Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1960 ggr
Inaarah
0

Skydd till utebur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har i alla år haft våra kaniner i en stor och rymlig utehage på baksidan av huset, men pga olika rovdjursangrepp raserades gården i vintras och finns nu inte kvar. Jag ville inte sluta med kaniner, och beslöt mig att ta hem lilla Chica.

Vi flyttade hennes bur närmare huset, fastsatt på förrådets (tillika gäststugans) vägg. Det är okej nu på sommarhalvåret men i vinter kommer det bli väldigt oskyddat där, även om tanken är att sätta upp en rörelsevakt hjälper inte detta, då vi haft detta förr men sett lodjur gå helt lugnt gården med rörelsevakten (en strålkastare) tänd.

Jag och mina föräldrar satt och diskuterade om detta, om det finns någon billig och enkel lösning på problemet att säkra tillvaron för Chica i vinter. Vi har byggt alla burar och rasthagar själva, så vi är vana vid bygge till kaniner.
Frågan är dock vad vi ska göra och därför vänder jag mig till er. Har ni några förslag? Enkel anordning, billig osv. Hur pass komplicerat det är att bygga kvittar, haha.
Vi har två tankar här hemma, mammas förslag är att ha en nät/galler "huv" och fälla över (tänk er buren på en vägg *se bild* och att fälla över en extrabur kan man säga, minknät i tak, sidor och framsida som kan plockas bort dagtid), medans mitt förslag är att bygga ett litet kaninstall (se ritning).

Tar gärna emot konstruktiv kritik, tips? eller andra ideér om hur vi kan bygga. Gärna billigt, men just nu bortser vi hur komplicerat det är samt pris, så får vi vidareuteckla det sedan.

Inaarah
0

Ovanifrån.

Inaarah
0

Och så buren på väggen, om ni har nya ideér/tankar.

Inaarah
0

putt
Någon som har ideér/tips/kritik?

[sstorm]
0

de jag kommer på rent spontant är att ha något slags stängsel runt buren.. har idétorka tyvärr Tungan ute

Inaarah
0

#4 Ingen fara ;)
Ungefär så mamma kom på tror jag.. men känns lite.. litet också. På nått sätt, men tack för förslaget. :]

[sstorm]
0

#5 de måste ju vara så man stänger ute djur så att de inte kan komma fram till buren heller, för de kan ju skrämma ihjäl kaninen med. Så något slags staket/stängsel tror jag på mest…

Inaarah
0

#6 Precis så jag tänker. Tror mamma också menade så, bara att det nog var jag som formulerade mig konstigt.
Och då kan man ju tekniskt sett bygga som ett stängsel med tak fast alltså med riktiga väggar av något trämaterial och skära ut så det blir som ett "fönster" med minknät för, så Chica bara ser ut därigenom. För då kan man göra så att man har hö, foder, spån osv där inne på samma plats = mer praktiskt för mig så jag slipper springa till typ 10 ställen varje gång jag ska städa eller så..

Kassy
0

# 6 Det där med huset verkar vara en toppidé!

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com