Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2022 ggr
Browny
0

Köpa kanin - Vilken ras?

Jag har under en tid funderat på att skaffa en kanin. Men jag skulle behöva lite råd om vilken kaninras som skulle kunna passa.

Det jag söker är en lugn och trygg kanin som har ett stabilt psyke och som är så orädd som möjligt. Den ska vela bli ompysslad och gosad med under längre stunder, men också kunna gå med på promenader utomhus i sele. Helst ingen större pälsvård eller liknande, utan gärna en så lättskött kanin som möjligt. En fördel är också om det är en kanin i medelstor storlek, för jag kan tänka mig att det blir lite lättare att hantera en sådan kanin och så tycker jag ju att det är lite charmigt med stora kaniner! Glad Men det här med lugn och vänlighet prioriterar jag högt!

Sedan vet jag ju att det varierar så från olika individer hur de är i psyket, men jag är nyfiken på era erfarenheter och åsikter, så kom gärna med förslag!

Följande fyra raser har jag funderat på:

• Dvärgvädur (är dock liten)
  • Lejonhuvad Dvärgvädur(är dock liten)
  • Fransk Vädur
  • Holländsk kanin

Tror ni att någon av de skulle passa? Annars: Kom gärna med andra förslag! Skrattande

Browny
0

Jag puffar väl lite dåe. :)

malinroth
0

Holländsk kanin tror jag skulle passa bra. Sen finns det en ras som heter lilla tysk vädur, den är storleksmässigt mellan fransk- och dvärgvädur (vet inte exakt vad dom ska väga osv) och dom verkar vara lugna och trevliga :)

Timotejj
0

Dvärgvädurar har jag, tycker de är väldigt lugna och nyfikna även fast de är mindre än andra raser såklart. Men de beror ju som du säger på hur de är som individer! dessutom tycker jag dvärgvädurar är lite sötare än andra raser Oskyldig

[Wonderland]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker Lejonhuvad kanin :) Dom är mindre en dvärgvädurar, behöver inte dirket päls vård om den inte är dubbelmanad då. Lejonkaniner är oftast glada och nyfikna kaniner som man kan göra mycket med! Dom går med på hoppning,utsällning och kel (:

Dom är inte lika kel galna som dvärgvädurar, Men dom är som små nalle björnar som man inte kan låta bli (a)!

malin--a
0

Dvärgvädur! Jag älskar dom! Fast som du skrev är dom ganska små, lilla tysk kanske skulle passa bättre då. Fast dom har jag dock ingen erfarenhet av…

elinab
0

Dvärgvädur är enligt min erfarenhet väldigt lugna. Om du vill ha lite större så kanske lilla tysk vädur som några anda tipsat.

Browny
0

Tack så jättemycket för alla svar! Fick många rekommendationer om Lilla Tysk Vädur, så det kanske vore något att fundera på. Hur är annars Fransk Vädur? De har jag fastnat lite för… Oskyldig

Yossesin
0

Min absoluta favoritras är vit lant :) En medelstor ras som är albino. Har en hane som brukar gå lös, han är aldrig rädd för något och ska ska fram och hälsa på allt och alla :) jag har även en hona som har en kull på åtta veckor, också dom är snälla och trevliga :)

Zekina
0

#8 Jag blev precis kär i dina kaniner :)

MarHai
0

Rekomenderar starkt holländsk kanin.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

emms
0

Jag har både lejon (korsning lejonhuvad dvv/lejon) dvärgvädur och en fransk vädur.

Lejonen är glada och spralliga, en av dom gillar att kelas och slickas lite ibland, men lite räddare än vädurarna. snart 1 år. Skulle kunna bli bra hoppisar.

Dvärgväduren gillar att mysa ibland men är också frammåt, lugnare än lejonen. 2år kastrerad.

Den franska väduren är bara en liten bebis, har haft honom i två veckor men han kommer frivilligt fram och kelar redan :) 10 veckor

Alla dom jag har skrivit om är hanar.

Emma

[vretenskaniner]
0

Jag har lilla tysk vädur :) Jättetrevlig ras! :)
Har för övrigt en liten viltgul mantlad kille till salu Flört

Zvintos
0

Tja, både dvärgvädur, lilla tysk vädur och fransk vädur är härliga raser.
Vädurar överlag tenderar att vara mysiga, även om undantag finns.

Browny
0

Okej, tack ännu en gång! Fortsätt gärna att komma med rekommendationer, jätteroligt att läsa! :)

[BonnieL]
0

Skulle helt klart säga holländsk kanin, lejonhuvad dvärgvädur eller dvärgvädur.
Fransk vädur har jag också haft, otroligt mysiga!