Kaninens hö
Jag har haft min kanin i några veckor.
När jag sätter mer hö åt honom, i gallret, drar han ofta ned det så att det ligger på burens botten. Först fick jag för mig att han bara åt lite av det nya höet, sen drog ned det, och lät det vara. Men tror att han äter från "backen", om han inte får hö på ett tag.
Är det här normalt? Jag är rädd att han inte äter så mycket av höet, när det ligger på burens botten.
Om höet är lortigt, låtet kaninen bli att äta det då, av sig själv? Om det ligger avföring under det, till exempel.
Också verkar det som att han inte gärna äter höet tills det är helt slut. Alltså, att han sparar hö på slutet. Vet någon om kaniner brukar göra så?
/Niklas
Kaniner gillar ofta att rota runt och rafsa ut hö som sysselsättning. Vill man begränsa detta får man ha höet i en höhäck med mindre hål så att kaninen får svårare att bara rafsa ut hö, men samtidigt fortfarande kommer åt det för att kunna äta.
Det finns Höhäckar du kan hänga upp höet i, alternativt bestickkorg. (finns billig på IKEA, om du har möjlighet att komma dit.)
Vad använder du för strömaterial? Han kanske tycker det är för hårt i buren eller inget att "boa" i.
#1 Det kanske kan vara något. En höhäck med mindre hål.
#2 Jag har använt en sån där plastpåsehållare från IKEA. Men han gjorde lika då, drog ned höet på botten. Också började han gnaga på behållaren. Då tog jag bort den.
Vad menar du med en "bestickkorg"?
Just nu använder jag vanligt spån, som är blåst. Alltså, dammfritt. Hade kutterspån förut, men tyckte den sorten dammade.
Märkte att det här spånet är stickigare. Och faktiskt så började han dra ned höet när jag bytte strömaterial.
#3 Då kanske han inte tycker om det nya materialet :) Har du honom ute eller inne? Bor han ute kan jag rekommendera torv som underlag. Lite svalare, luktar mindre, suger upp bättre, syns inte på gräsmattan och flugorna lägger inte ägg i det. :) Hur gammal är han? Det kan vara så att han har kommit in i tonåren och gör saker han inte får. Att han äter halmen är ingen fara. Det har mycket fibrer och är bra för magen och tänderna. Sen får han ju något att göra också :)
Emma
Min 10månaders kille är likadan. Haha. Han sitter vid höhäcken o väntar på att jag ska fylla på. :)
#6 Haha, ja, det känner jag igen. Men nu tycker jag att han är mindre ivrig. Borde ju vara en bra sak när kaninen gillar hö.
---
Tack för tipsen jag fick, förresten