Oseriösa uppfödare
I denna tråd kan ni skriva om när ni råkat på en oseriös uppfödare!
Varför var den oseriös? är en fråga som det ska finnas svar på!
Sen vill jag påminna er om att inte nämna namnet på uppfödningen i tråden! Är det någon som är nyfiken så kan den fråga via PM! Tack!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Jag anser att en oseriös uppfödare säljer djur som är sjuka eller vanvårdar djuren på ett opassat sätt.
Så om inte du tror att din systers kompis uppfödare visste om att de sålde ett sjukt djur så kallar inte jag det oseriöst. Canser kan ju förekomma senare i livet på djuret.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Har råkat ut för en oseriös uppfödare. Hade sagt klart och tydligt att jag ville ha en lejonhuvad HONA. Så hämtade jag kaninen, och när jag kom hem lyfte jag upp den och man såg kulorna klart och tydligt! Han var 4-6 mån…
Så försökte jag få kontakt med henne, i över 2 veckor höll vi på. Så äntligen svarade hon. "Jag har varit sjuk så jag har inte kunnat svara". Jag menar, hur sjuk blir man så man inte kan svara i telefonen?
Och hennes dotter hade svarat istället, och jag frågade såklart efter uppfödaren. "okej, vänta lite" så gick hon iväg och man hörde att hon pratade med någon. Så kommer hon tillbaka: "aa, nej, hon… är sjuk." INTE OKEJ!

#0 Är det oseriöst att sälja en kanin med cancer om man inte vet att den har cancer?

#1 #3 Nja det kanske det inte var men den hade cancer redan från början -.- Kan en Medarbetare ta bort texten om det var fel av mig att skriva så?
Sen vet jag inte om hon inte visste om det men hon hade cancer från första början när de köpte henne!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#0 Menar du att uppfödaren visste att den hade cancer, men inte sa det till din syster? Det är oseriöst!
Jag har sålt en kanin som senare dog i cancer i en ålder av 7 månader, utan min vetskap om detta. Vi fick heller inte reda på om kaninen hade det när den såldes eller fick det senare, men det är mycket möjligt att denne fick det under tiden den bodde hos mig men detta var absolut inget som märktes, kaninen i fråga var lika pigg och social som de andra i kullen, åt bra osv.
Jag benämner ändå inte mig som oseriös, i och med att kaninen inte visade några som helst tecken på sjukdom, och då kan jag inte gjort något åt detta. Hade jag dock vetat att kaninen var sjuk men inte talat om det, då kallar jag det oseriöst!
Men slutdiskuterat om detta nu, TS ville nog inte ha en diskussion om detta i denna tråd. Ni får ta det via PM om ni vill fortsätta prata.
Tar bort det i #0 om cancer. Det var väl inte "fel" skrivet men diskussionen kan spåra ur och håller sig lite OT, väljer därför att ta bort detta.
Jag har varit med om flera oseriösa, ja jisses, men jag kan nog inte komma på en specifik gång just nu faktiskt. Får återkomma om jag minns. Sedan tror jag alla har en egen tes om vad "oseriös" är inom uppfödning.

#7 ja gör det :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Jag köpte Musse hos en oseriös uppfödare.
Fast säljaren till uppfödarens hona måste ha varit ännu mer oseriös. Hon sålde honan dräktig utan att säga till. Så hon födde 6 små bebisar senare. Honan skulle vara en hoppkanin/dvärgvädur. Inte ens rasen kunde hon..
Alla ungar blev lejonhuvade.
Musse satt i ett beckmörk litet skjul, ingen mat, knappt vatten och en massa avföring i buren. Jag kunde bara inte låta honom vara kvar där så han följde med hem.
Att så hemskt psykiskt och fysiskt skadade djur kan bli så snälla? Musse blev som en hund 3 månader efter att han kom hit. Men mycket jobb var det.
Sen har jag inte träffat fler oseriösa uppfödare eller fått hem djur som varit avmagrade. Jag har köpt djur av de jag känner och av kompisar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

# 9 Nej vad hemskt! Tur att du köpte honom!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#10 jag tror inte att han sett dagsljus på länge innan jag köpte honom för han kisade och det var knappt ens soligt..
Mvh Emma

