Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1467 ggr
Browny
0

Toaletträna Kanin

Jag har funderat på att skaffa kanin och tänkte då låta den vara lösgående i rummet, utan bur och med ett hörn där det finns en kattlåda och höhäck och pelletsskål. Jag tänkte alltså lådträna kaninen, men jag har lite funderingar kring detta.

1. Blir alla kaniner rumsrena med rätt träning?
  2. Hur gör ni när ni lådtränar era kaniner?
  3. Vilket underlag använder ni och hur ofta städar ni?

Tack på förhand! Glad

Fralice
0

Min kanin bor i en utebur. De första dagarna får man låta den välja ett hörn,så man vet vart den vill ha sin toalett. Sedan lägger du ner kisset och bajset i en kattlåda med lågkant,så att kaninen känner lukten,och ställer den på samma ställe som den valt.

Förhoppningsvis ska den fortsätta gå där! Om du sedan ska ha den i ett rum,sätt ner kaninen i lådan varje gång den kommer in i rummet.

Kimji
0

1. Det ligger i kaninens natur att välja en toaletthörna så med de flesta kaniner går det nog bra. Men undantag finns ju alltid. Båda de kaniner jag haft/har inne har varit duktiga och inte behövt nån uppmuntran. Man bör dock förstå att rumsren är ett relativt ord hos kaniner. Lite bajskulor hamnar det oftast här och där även om det mesta hamnar i lådan.

2. Som sagt. Jag har inte tränat. Däremot har jag vid något tillfälle fått acceptera att ställa lådan där jag inte vill ha den bara för att kaninen vill ha den där.

3. Jag använder papperpellets. Ganska dyrt men extremt bra uppsugningsförmåga och ingen nedskräpning alls. Har provat spån men det skräpade hemskt mycket.

Lycka till =)

Ellenfyrkant
0

#2 Dessutom är papperspelletsen miljövänlig ! Glad

Mvh Ellenfyrkant

Browny
0

Tack för tipsen! Det ska jag tänka på. Vore ju väldigt praktiskt om kaninen kunde bli "rumsren" och gå på låda! Glad