Vilken färg?
Hejsan!
Nu är det så att vi har lite svårt att bestämma Vilken färg? vi ska föda upp :).. Därför frågar vi er vad NI tkr att vi ska föda upp av dessa färger;
*Havana
*Isabella
*Vit rödögt
Skriv inte "ta den färg ni tkr är finast, vi kan inte välja åt er", för nu frågar jag er vad ni tkr är finast/bäst/behöver ha fler uppfödare :D<3
_Använd inte smilegubbar i rubriken.
_Tänk på hur ni skriver - Vänligen läs.
//Medarbetare
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
havana helt klartt :)
havana :)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Havanna :)
Vänliga Hälsningar Lina
Havana.
Isabella tycker jag. Har inte sätt som många som fött upp det.
Vitrödögd tycker jag. Det finns inte så många som föder upp det på lejon och det är så vackert!:)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Isabella!
Lättaste färgen är ju helt klart vit rödögd och den börjar ju bli vanlig på Lejonhuvade nuförtiden. Ska man tävla med Lejonhuvade (dvs vara med och försöka slåss om priser och högre poäng) så är ju detta den bästa färgen. (Det gäller ju nästan alla raser att VRÖ är den bästa tävlingsfärgen). Det är ganska lätt att hitta bra avelsdjur också.
VRÖ är enklast såtillvida att man slipper tänka på färgproblem och att man istället kan koncentrera sig på kroppar och päls, sen kan de ju vara lite svårare att hålla rena om tassar osv, men det går ju om man tar hand om dem bra.
Brun (Havana) är ju nuförtiden ganska vanlig och där finns det en hel del ganska bra djur och stammar.Ganska populär just nu, men ganska lätt att hitta bra avelsdjur.
Gulbrun (Isabella) är ju mer ovanlig och det beror ju delvis på att vissa färger ser ganska annorlunda ut på just Lejonhuvade då pälsen påverkar. En del anser att gulbrunt ser konstigt ut på Lejonhuvade och att de därmed blir sämre bedömda. Men detta är väl den färg jag skulle valt om jag ville vara lite egen och ha något att jobba på. Finns kanske inte många att få tag på idag, men är ju väldigt lätt att avla fram på några generationer om man använder sig av rätt avelsdjur i början.
#8 du menar gulblå hoppas jag på isabella? För gulbrunt blir Kanel :)
Isabella är dessutom inte lätt att avla fram då de på 100 ungar blir ca 6 stycken isabellor om föräldrarna endast är anlagsbärare.
VRÖ är klart den enklaste färgen, havana finns de rätt gott om avelsmaterial men de är inte riktigt snygga ännu
Havanna :D
#9: Nja den heter ju gulbrun på riktigt (men den är ju gul och blå genetiskt). Lättast kanske att säga Isabella som de flesta gör dock… ;)
Se t.ex här: LÄNK till SKAFs färgstandard
Med "väldigt lätt" menar jag att det är en recensiv kombination med blått och gult och att man då kan renavla dem utifrån t.ex Blå och Madagaskar. Sen att det teoretiska utfallet bara är 6 % eller nåt sånt på generation 2 är ju visserligen inte så mycket, det håller jag med om. Men det kan ju även bli så att man får 100 % isabella i dessa parningar (chans och slump) 
En uppfödare jag känner i USA valde istället att använda sig av blå zobelsiames som han parade med vanlig blå. Han fick i första generationen som väntat bara blåa, men alla dessa bar ju på gulanlag (och zobelanlag).
Sen parade han dessa och på 4 kullar med totalt 15 ungar fick han fram 8 st Isabella. Skillnaden var ju att utav dessa kan ju en del bära på zobelanlag.
Sen när man anger beräkningar såhär så är det ju tyvärr oftast så att de avelsdjur man utgår ifrån inte är färgmässigt renavlade och man får ytterligare en massa konstiga varianter. T.ex om man hittar en blå kanin så kan dess genkod ju se ut nästan hur somhelst, t.ex Aa Bb Cc dd gg och den Madagaskar man hittar kanske ser ut såhär: Aam bb Cc Dd gg.
När du sen parar dessa så ska du ju egentligen bara få svarta, men plötsligt kanske du har zoblar, havana, blå och madagaskar i en och samma kull. Så alla teoretiska uträkningar brukar kompliceras rejält av att det knappt finns renavlade färger på lejon…
Oj, blev långt. Sammanfattningsvis så har du självklart rätt i att lättast är att få fram Isabela genom att hitta avelsdjur som är Isabella. :)
Isabella! :)
Personligen är jag mer för havana och isabella, men tycker vit rödögt skulle vara roligt om ni började föda upp. :)

