/känner lukten av en annan kanin. Jag personligen hade tyckt att det var fel att hålla en kanin helt ensam och isolerad från artfränder.

[sstorm]
0

#9 enligt jordbruksverket verkar de ju som de eftersom de skriver som de gör :P

Rafflan
0

#9 jbv skriver "bör hållas i par om inte speciella skäl finns" 2 kanin hanar slåss= speciella skäl, dock finns det ju folk som håller 2 kasterade eller 2 okastrerade hanar i par utan problem, så det är inte helt omöjligt, men nästan omöjligt :P