#11 Stackarn (inte längre men då :P).
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#12 han dog av myxomatos för 5 år sedan :( han fick avlivas 1 vecka efter att han blivit vacc..
Mvh Emma

#13 Oj jag har verkligen inte koll :P
Men stackars honom! Bekagar fast än det var hela 5 år sedan!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#14 jag har kommit över det mesta.
Du kan läsa på dvärgvädur.ifokus i tråden om lejonhuvade hur han var, så förstör vi inte tråden.
Mvh Emma
Jag har varit med om en uppfödare. Det var min andra kanin och jag var typ inte gammal i alla fall. Då visste inte jag så mycket om det här med bettfel osv…men uppfödaren sa att hon var helt frisk. Vi köpte henne, sen typ 2 dagar efter det kollade jag på henne och även tänderna. Dom var lite snea det va dom, men jag tänkte "det är normalt för kaniner" Jag kollade ofta på bettet, sen växte ju tänderna mer och mer, jag sa till mamma och pappa och vi åkte till vet. han sa att det bästa är att avliva henne. men han klippte tänderna, men det hjälpte inte vi var tvungna att avliva henne. det värlsta va att hon var så tam, jag älskade henne mm. Tycker att det va ganska oserriöst av uppfödaren att säljka en kanin med bettfel..:(
Det hela började väl med att jag satte ut en annons i tidningen om att jag sökte en rejäl & stor sommarbur och då ringde Shajli & Melissas ägare upp mig och sa att dom hade en bur och även två kaniner som skulle avlivas hos veterinärn om två timmar! Jag hade inte hjärta att låta dom avliva kaninerna så jag sa att jag tog dom. Deras döttrar hade tydligen tröttnat efter första sommaren så sedan dess hade dom försökt sälja kaninerna osv (bara det att jag inte hade sett någon annons och jag bor ju inte så jättelångt därifrån..), men men hursomhelst åkte vi dit dagen efter och hämtade kaninerna + buren och när vi kom dit hade deras bur tydligen stått på samma plats i 2 år! Det var massor av bajs och kaninerna var livrädda när dom såg en människa från 5 meters avstånd! Jag vart skitförbannad (trots att jag var typ 10 eller ngt då) men försökte visa tacksamhet och frågade ut om släkten till kaninerna så mycket som jag kom ihåg att man skulle göra från kaninböcker och sånt (kände mig lite stolt att jag kom ihåg att fråga om bettfel, sjukdomar, defekter osv..var som sagt ju bara 10 år då). Det enda jag minns idag var att dom sa att pappan hette Zorro & var svart, inga defekter, sjukdomar, bettfel osv i släkten och att det var dvärgvädurar allihopa.
Visst, det var ingen uppfödare, men det känns ändå oseriöst enlight mig.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Köpte en kanin ur en kaninaffär när jag var liten, han hade bettfel. Tog ett tag innan jag upptäckte det då jag inte var så gammal, han kunde knappt äta :( stackarn…
Köpte även ett teddylejon av en "seriös" uppfödare. När jag fick honom hade han nog aldrig blivit kammad eller borstad, det var tovor överallt, som en enda dreadlock över ryggen. Bakbenen var ihoptrasslade så han inte kunde sträcka på sig. Tovorna hade dragit så mycket i hans päls att det var stora kala fläckar på en del ställen av hans kropp. Jag klippte honom direkt och sedan dess har pälsen inte blivit bra alls. Kul när man ville ha en teddypälsad kanin. Men jag älskar honom ändå, såklart! :)
Det värsta är nog att många här köpt lejon av denna uppfödare, även här. Ser hennes kaniner nämnas om här ibland. Undrar om hon gör så med alla kaniner eller det bara var denna speciella, ivilket fall är det skamligt! "What goes around, comes around"

#18 Oj! Aldrig blivit kammad låter inte så bra
! Tur att han mår bra nu (om han lever)!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#19 Han lever och mår jättebra nu :)

#20 Vad skönt!
Någon annan som råkat ut för oseriösa uppfödare ännu?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