Stressad kanin
_Hej allihopa!
_Länge sedan jag skrev nu. Jag har ett problem med min kanin Mimmi. Hon är 3,5 år och lever ihop med sin syster Molly (inte samma kull men samma föräldrar, med en månads mellanrum, tjuvparning..) Jag hade haft Molly i ca 2-3 månader när uppfödaren ringde och frågade om jag ville ha hennes syster som var kvar och jag ville inte att Molly skulle bo själv, då jag personligen tycker att de djur som kan bo i par ska ha en artfrände.
Molly o jag har alltid haft en speciellt band, vi passar verkligen bra ihop. Mimmi och Molly trivs super ihop, de är som helan och halvan. Där Mimmi är är Molly.
Så till problemet. Mimmi o jag kommer inte alltid överrens. Mimmi är en ganska neurotiskt lagd kanin, och har svårt att lita på andra utan Molly. Hon blir lätt stressad o är alltid på sin vakt. Jag tror att de har sin grund i att hon är lägre i rang än storasyrran och får då och då ta att hon blir bossad med. Men jag har svårt att lita på henne, och vice versa. Tycker att problemet tilltagit lite med åren och idag när jag skulle ta in henne bet hon mig.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur ska jag göra för att stärka mitt o Mimmis band och så att vi ska kunna lita på varandra? Hur ska jag kunna hjälpa henne att vara så stressad?
_Tacksam för hjälp!
_Sara
Prova med att ta ut Mimmi själv i exempelvis rastgården, och släpp ner henne och sätt dig där själv och låt henne söka kontakten. Det kan ta 5 minuter, 3 timmar eller 2 dagar men till slut kommer hon troligen fram till dig. Ha gärna något gott i handen, t.ex maskrosblad, morotsbit eller något annat hon gillar och belöna med när hon kommer fram.
Första gången hon kommer fram, behöver du inte lyfta eller klappa, bara låta henne undersöka och nosa på dig.
Upprepa proceduren och såsmåningom kommer du märka att det går allt fortare för henne att komma fram till dig.
När du gjort såhär ett par dagar, kan du successivt börja klappa henne för att sedan lyfta henne osv.
Genom att göra detta visar du Mimmi att du låter henne söka kontakten, göra det i hennes takt och ni lär få ett starkare band. Det handlar om tillit och förtroende. Nyckelordet i detta sammanhang är dock tålamod, så du får verkligen inte ge upp om det inte går så fort! Man tappar lätt intresset, men det är viktigt att hålla i med det.
Sedan ang. att hon biter dig osv vill jag inte uttala mig om, men om jag varit i din situation hade jag gjort såhär.
Ett stort lycka till! :) Jättefin är hon, förresten.
#2 Så kan det mycket väl vara! :)
Så nu har jag suttit med Mimmi själv i uteburen och hon fick själv bestämma när jag gick att lita på och komma fram och äta ur min hand. Hon verkade redan första gången mer tillfreds med mig i närheten. Jag har ju sommarlov nu och bor på landet med kaninerna, så att jag ska jobba med henne varje dag nu! Tack för tipset Lisen!
#4 Åh så roligt! :)
Absolut ingen fara, tycker enbart det är roligt med människor som är måna om sina kaniner och kontakten dem emellan! Finns allt för många som bara ser sina kaniner som leksaker och inte levande varelser som man måste respektera osv.
Önskar dig och Mimmi all lycka till, och jag tror det här kommer gå superbra!