Utebur
Imorgon åker vi och köper en utebur till Ludde, en begagnad 2 våningsbur. I bra skick och bara en månad gamal och den kostar 1100 mindre än om man köper en helt ny. Innan vi hittade den så tänkte vi bygga en bur själva. Men nu har vi ju lilla Svea hemma också. Hon bor just nu inne men funderar på att ha henne ute sen. Och då kanske vi bygger en bur.
Men undrar hur mycket det kan kosta att bygga en bur på ben till en dvv?
Och ni får gärna lägga in lite bilder på era burar och ritningar osv :)
Det beror på storleken och vilka material man använder.
Billigaste buren vi byggt kostade 600kr och var 120x60x60cm stor.
Då hade vi material till taket samt all färg hemma redan.
Byggde en 4-fackare som totalt var ca 2,4m lång och 1,2m hög.
Hela alltihopa, utom takpapp (blev över när pappa lade om garagetaket) gick på runt 2000kr.
Första buren hade vi ingen ritning till alls, då vi byggde efter en bur vi redan hade.
Den andra buren byggde jag efter en ritning hos "Lilla Kaninsidan" (finns länk under sajtens länkar).
Bilder på burarna finns i denna artikel.
Vart har ni köpt den? Det är väl ingenn trixiebur (med hjärta som lås och typ en Hage under)? Tänker bara eftersom de är olagliga :)? Bara undrar :)
Vänliga Hälsningar Lina

#1 Okej, får väl börja spara lite pengar :p men det tar bara en månad så är ajg uppe i ca 600. Då jag kommer få betala en del av virket troligtvis :p
Fina burar :) Jag kommer kanske inte måla buren men självklart kommer vi behandla trät :)
#2 Jag vet inte riktigt vad det är för bur. Mamma och pappa ska åka och hämta den imorgon och kolla på den. jag får inte plats i bilen om den kommer med hem :p

Jag vill bara säga att om det är en orange bur (trä och 2 våningar) är den inte godkänd i höjden.
eftersom den är 92 hög betyder det att den inte är 50 cm hög på varje våning…
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#4 Tror den inte var orange iaf. Och den var ca 120 tror jag hon sa på höjden. Och den har 2 våningar. Så då borde den vara 50 hög på våningarna. Men om den inte är 50 hög så tar vi den inte. Då han måste få ställa sig upp :)

Det visade sig att der var en Trixiebur. Så vi ska inte köpa den då vi inte vill ha en för liten. Ska få en bur av min kompis för hon har bara en kanin kvar och har några burar :)

Jag har en trixie bur som är laglig.. Inte den bästa buren jag har haft men helt okej.

#7 Jo det finns ju dom som är lagliga, men den här var för låg. Bara 92 cm allt som allt. Så den var ca 45 på varje våning vilket är för litet :)

#8 Jaha, läste bara ditt sista inlägg ^^

# okej :) Jag ville igentligen ha den buren :/ Men tyvär så är dom ju inte lagliga..
Undrar varför dom säljer burar som inte är lagliga :s
#2 varför är dom burarna olagliga?
de håller ju måtten som en dvv har 100*50*50.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Det är inte yttermåtten du tänker på nu va #11. ?

Trixie burarna och även 13# är gjort väldigt dåligt, kaninen tuggar på kanterna så jag skulle absolut bygga egen :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jo visst är det "skit" virke. Jag känner en som fick en trixie bur och han hade buren som grund.. Rev all yttre panel och satte på nytt bättre och lagliga mått :P
#15 ja så kan man också göra =)
men det finns ju dom trixie burarna som också har lagliga mått, de olagliga måtten har de väl tänkt till andra gnagare?
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!