hon biter oss!
Min kanin ''Svea'' bet min brror och hans kompis i tröjan, jag undrar om hon bara vill busa eller om hon var arg!
vi satt i soffan alla tre så fick Svea gå runt till oss när hon ville, när hon gick till min bror och hans kompis bet hon dom i tröjan.
hon kanske bara vill busa eftersom hon spenderar en hel del i sin ensamma bur, eller är hon arg?
Jag vill gärna ha svar!
en sak till!:
hur mycket om dagen ska man spendera (kela) med en 5mån gammal dvärgvädurshona?
tack i förhand!
Tycker att det låter som att hon var irriterad/less. Jag försöker att pyssla med mina kaniner 1-2h/dag, låta dem vara ute i hagen, prata lite med dem, klappa dem, ge dem lite grönsaker och annat gott.
#1 okej, men vad var hon iritterad/less på??
#2 Hon kanske inte ville vara i famnen.
#3 okej!

Sen gillar många kaniner att gräva och bita tag i kläder. Behöver inte betyda att hon är arg eller så.
#5 ok, tack!
Håller med de andra.
Hon är väl i tonårsperioden också och kan bli lite bitsk.
Spendera lite mer tid med henne och motionera/aktivera mer så blir hon kanske mer lätthanterlig, och lyssna på hennes signaler om hon inte vill bli buren/hålld i famnen eller så.
Jag tror/tycker som #7 :) håller du på mycket med henne?? asså aktiverar du och motionerar henne mycket? eller låter du henne vara i sin bur för de mesta? :)
Det brukar vara så att dom vill ha det platt då kan dom bitas och grävas m.m.
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Enligt egna erfarenheter…
Antingen är hon kissnödig och känner sig inte bekväm att göra sina behov på aktuell plats. De brukar då gräva och gnaga/bita i kläder, soffor .. och allt som kommer i deras väg. Vid sådana tillfällen kan det vara bra att sätta tillbaka henne i buren, rasthage där hon känner sig allmänt trygg. Sedan väntar man en stund.. tills hon kan tänkas va klar.
Om detta inte funkar så kan det bero på rastlöshet..
Ett sätt för kaniner att aktivera sig är ju att gräva, det är ett helt naturligt beteénde för dem..
Sedan utöver detta så kan man ha haft en annan kanin i knät tidigare, och att kaninen då känner lukten av den kaninen, och därav "gräver och letar" efter denne för att möjligen känna en starkare doft osv. Vid dessa tillfällen så finns möjlighten att kaninen skvätter, för att markera sitt revir…
Våran lilla lus kan få för sig att "dra" till i tröja eller byxa när han är busig.
Han var mer lättretlig när han hade mindre yta att röra sig på. Hans bur är alltid öppen och han hade köket att vara i, Men han låg mest på en stol. Nu mer så är han ute i hela lägenheten när vi är hemma, kan lova att det är fart på honom. Han får tokspel titt som tätt och bara rusar runt och där i mellan undersöker han allt. Sen han fick börja med detta så är han betydligt mycket mer gladare och alertare. Kanske din kanin behöver få busa runt? Vi har köpt gnagargaller som vi satt runt elkablar och kompostgaller som vi ställt på platser med mycket kablar, då kan han få röja bäst han vill :)
tack till alla!