Banan?
Efter att jag varit hos veterinären för att kastrera Totte i fredags fick jag ett papper med lite råd om efter kastreringen och så. Det fanns även med skötselråd på pappret och där står det:
Undvik helt: nötter, choklad, majs, havre, banan, vindruvor, isbergsallad, bönor och ärter.
Det finns många här som har sagt att det är okej att ge havre och vindruvor bland annat. Själv ger jag banan. Jag vet att sallad inte är såå bra (vet dock inte varför?). Vet någon varför dessa saker är bäst att undvika? Är det för att det är onyttigt för kaninen? Det jag undrar över är banan, det andra ger jag aldrig.
Det står även att man kan ge kaninen ananas. Någon frågade det i en tråd för ett tag sedan. Men jag antar då att det är färsk ananas, inte ananas i burk.
vaa? ska man inte ge havre? jag som brukar ge det.. och jag tror min kompis brukar ge banan, och jag brukar ge sallad..
Havre & nötter innehåller ju mycket fett och banan & vindruvor mycket socker, så det är väl därför de anser att man ska undvika det.
För mycket sallad orsakar gaser i magen hos kaniner.
okej :) så om man inte har överviktiga kaniner så kan man väl ändå ge lite havre i små doser?
Var det där skötselråd som gällde just efter kastreringen eller var det en övergripande beskrivning av kanindiet?
Jag tycker iofs att det säger sig självt att de inte skall ha druvor samt banan då det är väldigt sött, tror dock inte de dör av det i små mängder och har det gått bra att ge det hittils kommer de nog inte bara helt plötsligt må dåligt av det.
Undvik bara att ge det i stora doser.
Choklad gissar jag på är av samma anledning som för hundar. Kakaon i chokladen är giftig för de små liven, och dessutom är choklad jättesött vilket inte är bra.
//Flora
Sallad är inte bra för de blir dom lösa i magen av om dom får för mkt.
okej, då måste jag nog sluta med sallad. jag brukar ge ganska mycket.. ^^

banan/sallad ska man ju inte ge i för stora mängder, men lite ibland gör ingenting
the vanity, it becomes insanity
Havre kan man ge kaninerna, det är inte farligt men fett. Jag blandar i det i pelletsen till mina för att jag tycker att de är lite tunna (de vuxna får bara pellets och havre varannan dag nu om sommaren)

Va? det ligger majs och havre i min kanins pellets. ska man inte ge det :O ? har haft den pelletsen jätte länge och det har inte hänt något ,
#4 Det var bara allmänt skötselråd, alltså inte just efter kastreringen.
Jo, jag tänkte också att det måste vara eftersom banan kanske har för mycket socker för kaniner. Men jag ger det inte så ofta och inte så mycket så .. Ja, tack för svaren!
#9; Är du säker på att det är pellets du har? Och inte smådjursblandning. :S
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Alpha älskar banan :)
Banan innehåller mkt fibrer & socker, vilket inte är bra i stora mängder. Sallad brukar ge diarré i stora mängder.
Not your mom, not your milk.

men jag tror dom tycker banan är gott :P
haha Länk - YouTube
Jag fick också det pappret en gång när jag var hos veterinären och satt och stoppa i mina kaniner choklad xD Kanske en dum idé, men iaf… Banan har jag lärt mig att man inte ska ge i förstora mängder då det har en förstoppande effekt. Så det är egentligen inte för sokret de varnar för detta utan för att man inte ska förstoppa sin kanin.

#14 haha xD
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
hehe jag gav fridolf banan idag x) men lät han bara smaka lite. Sallad fick han också.. dåligt gjort av mig.

Sallad borde väl bara bra?? Min kanin avgudar sallad och får inga gaser eller något. Han brukar få banan också ändå sen han snodde min och åt. Han skalade den själv. Brukar inte deras instinkter säga när de inte ska ha nåt? Majs, banan och sallad har jag läst är bra :/

