Han åt fingerborgsblomma!
Jag sitter bara och skakar nu, jag är så rädd!
Jag kom precis in, hade varit ute med Truls. Och när man är ute med honom hhar han en tendens att få energiryck och fara fram i full fart för att sen tvärstanna när han ser något intressant. Jag var inte beredd och tappade kopplet, men jag vet att han inte går någonstans. Och så ser jag att han sitter och äter på en fingerborgsblomma, som även är jättegiftigt för människor! Jag sprang fram i panik och hann precis se hur den sista biten av bladet åker in i hans mun. Om en människa skulle få i sig lika mycket skule den behöva åka in till sjukhus.. Eftersom det kan få hjärtat att stanna.
Nu hatar jag mig själv för att jag släppte kopplet när jag visste att det fanns fingerborgsblomma här. Allt är mitt fel! Och jag kan inte åka in till veterinär för närmaste ligger ca 2 och en halv timme bort och då har dem stängt. Mamma och pappa ommer dessutom hem tidigast 22 idag eftersom de jobbar sent. Så nu kommer han antagligen dö och det är mitt fel! Känner mig så värdelös..
Vänliga Hälsningar Lina
Hur mår han nu ?

Hur har det gått med honom ?
Mvh Ellenfyrkant
Ånej!! :O Hur är det med honom? Hur mår han? :O :(
Oj! Jag hoppas verkligen att det går bra!
Just nu sitter han still i buren. Han har fått gurka och vattenskål, kanske enklare att dricka ur. Funkar iallafall på människor ibland att man spär ut giftet.
Känner mig så himla dum och korkad 
Vänliga Hälsningar Lina
#5 Såja, det var inte ditt fel att ha åt den! ;(

Åt han bara blad eller själva blomman också?
Minns jag inte fel så är bladen mindre giftiga än själva blomman..
Du har ingen i närheten som kan skjutsa dig till veterinär?
Jag tycker du ska ringa till en veterinär och förklara läget iaf så du kan få råd så du slipper oroa dig!
MVH Erika :)
Ring veterinären! :O

Det här hittade jag via google:
"Fingerborgsblomma
Digitalis purpurea
Växten är mycket giftig. Speciellt bladen innehåller bl a digitalis, som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Symtom: Kan komma efter flera timmar. Illamående, kräkningar, trötthet och hjärtrytmrubbningar.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen."
Tycker du ska ringa en veterinär omgående så du får veta vad du kan ge/göra för honom.
Du har absolut ingen bekant som kan skjutsa dig?
De skulle nog inte kunna göra något skulle jag tro. Jag har gjort allt jag kan,får bara hoppas att "spä ut metoden" funkade.
Jag hoppas att han iallafall överlever till morgonen så kan vi åka in imorrn, sa mamma när jag ringde…
#7 Han åt bara bladen. Ska kolla på wikipedia vad jag kan hitta om fingerborgsblommor!
Vänliga Hälsningar Lina
Det som stog var att den vara dödlig i större doser. Hoppas att ett blad inte räknas som en större dos..
Vänliga Hälsningar Lina
Det som stod på en annan sida var;
"Detta är en dödlig växt som kan ge hjärtstillestånd, och är således livsfarlig att experimentera med då den verksamma substansen Digoxin bromsar aktiviteten i hjärtat och ger i terapeutiska doser en önskad effekt på patienter med hjärtflimmer och snabb rytm.
En kombination med andra naturläkemedel, till exempel Johannesört, ökar Digoxinets potential och kan ge förödande effekter.
Beröring med naken hud kan orsaka illamående, huvudvärk och utslag.
Får ej ätas eller drickas ? giftig!"
Vänliga Hälsningar Lina
#12 Hm, det gav inte så mycket information, mer än det vi redan visste :(
#13 Jag vet… Finns ju vilda fingerborgsblommor här, så jag har ju vuxit upp med respekt för dem.
Truls har ätit upp gurkan han fick men inte druckit eller ätit något annat. Han har legat på sitt hus, tryckt mot hörnet och halvt blundandes. :/ Tror inte han lever imorrn och det är mitt fel! :'/
Vänliga Hälsningar Lina
Min mamma är sjuksköterska och har bland annat pluggat hur olika gifter påverkar kroppen, bland annat fingerborgsblommegift. Tror ni ens att dem har öppet på hjälptelefonen nu?
Vänliga Hälsningar Lina
Man kan ju ringa jour, det är alltid öppet. (det behöver ju inte vara en klinik nära dig heller)
#16 Jadå, de har öppet dygnet runt på jourtelefonen.
Även om ni kan jättemycket så kanske det kan finnas något tips? eller så om hur man går tillväga när det gäller kanin, men du bestämmer såklart själv hur du vill göra! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det står att man ska ringa ett speciellt nummer vid medicinska frågor. är det där jag ska ringa? Är ganska ny på sånt här.
Vänliga Hälsningar Lina
Oj, jag har själv aldrig behövt ringa, men jag tror att det är någon annanstans man ska ringa. Fast det beror ju på vad som räknas som medicinska frågor. Du kan ju alltid testa, och annars lär de "skicka" dig vidare.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det kom en telefonsvarare, jag kom alltså inte fram… Jag lämnaade inte ett meddelande då det kändes onödigt. Vad ska jag göra nu då?
Vänliga Hälsningar Lina

