Kan det bli rexpälsade?
Jag har en dvärgvädurs hona som är 25% rexdvärgvädur och om man skulle para henne med en rexdvvärgvädur skulle ungarna då kunna bli rexpälsade? Detta beror såklart även på slumpen men skulle någon kunna bli rexpälsad?
Om man parar en kanin som 50% eller 75% "rexpälsad" med en som är rexpälsad kan det bli rexpälsade ungar men även normalhårade så då undrar jag kan det bli rexpälsade om den ena föräldern är 25% rex och den andra är rexpälsad?'
Nu blev det lite rörigt men hoppas ni förstår.
(Jag vet inte om jag satte inlägget i rätt grupp.)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Hur exakt menar du med 25% rexdvärgvädur?
Att ena föräldern är bärare av rex?
Huruvida det kan bli rex beror ju på om din hona bär på det eller ej.
Och det lär visa sig i sådana fall.
Jag är inget proffs, men jag tror att nån unge kan bli det :)
#1 Ja så menar jag att den är 25% bärare av rexpäls(det blev lite konstigt.) Då menar jag att om t.ex mamman är 25% rexbärare och så parar man henne med en hane som är rexpälsad skulle det då kunna bli rexpälsade ungar?
#3: Men jag förstår inte riktigt hur du menar med 25% rexbärare.
Det går inte riktigt att säga att någon är 25% bärare av någonting.
Antingen är den bärare av ett anlag eller så är den det inte.
Däremot kan det väl finnas 25% chans för att den är bärare.
Är hon bärare kan det komma rexpälsade tillsammans med en rex eller rexbärare.
Är hon inte bärare kan det inte komma några rex.
Hur stor chansen är för att hon bär på rex beror väl på vad honans föräldrar har för anlag.
#4 Jag är helt slut så jag skyller på det, kunde inta sova inatt då det var för varmt. Så jag sov bara 1 och en halv timme.
Det är så jag menar som du har skrivit nu. Tack för svaret nu vet jag.:)
#5: Hehe nej, det är inte lätt att tänka i värmen inte, det kan jag hålla med dig om. =)
Jag tror jag hänger med på vad du menar.
Antar att en av honans mor- eller farföräldrar var rexad dvv. Då bör hon med största sannolikhet ha rexanlag.
Störst chans att få rexade ungar borde du ha om du parar henne med en rexad hane, även om det kan komma rexade ungar även med en enbart rexbärande far.
Det kan också bli enbart normalhårat med rexbärande mamma och rexad pappa. Slumpen…
Jag har fått 4 av 6 rexade ungar av min rexade hermelinhona, ihop med en hane som jag inte vet hur mycket rexade förfäder han har.
#7 Tackar, jag undrarde typ och 25% rexbärare var för "lite" men nu har jag fått svar! (Nu blev det konstigt igen men hoppas ni förstår!)
#8 Man mäter ju det inte i procent, i så fall är det 0% eller 100%.
Det är ju ingen egen ras utan ett anlag. 
#9 Jo, det vet jag men jag tyckte att det var lättast att förklara så. Men allt blev lite konstigt men ni verkar ha fattat vad jag menat. :)
#10 Ja, men du har fått svar på din fråga tycker du och förstått hur det funkar nu? 
#11 Ja, nu fattar jag.