Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1327 ggr
Moses2
0

Rymling

Har en ettårig lejonmanad kanin som har en utebur med kompostgaller runt. Sitter även finmaskigt nät utanför kompostgallret.

Vi har också en större "betesbur" gjort av kompostgaller. Han sticker ut huvudet i ett gallerhål men verkar inte komma igenom med kroppen.

Nu har han rymt tre gånger på två veckor och jag vet inte hur det gått till…

Första gången var vi inne och han hade smitit från sin betesbur. En granne såg honom bli jagad av en katt. Satt sedan utanför buren. Jätterädd och darrande…

Andra gången satt han helt enkelt snällt och väntade utanför betesburen.

Idag hände det som borde vara omöjligt. Vi satte honom i betesburen på morgonen och kom hem mitt på dagen och då låg han o son vanliga bur…!

Hur kan detta gå till??? Han har inte grävt sig ut. Kan han hoppa över kompostgallret?

Han är inte stor alls, bara runt ett kilo.

Vi ska givetvis göra det säkrare för honom, men det vore bra att veta hur han bär sig åt.

Någon som vet hur det går till?

gickan87
0

Vet att det finns kaniner som klättrar över kompostgaller…

Sätt hönsnät eller något över så kan han inte komma ut den vägen iaf!

MVH Erika :)

Moses2
0

Kom jag med?

Fridaaaa
0

Man ska alltid ha botten och tak över utehagen till kaniner om man inte har ständig uppsikt över kaniner, dels för att dem kan rymma och dels för att det kan komma rovdjur och ta kaniner eller att en vildkanin kommer in och parar kaninen (om det är en hona).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[BonnieL]
0

Tror han har hoppat över.

Inaarah
0

Min lilla dam här hemma klättrade först över kompostgallret men sedan började hon hoppa över, redan som 2 månader gammal.

eliana
0

Vet inte hur du bor men jag har haft problem med att grannbarnen velat klappa och gosa med min kanin. Han är inte särskilt gosig av sig så antagligen har dom hållit honom i famnen, han har nafsat och då ahr dom tappat honom och inte kunnat fånga honom igen…

Att umgås med djur är att vila sin själ

LucyLove
0

#6 Får dom bara gå till kaninen och gosa med den utan att du är med? :)

emms
0

Om kaninen får ut huvudet genom ett hål brukar resten av kroppen också kunna komma ut. När Muffin (dvärgvädur) var 4-5 månader kom han fortfarande ut. Och han var ganska stor. :P

Emma

eliana
0

Nr7. Nej det får dom inte. Dom har aldrig ens frågat om dom får, tror inte dom vågar det. Synd för dom är egentligen varmt välkommna om jag är hemma, bara bra att kaninen vänjer sig vid barn.

Nu sitter det hänglås på buren om jag inte är hemma. Vill inte ha kaninen springades lös, han går inte långt men vi har en ganska hårt trafikerad väg några hundra meter från trädgården och jag vill inte att han blir påkörd…

Att umgås med djur är att vila sin själ

bellamollylovee
0

8# Mina kaniner kommer också ut ur kompostgallret, men vi har byggt en sommarbur som dom går i på dagarna och så står dom bara i komposthagen när vi är med och tittar till dom ;)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

mor-son
0

Har en hermelinhona som hoppar över kompostgaller. Jag har själv sett henne göra det. Så det är inte omöjligt att din lille herre gör likadant.

[Wera]
0

Har du nät i botten? Vissa kaniner lyfter helt enkelt upp kompostgallret så kryper dom under :P

Zanta
0

Jag har också kaniner som är väldigt bra på att rymma. Några kan hoppa över kompostgallret och några slyfter det med tänderna och smiter under.

Ett tips? är att vända på kompostgallret så att man har den längsta sidan uppåt. Då kan dom inte hoppa över. Du kan också sätta fast gallret i marken med tex. teltpinnar eller liknande som bara är att ta upp om du ska flytta den.