#16 Fast en kanin fungerar inte riktigt som en människa. Så den förbränner giftet fortare än en människa tex.
Du ska ringa Journummret. Prova annars med SLU i Uppsala, dem går alltid att nå.
#22 Men hon vet ju på ett ungefär hur giftet sprider sig t.ex.
Tycker det är så jobbigt med olika dialekter som jag inte förstår. Fast, såklart, stockholmska och det dem pratar i uppsala är väl ingen större skillnad.
Vänliga Hälsningar Lina
Nej vi i Uppsala pratar inte så komplicerat!
Lycka till
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#22 Men kaniner är ju mindre djur så man tycker ju att dem inte bör bränna upp giftet fortare :(
Finns det ingen snäll granne som kan skjutsa dig FORT till veterinären?
#23 Det lär vara någon som du förstår som svarar.
Det känns nästan som du undviker att ringa. Det är helt upp till dig hur du värderar din kanin.
#25 Det tar ju tid. De har stängt nu, när jag skulle in med hamstern som dog i januari stängde dem 20.00. Och nu är det ju sommartider, så de stänger säkert tidigare än så :/
Vänliga Hälsningar Lina
#27 Testa!! ;(
Får jag bara fråga, vill du att din kanin ska klara sig?
Inget elakt, bara du verkar inte försöka så mycket.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#27 har skickat ett pm till dig med nummer till SLU där svarar de garanterat.
Hoppas det går bra!
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
#29 Klart att jag vill! Men det känns inte som att jag kan göra så mycket.
Vänliga Hälsningar Lina

#25 Det är tyvärr tvärtom :(
Det vet jag eftersom jag pratat med en veterinär om detta tidigare i ett annat ärende.
Jag kopplas till en telefonsvarare. Jag kan ringa igen om ni tycker att situationen räknas som akut, eftersom jag inte vet själv vad som räknas som akut. Han ligger ju inte och flämtar eller så utan bara sitter på sitt hus och vilar.
Vänliga Hälsningar Lina
Jag tror tyvärr inte att din kanin kommer klara sig om du bara sitter där och inte försöker göra någonting. Om du däremot ringer en veterinär som kan tipsa om saker, så kanske du kan rädda honom på något sätt.
#35 Räknas situationen som akut, ska jag ringa igen? jag vet inte själv vad som räknas som akut, har inte behövt ta ett djur till veterinären fakiskt.
Vänliga Hälsningar Lina
#36 Ja det gör det definitivt. Om du inte vill ringa själv så kanske någon kan ringa åt dig, typ dina föräldrar eller kanske något syskon om du har?
Jag har själv telefonskräck, men ringer i akuta fall.

