Betesbur
Om nån timma ska min pappa fara och hämta en stor bur hos några bekanta vars kaniner dött(längé sen)
Det är en betesbur,trä ram och galler överallt.Den är ganska stor också ungefär 3 m x 2m nåt sånt.
Jag tänkte att man kanske skulle kuna dela den,så det blir 2 burar sen bygga till en liten bodel.
Jag tror det är hönsnät,ska kanske byta till kompostgaller.
Så jag undrar:
1.kan man ha kaninerna där i hela tiden,på sommarn?
2.kan man byta ut hönsnätet till kompost galler och sedan he på massa jord på gallret i botten?det är väl inte bra att bara ha galler i botten?
3.eftersom det är gallerväggar blir det inte dragigt/blåsigt?
4.är det nåt annat jag ska tänka på då?
Óm ni inte tycker jag ska göra såhär kommer den användas som betesbur bara :)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
kan tillägga att den är omkring en meter hög :)
Du kan ju sätta en planka på en sida av Buren så det inte blir så dragigt och om du ska ha dom ute helatin så tycker jag att du ska ha tak oxå. Kaninerna måste ju oxå ha hus och sånt där inne då. jag tycker du ska ha hönsnät det är bättre men du kanske borde byta ut det till en hårdare sort.
det är lite svårt att förklara men jag ska som bygga en liten till bur,3 täckta sidor plus en sida med öppniing ut till hagen.
okej, jamen det blir nog bra , Lycka till 
Jag tycker du bör ha minkgaller/svetsnät/fyrkantsgaller istället. Håller mycket bättre än hönsnät och små rovdjur kommer inte in mellan gallerna som dom gör på kompostgaller. Vet en vildkanin somm blev sönderhackad av fåglar. :( Inte omöjligt att dom kommer igenom kompostgaller.
Om du har ett hus plus lite tak och skydd på sidorna kan dom vara där hela sommaren. Om hagen/buren står på marken så får man ha nät i bottnen. Men du kanske kan hälla på lite jord på typ halva eller en tredledel så att dom inte behöver stå på det hela tiden. :)
Emma
Tack:)
Tänkte hälla massa jord i botten så dom inte känner marken och kan gräva och busa i jorden.
Var får man tag på sånt nät?Det finns inga vildkaniner,rovfåglar bara katter där jag bor.
#6 Det finns i dom flesta byggaffärer. Tycker att det är mycket bättre än kompostgaller.
Det var inga rovfåglar som plågade den lilla kaninen utan vanliga kajor. :( Den var där pappa har sin båt så en där skrämde iväg dom men dom hade hackat ut ögonen så han avlivade den så att den inte skulle lida mer. :(
Emma
okej,för ett kompostgaller kostar 100 kr på en affär där vi köpte förut,känns lite onödigt när det finns starkare nät.Jag har haft hönsnät på många av mina burar förut i 6 år utan problem,med det känns säkrare med minknät.Tror vi ska köpa det.

Du kan sätta träplankor på en del av hagen, väggar, tak och golv. Sen kanske du kan dela av inne i själva hagen med en öppning, så kan kaninerna ha en isolerad del och då kommer den nog funka hela sommaren! :)
Den "isolerade delen" kan ju antingen va en hel kortsida lång eller bara en halv. :)

aha ! ;D
Så har jag också det ^^
blir det bra?

#12, Ja ! :)