vilken ras?
Jag undrar Vilken ras? som är urkanin. Asså den rasen som är minst avlad på? Och anses "vilt" färg som en ursprungs färg? Sista frågan. Blev erbjuden en kanin som hon sa hade "musöron" hette nått annat minns inte vad. Hur har man då avlat den. Lät sjukt. Har jag fel eller är det en ovanlig avels form.

Är inte gotlandskaninen en väldigt gammal ras?
Ingen mer dom vet : ) intressant ämne ju. Lol

Gotlandskaninen avlar man inte på för något speciellt utessende utan målet är att behålla en så stor genetisk variation som möjligt, därav namnet genbank. Man gynnar egenskaper som god hälsa och modersagenskaper.
Av de godkända raserna finns nog ingen som inte är hårt avlad på.
Däremot finns det ju riktiga vildkaniner fortfarande, de är väl så nära 'urkaninen' man kan komma :)
Intressant tackar. :) måste forska mer i det här ursprung är roliga saker : ) men den tyska haren vi har parar den sig med vild kaninen tro? Eller håller den sig till sin koloni/ras i det vilda?
Sen hård avling till perfekt ras görs väl i regel inte i dag.

#4 Harar kan inte få avkommor med kaniner, de är olika arter. Om du menar de vilda hararna.
Huruvida kaniner håller sig i sin egen koloni i det vilda vet jag faktiskt inte, men jag skulle tro att de blandar sig en del med varandra.
Ang. Avel så är det ju just det vi gör. Vi avlar mot en viss exteriör och använder hårda metoder som inavel för snabbare resultat. Det är en av anledningarna till att man håller genbanker på många djurslag, för att värdefulla gener inte ska förvinna för alltid. Jag har skrivit en artikel om Avel på husdjur som du gärna få läsa: http://kaninfarg.se/husdjursavel.htm