#36 ring SLU där får du svar om du väntar ett tag. Det är akut kaninen har ju ätit en giftig växt!
De kommer inte säga att du är dum/larvig för att du ringer. De kommer ta dig på fullaste allvar.
Åkte in akut en natt kl 2 med en råtta som andades konstigt och som jag upplevde det var döende. Kastade mig i bilen och åkte de 2 timmarna dit. Nu slutade det hela inte bra men de behandlade råttan som om det skulle vara en hund eller katt (större värde enligt vissa).
Nämnas bör kanske att råttan bara hade vanlig förkylning som jag hade kunnat behandla helt själv här hemma.
Så ring, bättre ringa en gång än ingen alls.
Ring dem, händer något hemskt med honom utan att du ringt kommer de kännas värre! Inget Illa menat men så är det ju :(
Jag ringde och fick svaret att eftersom han är så liten (13 veckor) så kan det bli riktigt allvarligt. Men mamma sa att "eftersom det inte hänt något än mer än att han har varit slö (han har börjat skutta runt lite försiktigt men inget mer) så kommer inget hända säkert" så jag får inte åka in… :'/ Han kommer säkert dö inatt…
Vänliga Hälsningar Lina

#40 Fast om han tidigare bara suttit stilla så är det ett bra tecken att han börja röra på sig.
Jag vet hur hemskt det är när ens föräldrar totalvägrar köra en till veterinären. Men jag frågade alla bekanta som bodde i närheten och en av dem skjutsade mig en gång. Så fråga alla dina grannar som du känner om de kan ställa upp, även dina bekanta!
Det kanske finns någon här kif som kanske kan ställa upp att skjutsa. JAg hade gärna ställt upp om jag inte bott för långt bort.
#41 Problemet är ju att jag inte får åka in. "Det är för sent" Var ännu ett argument. :(
Vänliga Hälsningar Lina
men asså han har inte ens fått symptom. Orka överdriva hela shiten :P han lever nog imorgon ska du se;)
#29 - Förstår inte hur du kan resonera så,
vem vill egentligen lämna sin kanin för att dö?
Det var som om att jag skulle gråtit hela tävlingen för någon vecka sen då mina kaniner fick i sig mängder av smörblommor. Dom dog inte ;)
Vänta och se.. Ett blad är ingenting.. Det värsta som kan hända nu är väl att han får magrubbningar och då är det bara att tvinga honom att äta.
Kif är så övedrivet.
#45 Om en människa skulle fått i sig samma mängd fingerborgsblomma skulle den legat inne på sjukhus nu. ><
Vänliga Hälsningar Lina
#47 Ett blad? Det var inte så jag fick veta av min släkting som är läkare.. Men tror fortfarande inte han dör inatt. Åker du in akut imorgon så slutar det nog lyckligt :) (tidigt)
#48 Min mamma är sjuksköterska. Dessutom är han fortfarande unge, 13 veckor. Så det är livsfarligt.
Vänliga Hälsningar Lina
Hur länge var han lös och åt det?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Och förut använde man den som hjärtmedicin. Sen står det att vid en överdos. och ett barn äter mer än 1 blad vid en olyckshändelse tex. 1 blad är inte en överdos för en kanin.
Kaniner tål mera än vad folk verkar tro..
#46 - Håller med där! (;
#46 och #52, då är ju frågan varför ni håller till här om ni tycker det är så överdrivet? :) Folk här vill bara kaninernas bästa och det är alltid bättre att vara på den säkra sidan.
#53 Kaninen bästa hahaha. Jadu man undrar ibland ;) genom att överdriva? I understand… not ;)
#54 Jag håller med om att mycket må vara överdrivet, men är det inte bättre att man tar hand om kaninen lite fööör bra, än lite fööör dåligt huh? ;)
Om din kanin verkar slö så kan det ju vara pga av värmen också. De flesta av mina kaniner har sett lite döende ut de senaste dagarna just pga värmen.
Hade ingen aning om att denna blomma var så farlig, har inte ens hört talas om den. Känner däremot igen utseendet på den.
#51 Ja, de är riktigt tåliga djur tycker jag. Mina är i alla fall det :)
Kastanjegårdens Kaniner
#5 Nej verkligen inte. Håller inte med alls. Jag sköter mina över bra, inte går jag runt och överreagerar och överdriver varenda grej..
Jag: "Min kanin har varit lös 2 dygn"
Kifare: "TA DEN TILL VETERINÄREN NUUUUUUUUU" "SÅÅ AKUUT"
Ehm, nej :P?