Jag kan ge havre mer som godis för han tycker det är väldigt gott!(Alltså inte alls ofta). Har oxå hört att det kan va bra för deras tänder. Har jag fel?
Sallad ger jag också men inte mycket eftersom dem kan bli lösa i magen och få diarré.
Torkade bananer provade jag igår och det tyckte han inte va gott, men det är ju olika.
Nötter har jag aldrig gett honom och tänkte inte göra det heller från och med nu!
//Ellen
Ojoj.
Har gett dem choklad då och då eftersom jag själv äter det ofta…;)…tills Becka spydde som en fontän efter hon ätit en hel del choklad från mig.
Mer som var nytt för mig - nötter? Är det giftigt eller så? Brukar iaf ge solrosfrön (som ju är fett) och sesamfrön, som de gillar.
Vad gäller sallad- vilka sorters sallad är dåliga, är det alla eller enbart isbergs? Har gett många olika sorter som tex rädisblast, crispsallad, romansallad, rucola etc, samt mangold, spenat…
majs trode jag inte heller var fel, är det förattdet är sött? Det har de fått då och då.
I början med kaninerna läste jag en del i kaninböcker, inte längre. Kan inte minnas att det stod nåt om dessa saker förutom just isbergssallad som skulle ha nitrit(?)i sig, men inte andra salladssorter, eller?
Det är antingen ena kaninen eller ev båda som har nåt slags kiss som ser slemmigt gult simmigt ut…kanske kan det bero på nåt i födan? Ser det i toalådan nästan varje gång nu.
I min köpta "festival kanin"-blandning ingår bla: kaninpiller(???), ärtblanding, havre, ärter, fruktblanding med jättesöta torkade frukter, nötter! Ska det ingå i en kaninblandning om det ej är bra?…
/maria :D
#20 Sånna där blandning ska du inte ge alls. ren pellets är bäst vad än säljaren på djuraffären säger.
Sånt som är bra för oss är skadligt för kaniner som har mycket känsligare magar än oss.
Många ger kaniner majs från burk. Sluta med det! den majsen innehåller massor med "skit" som inte kaninen ska ha.. kolla på innehållsföteckningen massor med salt bland annat.. för att det ska hålla sig frächt i burken. köp en färsk frukt o grönt aldrig konserverat. och aldig "natur frukt godis" innehåller oxå en massa "skit" o inte alls nyttig.. inte ens för oss människor :P
ha en bra kväll :))
Ger du din kanin choklad?
Inte bra alls,
Och om du inte visste det så kan inte kaniner spy…
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
alla säger att man inte kan ge massa saker i förstora mängder. typ man ska bara ge en matsked äpple per dag.
Vad är det för dumheter? :P jag proppar då matskålen full med äpple, banan och sånt. visst, kaniner har känsliga magar. men man behöver itne överdriva. tänk bara i det vilda??
Det ända jag proppar fullt är HÖ inget annat… kanske lite morötter ibland.
Har inte sett nån kanin där det växer banan? har du? Frukt innehåller massor med fruktsocker som inte alls är bra. hur mycke vitaminer o annat det är i… Vill jag mätta mina kaniner blir det aldrig av frukt o grönt eller pellets..
Säger som Linnea i #22, kaniner kan inte spy.
Det jag har hört är att det är bättre att ge kaninerna mer grönsaker än frukt, kanske bara använda frukt som godis då det innehåller mycket fruktsocker precis som Friheten säger, och det ökar risken till Svamp? i munnen. Vet dock inte om det stämmer men det är det jag hört.
#24: ja, mina kaniner äter sig också mätt på hö. jag ger inget pellets. Dom har aldrig haft problem för att jag har gett dom för mycket frukt. Dock ger jag dom inte för mycket sallad :))))

#3 havre gör inte kaninen tjock .
uatn havre ger mycket energi :)
Bra att jag läste detta! Havre har mina fått ett tag(inte just nu) så de ska jag inte fortsätta ge, o majs har de fått nån gång, men som tur är äter de aldrig de, haha! Banan ger jag torkat nån liten bit när de hopptränat färdigt - som belöning!
Sallad ska jag oxå vara lite försikig med:)
#20 Chocklad är rena döden för en kanin liksom det är för andra djur.
Festival blandningen är inget annat än ren smådjursblandning man köper på alla mataffärer tyvärr.
#29 men jag ger mina knainer jätte mycket choklad, det tål dom. för choklad utsöndrar endorfiner i kroppen och det är jättebra, för då blir dom lättare att hanterA!½!½!½
Mjo kanske just ditt djur tål choklad. Snackat vi hög procentig choklad då eller?
#30 Cocklad oavsett typ ger ett djur höjd kroppstemperatur och hjärtklappning samt gör de väldigt slöa (inte konstigt de blir lugna). Det innehåller en hel del socker, fett och framförallt kakao. För mycket chocklad för en människa kan orsaka blodpropp, vad tror du det då kan göra mot en kanin?! Människan kan hantera viss mängd chocklad men just för djur är det rena döden.
man får nog hel enkelt ta en titt på sin kanin… mår den bra? är den frisk? ja då är nog inte den kosten som den får för tillfället fel… ;D
mina får HÖ som bas.. och sen blandad havre med pellets… sallad när jag har det hemma… typ en halv morot om dagen.. o nu under sommaren en hel del gräs…
ingen är lös i magen.. ingen är förstoppad.. ingen är överviktig och alla är pigga och glada =)
Aha,, jag ger banan själv till ninerna,, och jag har hört att banan gör så att sår läker bättre:)

Min och syrrans kanin får alltid hö när de ätit upp det, och så får de pellets. IBLAND ger vi de kaninblandning eller vad det heter, men det är alltså inte så bra? Min mamma vill köpa det för det är "billigare".
men på vilket sätt är pellets bättre?
Nu på sommaren får de färska grönsaker varje dag, men inte för mycket eller samma varje dag. En dag kan de få gurka, en annan dag äpple. En dag får de jordgubbar, en annan majs .. Ibland får de sallad, banan eller päron.
Ni förstår.
Gurka är väl inte dåligt för kaniner att äta mycket av? Eller?
Är torkad banan bättre än "färsk" ?
#35: Pellets är bättre eftersom blandningar innehåller massor av onödigt socker och fett.
Fettet sätter sig runt de inre organen som kan bli väldigt farligt i slutändan.
Jag lovar dig, det är inte värt att ge kaninerna blandningar bara för att det är "billigare"
#9 Även om du gett det under längre tid och det aldrig hänt något så skapar det ju fetter invärtes på din kanin. Dessa fetter bäddar in din kanins organ, och tillslut kommer de sluta fungera. Alltså kommer din kanin dö i förtid om du ger föt mycket "gnagarblandning".
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
haha, så gnagarblandning är livsfarligt för kaninen då? borde inte få säljas ;)

#36, Mm, det var väl det jag tänkte. Har läst fodertesten, och tänkte testa en av de som säljs på granngården , kommer bara inte ihåg namnet just nu haha.