Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 810 ggr
Zanta
0

Skötselråd

Hej!

Ska skriva ihop ett papper med skötselråd till kanin och tänkte höra om någon hade tips? på vad som kan finnas med? Så att jag inte missar någonting viktigt..

Skriv allt ni kan komma på som är bra att veta för en nybliven kaninägare :D

brandie
0

Förstår inte riktigt… Ska du skriva ihop de för din egen skull elr?

Hur som helst kan du ju ta med:

*Sjukdomar(iaf de vanligaste) skriv också vilka de går att vaccinera sin kanin mot!

*Vilken mat som kaninen ska ha(att man ska ge fri tillgång till hö o vatten, lite pellets kanske o grenar att tugga på!)

*Hur stor en bur ska vara, hur man lätt kan bygga en egen.

*Olika sätt man kan motioner sin kanin på, o skriv att en kanin ska få daglig Motion.

*Sen lite om hur man sköter kaninens päls.

Kan komma med fler förslag om det är så du menar;)

Zanta
0

Nej, Jag skiriver till några som köpt ungar av mig ;)

Tack för förslagen! :)

lottapelle
0

Något mer:

• Kloklippning - hur, hur ofta, varför
  • Vad kaniner absolut inte får äta
  • Veterinär du rekommenderar
  • Försäkring
  • Ohyra - kanske inte så kul att ta med, men det kan ju ändå vara bra att känna till

Omtänksamt av dig att skriva ner skötselråd till dem.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

brandie
0

#2. Vad snällt av dej!!=) det är ju jättebra att dom får veta allt detta då!

Något mer:

*Vad man ska göra om kaninen fått en akutskada…

*Varför man inte ska ge godis och onyttigt för ofta(kanske bra att veta om man är nybörjare o gärna vill skämma bort sin nya vän:P)

Rorvers
0

hur man seltränar dom och närman får börja selträna är det jag kom på ;)

Zanta
0

Tack alla, jätte bra tips?! :D Bara att skriva om ni kommer på någonting mer ;D Inget råd är "för dumt" om man aldrig haft kanin innan.

Inaarah
0

Tänk på att det inte ska vara allt för långt, då tappar man lätt intresset av att läsa det.
Några tips? är att göra en punktlista, där du tar upp de viktigaste råden. Inte en förklaring på hur man gör något.

Mina brukar se ut så som att jag inleder med en text, "Tack så mycket för att ni köpt en kanin av mig, kontakta mig på 0123 - 456 78 om det är något" osv. Sedan gör jag en punktlista, med råd: vad för mat ska kaninen ha, rekommendera då t.ex de pelletsen du har haft, bra hö, grönsaker etc, men håll det kortfattat. Sedan kan du rekommendera t.ex underlag i buren, spån + halm förslagsvis.

Sedan under kan du brodera ut texten med och förklara varför klorna ska klippas och kanske hur hanteringen ska ske etc.
Slutligen brukar jag avsluta med mina tips?, exempelvis frysta petflaskor eller kylklampar när det är varmt, bra leksaks- eller aktiveringstips etc.

Lycka till!

Inaarah
0

Du kan även skriva och tipsa om olika sajter osv där de kan läsa mer. Skötselråd är ju råd om själva skötseln, inte om hur man tränar eller dylikt. Sedan kan du skicka med ett infoblad om sjukdommar, vaccination och vad som är giftigt för kaniner.

Zanta
0

#8 Bra tänkt! :D

Emelie
0

Jag tycker att Lisen (Inaarah's) tips? är superbra!

Jag har skrivit ett eget informationsblad om skötselråd som finns att se på min hemsida. Jag tänkte om du behöver lite inspiration och så. Dock är versionen på internet inte exakt likadan, och inte heller lika bra som den jag har på papper och ger till kaninköpare.

Länk till skötselråd på hemsidan: http://tranbergetskaniner.webs.com/sktselrd.htm

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!