Fästing hjälp!
Var nyss ute vid kaninen och hon bor ute numera, finns en gräsplätt hon kan vara på. Hon har formodligen legat i ett fästingbo för hon hade ungefär 17 små bruna fästingar på höger öga och ungefär 9 på andra. de sitter säkert fler i pälsen på henne men har inte kollat så noga ännu. en svart satt på höger öga också, en lite större. Hon har kliat hål på ögat så de blödit också! Ser helt hemskt ut, men jag får inte röra henne för hon är jättekänslig nu och de går inte få bort fästingarna med pincett för de är allderes för små! :( Finns det något man kan köpa och smeta på så de försvinner ? Jätte jätte tacksam för hjälp!

oj, det låter lite allvarligt ..
Jag hade åkt till djursjukhuset / veterinär.
#1 Ja det var de jag nästan trott.. :(
Det finns inget preparat mot detta, vad jag hört hos veterinärer i alla fall. Det är bara att försöka med pincett, har haft samma problem.. :(
#3 Okej då får jag försöka igen, såg att de satt sig flera på nosen nu också .. :(

Hej
Ja visst är det jobbigt med alla fästingar
Samma här ,,har provat med en del naturmedel ,,men inget som fungerar
Mina kaniner får säkert..utan att överdriva minst 200 fästingar ,,larver nymfer mm
Det är bara att plocka ..Ta några då och då ..
Ingen fara
bara så jobbigt och svårt att få bort dom
Flytta på henne om hon får mer. Mindre fästingar i kort gräs.
Emma
Som jag skrev på dvärgkanin.ifokus:
Mina råkar ut för fästingar för jämnan. Speciellt runt ögonen. Fäsingar sätter sig där det är tunn hud och tunn päls och jag har aldrig hittat några på kroppen. Bara runt ögonen. Är dom lite större så ta en pincett och bara dra. Se till att du får med huvudet bara. Något medel är svårt att sätta runt ögonen om dom skulle få in det i ögat vilket inte är så mysigt.
Har hon nu rivit hål runt ögat och är känslig skulle jag kostat på mig att ta henne till vetrinären så kan dom ge henne lugnande och säkert något som får hennes sår och fästingbett att läka fortare och så har dom säkert specialinstrument som får bort dom mindre lättare.
//Emma
Usch då, hoppas det går bra.
#5 Ja precis :)
#6 Jo jag har flyttat henne en bra bit men hon var på kort gräs förut med :) Men de var väl ett fästingbo just där "/
#7 Ja tänkte nästan det, pappa sa något om margarin för då dör dem, eller vad det nu var, men tror dock inte de hjälper speciellt.
#8 Ja hoppas jag med :) Hon har iofs börjat bli varig i höger ögat nu, men vi ska se om vi kan fixa det :)
kanske lite OF men jag Måste bara fråga - Är det inte en myt att fästingarna fortsätter att suga blod om man har glömt huvet?
#10 de fortsätter inte suga blod men de är inte bra att huvudet sitter kvar då de blir ett sår och läker inte. (Min katt fick detta och vi fick plocks ut huvuder ut ur såret, inte mysigt) Jag rekomenderar fästingplockare med "lasso" mkt bra!
#11 Okej , Vad jobbigt :S
Ja såna rekomenderar jag också :) med dom kan man få bort dom små också :)
#11 De blir inte alltid sår :) Men de händer såklart!

Sitter fästingarna likadant som på människor? Mina kaniner har aldrig haft fästingar :o
#14 Ja det för dom :)
#13 om huvudet fastnar är sannolikheten för sår och infektioner stor
#16 Ja det kan bli infektioner, men kroppen stöter själv bort huvudet sen. Så huvudet har ingen annan påverkan ifall de sitter kvar.