Bra vs. dålig mat
Jag vet att det har förts otaliga trådar kring vad en kanin bör eller inte bör äta, men tyvärr verkar alla ha delade åsikter och i slutändan har man inte blivit mycket klokare.
Inne på Youtube kan man söka på Pet Rabbit Diet och man får då upp ett klipp gjord av en veterinär som ger tips? på basmat. Veterinären visar då upp en skål fylld av pellets vilket gör mig fundersam med tanke på att månag här inne säger att man inte bör ge mer än bara några matskedar per dag?
I kommentarsfältet läser jag att man absolut inte ska ge broccoli för att de kan få gaser i magen och riskera dö!? Och jag som brukar ge min kanin broccoli!
Jag blir inte klok på detta. Någon som förstår grejen?
Vad gör färskmat får man ge sin kanin? Suck.
Broccoli är helt okej att ges, men endast i små mängder, och kanske inte varenda dag. Det är inte det ultimata för en kanin att äta om man säger så, och egentligen är det ganska onödigt att ge då det finns bättre mat så att säga! :)
Det bästa färska att ge är ganska grovbladiga grönsaker och örter som har mycket fibrer i sig. Dels för att kaninernas tänder slits i den takten de ska då, och dels för att kaninen behöver fibrerna för att tarmarna ska fungera rätt.
Nu när det är sommar och vi har mycket härliga växter utomhus så är det inte alltid nödvändigt att ge kaninen grönsaker som är köpta i affär. En ganska fibberik växt är grobladen om du vet hur de ser ut? Andra exempel på nyttiga växter örter utifrån sommartid är maskrosblad & klöver (inte för stor mängd då det är gasbildande), Rölleka, Johannesört, Gråbo, torkade nässlor, Dill, Persilja, och Lönnblad t.ex.
Om du ändå vill köpa i affär så brukar olika sorts tjockbladig plocksallad på t.ex. Ica vara bra. Typ romansallat och liknande. Annars är nästan all typ av blast bra, som rädisblast, morotsblast eller rädisblast. Dock ska man hålla sig borta från potatisblast.
Hoppas du fick lite hjälp på traven!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Vill man förresten skämma bort djuren lite så kan man även ge dem de flesta typer av ätbara bär, t.ex. jordgubbe, hallon och blåbär! :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#3 Så lite så! Det är svårt när allt bara virvlar runt i huvudet 
man behöver inte gör allt så krångligt! :)
Jättebra skrivet Emelie! Jag kunde i och för sig det mesta, men bra för andra. =)
Har man väldigt kräsna kaniner, som jag lyckats få hela tiden, så kan man ju ofta behöva lite större valmöjlighet. Jag brukar gå ut på tomten eller i skogen och kolla vad jag hittar, hittar jag spännande saker tar jag med dessa hem, kollar runt lite på Internet och ser vad de innehåller, är bra för, biverkningar eller dyl så provar jag själv ut. Kaniner är inte fullt så känsliga som ofta sägs, så ger man något i extremt liten mängd är det okej. Dock får man ju leta innan om det finns något som skulle kunna störa/vara farligt för kaninen, man ska ju vara försiktig!
Just nu står det still i huvudet, men jag brukar ge blåbärsris, jordgubbsblad, hallonblad och lite sådant. ^^
#6 Ja, och blåbärsris är ofta bra att torka så att man senare skall kunna ge under vintern osv! ^^
#7 Det brukar jag göra, plockar in mängder i augusti/september och torkar nere i källaren, perfekt! :)
#8 Där har jag faktiskt en fråga! Hur ska det se ut som torkat? Jag har torkat lite nu, men bladen ser liksom brunaktiga ut. Ska de bli bruna eller gröna, haha?
#9 Mina brukar hålla sig gröna, haha! Torrare och "krispigare", liksom. ;)
Eller.. lite brun-aktiga är de nog men inte bruna..
#10 Nej alltså, mina är nog åt bruna, men åt det gröna hållet. Det kan vara för att jag torkat de utomhus, och fukt har ombindit dem. Det var nämligen bara en testknippe, för att veta hur jag ska göra till hösten.
#11:då är det nog däför. Jag torkade massa hö under tak och höet är fortfarande helt grönt. Grönt hö är det bästa man kan ha! hehe.

När ni torkar, torkar ni i ugnen eller låter ni bara de stå framme ? (:
#13 Jag band mina blåbärskvistar i en liten bukett och hängde i en hylla i källaren. :)