Gammalt hö + förvaring
Köpte för ca 2 månader sedan 5 st 15 kg balar hö av en hästägare. Trodde det skulle hålla sig bra då mina kaniner och marsvin trots allt äter mängder med hö. Men nu har jag fortfarande 2½ balar kvar och en av dem börjar gulna och lukta… härsket(?)
Så från den balen törs jag inte ge mina djur, vad kan man göra med den? slänga ut i skogen åt de vilda djuren eller lämna på soptippen?
Sedan undrar jag även hur ni andra förvara era höbalar som ni köper? (ni som köper fler än 1)
Jag ställer mina uppepå ett galler som ligger på golvet, så det kommer luft under. Också staplar jag dem bara uppepå varandra. Men det sättet verkar inte vara det mest perfekta.
MVH Erika :)

Om du öppnar en bal så får den absolut inte stå i solen, då det kan börja mögla.
jag tror det var så i alla fall .. Gick på hästkurs här om veckan då vi gick igenom detta ^^
Hej, vet inte riktigt hur ditt hö ser ut, om det är inplastat eller bara ihop tryckt med snören.
Så här gjorde vi i skolan (hästhållning),är det inplastat så ställde vi det ovanpå träpallar bredvid varandra, på ett torrt ställe.
Är det snören så lade vi en pressening under och sedan staplade vi det ihoptryckta höet ovanpå varandra, på ett torrt ställe :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag har mitt hö i sopsäckar som jag lämnar öppna och trycker ned påsen en bit så att det sticker upp hö ur påsen så att det får luft. Sedan står det i mitt förråd.
Bra torrhö borde inte bli sämre av förvaring bara det hålls luftigt och torrt, kanske ditt hö var fuktigt till en viss mån redan när du köpte det? Torrhö bör ha minst 82% torrsubstans.

Ja, kan vara så. Sedan är ju även källaren lite fuktig nu sommartid. Så det är väl därför.
#4 så bra, det ska vara ett torrt och svalt ställe :)
min bekanta har balar som är ca10år och de går fortfarande att använda =)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag har alltid haft mitt hö ute oavsett om jag har inne eller ute kaniner. förr hade jag alltid hö i en grön soptunna som vi hade över som jag nu börjat använda igen då jag rivit min lekstuga som jag hade som hö/halm förråd tidigare.
Pappa kom på en smart sak att ha ute så har just byggt ihop en halm låda an en vanlig frakt träpall med fyra träpallkragar och plywood lock. Det är bra eftersom det kommer in bra med luft under ifrån. det kan nog funka som hö låda också :). tog en bild på den men det blev inte så bra men i alla fall.

#8 Hmm vart kan man köpa träpall då?
Såg jättebra ut annars! tror jag ska prova med det.
Jag tog det från jobbet där min pappa jobbar. men industrier brukar ha gått om detta och det är sånt som dom kastar så hör gärna runt om du kan få för som sagt är det bra och mobilt eftersom att det är lätt att ta isär om man vill flytta eller inte behöver den för ett tag :).

Smart! Får fråga där. Pallkragar går att köpa på granngården om jag minns rätt?
Jag förvarar mitt hö precis som aammE, dock förvarar jag mitt i kaninrummet. Håller sig torrt, grönt och fräscht i princip hur länge som helst.