#57 Varför inte ta upp detta i en egen tråd istället för att förstöra andras? Om du nu tycker att det är så illa att vilja djurens bästa.
Skriver här, vill gärna se hur det går för honom :/
Vi ska åka in imorrn, på morgonen är det tänkt om föräldrarna hinner.
#57 Jag blir ledsen när du skriver sådär. Menar du att jag överdriver när jag gett min kanin en dödlig växt och inte vill att han ska då? Jag älskar min kanin otroligt mycket.
Vänliga Hälsningar Lina

Lycka till!
Berätta gärna hur det går.
Vet inte så mycket om dom här blommerna har aldrig sett eller hört nåt om dom.MEn lycka till!Hoppas det går bra
#60 skriver inte att du överdriver? Menar alla andra som skriver att du inte vill din kanins bästa blablablablablablalbalbalbalblablalba
#63 - Du sa det! Man blir sjukt irriterad på folk som inte kan lita på på att andra kan sköta sitt, och vill det bästa för sina kaniner.
Onslow - Lycka till hos veterinären imorrn, vi får hoppas på det bästa!

#63 När någon ber om hjälp så måste man väl acceptera allas åsikter?
Vissa anser att deras djur har lika stort värde som sina barn, därav reaktionerna. Kan du inte acceptera det så är det väl bara att vara tyst istället för att bli OT?
Om du vill disskutera vidare så skriv ett eget inlägg.
#64 Precis! Det är inte okej..
#65 Man behöver inte överdriva fortfarande.. Varför får man aldrig ge kritik på den här sajten.. tror jag dör..

Men varför göra det när det handlar om att en kanin är sjuk och ev. inte kommer överleva? Tror du inte att trådskaparen mår dåligt som det är utan att det ska bli bråk när hon bara vill ha hjälp/råd?
*Skriver inte mer då det blir så mycket OT*

Jag hoppas att din lilla kanin klarar sig.
men kan endel sluta va så jävla negativa här på kif? (förlåt språket men..)
TS: du har gjort allt du kan! ett blad är nog ingen fara! han är bra i morgon :)

Jag hoppas att de ska gå väl för din lille vän :)
Hur mår han idag?
Hur har det gått?
Funderade på om vi hade sådan blommor här men det har vi inte!
Vi ringde veterinären nu på morgonen, och lillkillen är hur pigg som helst! är så himla glad. de sa att har inget hänt än så är det lugnt. ^^
Ska kanske ta en bild på en fingerborgsblomma föresten så ni som inte sett för se vad ni ska undvika?
De på djurkliniken sa att han antagligen hade fått ur sig allt det giftigaste tack vare att han fått så mycket vätska av mig.
Ska jag ut och ta en bild tycker ni?
Vänliga Hälsningar Lina
gud va skönt att allt gick bra!
ja gö de, kan vara bra å veta hur dem ser ut!
#73 Då kommer det bilder senare idag. :)
Vänliga Hälsningar Lina
#72 Vad skönt att höra att det gick bra! Jag är glad för din skull! :)
Men gud vad bra! :) Man skulle inte kunna få se hur din lilla överlevare ser ut? ;)
Vad bra!Jag var också orolig igårkväll/inatt.Men kaniner är starkare än man tror och det var bra att han fick i sig mycket vätska.
#76 Har inte så bra bilder, men här kommer en iallafall! Hihi, ´mamma fotade typ 2a veckan har var här (aa)
Vänliga Hälsningar Lina
Skönt att det gick bra!=)
#78 Han är ju jättefin :) Avundsjuk (a) ;)
Vänliga Hälsningar Lina
#81 Vem har fött upp han? 

Tack & lov att han klarade sig! Lycka till i fortsättningen! :)
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
Så skönt att han mår bra igen. =)
#82 Ingela Carlén, Skullebo kaninggård. :)
Vänliga Hälsningar Lina
Som jag sa, man behövde inte överdriva det om hände ;) (kifre, inte topicstartaren)
#86 Sluta klaga på att vi överdriver. vi bara älskar våra djur så mycket. Man blir ledsen när du skriver så, och jag ber dig starta en egen tråd istället för att klottra ner min. -.-
Vänliga Hälsningar Lina

Så skönt att det gick bra för dig och Truls :)
Åh vad skönt att det gick bra Lina! Han är så söt! :)
#89 :)
Vänliga Hälsningar Lina

Vad bra att det gick bra! :)
Lycka till!
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com