Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2928 ggr
Browny
0

Rekommenderade Burmått - Jättekaniner

Vad anser ni är ett bra burmått för en innebur åt en jätteras som t.ex. fransk vädur om kaninen får komma ut och röra på sig dagligen? Glad

Browny
0

Puffelipuff… Ingen som vet eller har åsikter? Glad

Tarkie
0

16070+70 burarna

Browny
0

Okej, du menar 160 cm lång, 70 cm bred och 70 cm hög?

Inaarah
0

Jag tycker personligen att 160x70x70 är litet, det är godkänt men jag skulle satsat på lite större, typ 200x80x70 (LHB).
Är det inne eller utekanin? :)

Browny
0

Jag har ännu inte skaffat någon kanin, men jag funderar på att skaffa en fransk vädur och ha den inomhus. Däremot tänkte jag ta med den på promenad i sele nästan varje dag. De dagar då den inte får gå på promenad får den naturligtvis vistas ute i rasthage en bra stund! Glad

Inaarah
0

#5 Det låter vettigt.
Ett tips? är att du har kaninen frigående, alltså bor i hela huset/lägenheten (beror förstås på hur du bor, om du har trappa eller dyl, och sedan får man ju kaninsäkra hemmet osv) eller i ett eget rum. Sedan om du/ni använder rummet eller ej, men då får ni ju bara leva med att kaninen går runt där. ;)

Browny
0

Jo, det har jag ju funderat på, och det skulle jag helst vela. Jag tror att kaninen skulle bli mer social då. Men det är så svårt att verkligen få bort alla kablar och andra föremål som är gnagbara. Dessutom har vi en stor, lång, läskig trappa och en labrador. Men kanske kunde den bo bara i mitt rum? Men då behöver den väl fortfarande en egen bur som är dess privata utrymme och där den kan göra sina behov samt äta. Hur stor bur behöver kaninen då? Alltså, om den kunde gå fritt mellan buren och mitt rum hela tiden?

Inaarah
0

Den behöver ingen bur så sett.
Jag har aldrig haft innekanin och ingen jätteras, men du kan köpa en stor och rymlig innebur med strömaterial, hö och mat samt vattenskål i (ev. toalett också), för då är det kaninens trygghet och hem. Men buren kan ju stå öppen så får kaninen vandra runt lite fritt i rummet, men ha sin trygghet där. ^^

Browny
0

Men om kaninen går fritt mellan buren och rummet; behövs då en fullt lika stor bur som om den skulle vara instängd i buren? Tack för alla dina svar förresten, det har varit till stor hjälp! Skrattande

Emelie
0

Ett alternativ är att köpa en Lilla Tysk Vädur - från början en korsning mellan Fransk Vädur och Dvärgvädur. Alltså är den en mellanstor ras.

Då kan du ha en 160 bur t.ex. och ändå ha gott samvete för att buren inte är i minsta laget för just din kanin.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Inaarah
0

#9 Varsågod! :)
Nej, då behöver man ju inte en 200x80x70 precis! ;)
Då tycker jag kanske.. 150x70x70 eller så. ^^

Browny
0

Okej, det var ju bra. Har lite platsbrist för bur nämligen, men en 150x70x70 kan man väl pressa in någonstans! XD Eller så får man offra fåtöljen… Haha! Skrattande

Inaarah
0

#12 Haha, ja, ibland får man offra mycket för sina små fyrbenta! ;)

Just det. Du skulle ju ha en jätte (A) Själv har jag bara haft ddvärgkaniner..

Browny
0

Ja, jag skulle ha en jätte. Stora kaniner är väldigt charmigt tycker jag. Skulle också kunna tänka mig att de är lite lättare att hantera, lite mer att hålla i liksom. Sålänge de inte sprattlar och håller på! XD

elinab
0

Jag vill verkligen slå ett slag för frigående kanin. Jag har jättebra kontakt med min nin, tror det är mycket tack vare att han är frigående och kan vara med överallt. Har en blandras ca 2 kg som är frigående. Han har ingen bur alls men ett eget hörn där han har toalåda, höhäck, mat, vatten en matta och två pallar som han tycker om att ligga under. Så har du svårt att få plats med bur kan du skippa det helt, behövs egentligen inte.

Browny
0

#15 Åh, vad skönt att höra! Skrattande Jag vill ju verkligen ha en fransk vädur, men skulle den vara i bur så skulle jag inte få plats med den. Så det var jätteskönt att höra, för då kanske man kan ha en jätte ändå! Flört Sedan tror jag också, precis som du säger, att kaninerna blir socialare av att vara ute bland folk och inte sitta i bur. Man vill ju ha en social och nyfiken kanin!