Tack alla för era komentarer och tips:D!
Många säger ju havana, och det skulle vi med ens tagit om det inte varit så många uppfödare som föder upp det:/..
Isabella har vi ju funderat ganska mkt på, eftersom det inte finns så många uppfödare. Men det är ju också det som gör det svårt, vi kommer inte få tag på något avelsmaterial:/..
Fast vi har tingat en madagascar/isabella hona ur en kull och sedan kommer vi även köpa en blå om det går bra och vi bestämmer oss för denna färg:).. Men vi letar då efter en isabella hane, och det är INTE det enklaste att hitta..
VRÖ vet vi inte heller vart det finns uppfödare, förutom Pigelina, men henne kan vi inte finna transport till:/.. Så om någon vet vart det finns uppfödare av detta så kan ni gärna få säga det så att vi lättare kan bedömma om vi vill ha denna färg:D
(Obs. Att vi har tingat en kaninunge går att ändra, tills kullen är född, fast vi vill ju gärna ha denna unge^^)
vit rödögd :) eller isabella…
♥
Isabella tycker jag :)
Not your mom, not your milk.
Om du inte vill ha havanna tycker jag Isabella :)
#14 Ytterforssens, Loveangels och Sagornas har ibland vitrödögda ungar. Förgetmigejs har två vitrödögda honor kanske ska dom para dom sen?
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 

#18 tack:D

Tycker det är många som börjat avla på vit rödögd och havana.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
#14 Som jag sagt tidigare så måste ni inte hitta isabella avelsdjur för att få fram isabella, utan det räcker att använda sig av djur som har både blå och gulanlag. Därför är det inte särskilt svårt, då det t.ex. redan finns ganska många fina blåa & madagaskar i Sverige. Det är alltid viktigt i början att tänka på att få fram bra material framför de rätta färgerna, eftersom kropp & typ är det viktigaste. Färgen kan man avla in senare, när man redan har kaniner med fina kroppar och som är rastypiska.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#21 Det är bara det, nu kanske jag bara är fånig, men jag vet inte vilka jag vågar köpa ifrån längre:P..
#22 Köpa tycker jag man ska våga göra från vem som helst, så länge denne har fina kaniner, eller har en speciell kanin man behöver för sin Avel! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#22: Tycker som #23, att man ska våga köpa från vem som helst så länge den har fina kaniner!!
Tycker annars isabella. En otroligt fin färg. Har själv en isabella wienertecknad hona, lejonhuvad. :)
Med vänlig hälsning,
Jenny

#23 -24 Heheh, okey, tack^^!
#22: Klart man ska våga köpa kaniner.
Men vill man gardera sig lite när man ska leta efter avelsdjur så kan man ju se till att använda sig av en liten checklista (inför köp av avelsdjur till den som ska starta eller har seriös uppfödning av Lejonhuvade kaniner):
1. Uppfödaren/säljaren är medlem i SKAF
2. Kaninen är utställd i klass A (vuxenklass) och har fått godkänd bedömning. (Poängen är inte så viktig)
3. Kaninen är redan stambokförd eller så kan den bli det utan att behöva söka dispens (dvs alla kaninerna i stamtavlan är stambokförda).
4. Det är också viktigt att man informerar uppfödaren inför köpet att man har för avsikt att avla på djuren. Det finns många djur som till det yttre är fina och bra men som kanske ändå inte är lämpliga till Avel och då har uppfödaren möjlighet att ta ställning till det.
Följer man dessa råd har man iallafall eliminerat en del risker. Det kan ju även fungera att köpa ungar, men rasen är fortfarande såpass instabil att det är stor variation i kullarna på hur alla individer utvecklas och har man otur så blir den lilla söta ungen med de fina föräldrarna inte alls så fin och bra som man hoppats på och man har "slösat bort" ett år att föda upp ungen till vuxen och kan sen inte avla på den som var planerat… Därför är det bättre att, åtminstone i början, bara köpa vuxna avelsdjur som är utställda (i klass A).
Det är idag lite problem att hitta Lejonhuvade avelskaniner med fullvärdig stamtavla, men det pågår en uppryckning allmänt bland svenska uppfödare av Lejonhuvad kanin nu att verkligen se till att stambokföra sina avelsdjur så att vi slipper se detta elände med ofullständiga stamtavlor. Och snart kan nog möjligheten till dispens försvinna och då gäller det att ha fått ordning på sina stamtavlor innan det är försent.
Isabella och Havana