Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1010 ggr
Stj3rnfallet
0

Burmaterial

Hej!

Vad har ni för botten material till era kaniner? Jag har ingen kanin än, men jag tänker använda Toa - lätt som jag gör till råttorna =) Vill inte använda spån, för att det är dammigt och kan iaf ge råttorna problem med luftvägar och andning, men kan även vara cancerframkallande =/ Kan inte heller ha hö eller liknande då det kan ge ohyra till åtminstone råttor, men har ingen aning om hur det påverkar kaniner. Jag vet iaf att råttor har lätt för att få skabb och löss, därför vill jag inte ha hö eller likande till dem :D Tur att de inte har ngt behov av sånt!
Kom på en annan fråga också :P Vad ger ni i matväg åt era kaniner? Ngt speciellt foder kanske?

Noa-Nisse
0

Jag har för mig att Kutterspån inte har några cancerframkallande ämne för kaniner. men har tyvärr för råttor. men det är jätte bra att använda toa-lätt som du säger, så dammar det inte som spån!

men Hö måste kaninen ha! alltid =) det är mycket viktig för tänderna och mag/tarmsystemet! om kaninen inte får hö så kan de bli förstoppade och dö tyvärr :(

foder, jag köper Zooman pellets för kaniner. den kostar 15 kr för 1 kg. sen kan man ju köpa Lottie, en dyrare variant men den är VÄLDIGT bra har jag hört iaf. en liknande variant på Lottie är stampe pellet men mycket billigare =)

hoppas att jag kunde hjälpa till!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Stj3rnfallet
0

Ok, själv har jag ingen aning om det har de eller inte =) Dessutom luktar det mkt mindre med Toa-lätt än med spån! Så det finns ganska många plus när det gäller toa-lätt :P
Ja, självklart vet jag det!=) Haha, skrev bara att råttor inte kan ha det pga av att de så lätt får ohyra av ngt slag av det :P Fast jag hade ingen aning om att hö var så viktigt för kaniner och att de t.o.m kunde dö om de inte får det =/ Bra att jag fick veta det nu iaf!=)

Ok, det är alltid bra tips? för mig som aldrig har haft kanin!=) Ska väl skaffa mig en liten sötnos när jag har flyttat hemifrån, så det är alltid bra med tips? på mat osv. och det uppskattas väldigt mkt (av mig iaf :P) att få tips?!=)
Hur ofta ger man grönsaker åt kaniner då och hur mkt? Hm.. Finns det ngt i grönsaks/frukt väg som man verkligen ska undvika att de som kanske t.o.m är farligt för dem?

Noa-Nisse
0

hm.. ja jag har också för mig att loa-lätt är himmla bra!  jaha! jag visste inte att råttor kunde så ohyra av det, kan möss också få de av hö då?! för jag hade hö till min lilla muspojke innan!

fast det finns ju masser av andra pelletssorter än de nämda! fast det tror jag endå att du visste :P heheheh.

och sen att det är bra att ge pellets och inte de här gnagablandningarna för de är ofta så feta!  

och sen att man ska ge något som kaninen kan sitta och gnaga på!  för deras tänder växer ju hela tiden! :)

man kan ge grönsaker varje dag utöver vatten pellets och hö! men i lagom mängder! jag tror nästan att kaninen själv uppskattar grönsaker/frukter varje dag! :P fast jag är inte hudra på det! =) gisfiga grönsaker/frukter/växter vet jag inte helt säkert så ska inte säga de! =)

va kul om du ska skaffa dig en kanin kanske !!! Skrattande

Medarbetare på Hundar.ifokus

myriis
0

Jag ger mina kaniner ca 3 grönsaker om dagen :P Här är mitt lilla "matschema" (utöver detta får kaninerna självklart pellets och hö!) Detta "schema" är skrivet för en sommar

Måndag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
1 bit frukt

Tisdag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
1 bit knäckebröd (torkat mjukbröd)

Onsdag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
2-5 smultron/hallon

Torsdag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
1 bit frukt

Fredag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
1-4 "kaningodisar" (t.ex torkad banan)
1-2 äppelträds kvistar

Lördag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
1-5 smultron/hallon

Söndag:
1 bit morot
1-2 andra grönsaker
1 "äggkopp" äppeljucie eller gröt ;) Sockerfri!

Lite tips? på vad man kan ge sin kanin!

För tänderna:
Knäckebröd, torkat mjukbröd, äppelkvistar och pinnar att gnaha på =)

Grönsaker:
Morot, broccoli, gurka, tomat, sallad, m.m

Frukter:
Banan, äpple och päron

För smakens skull:
Hallon, smultron, jordgubbar, gröt, äppeljucie.

Tindrah
0

Mina kaniner hade spån i pelletsform liksom, jättebra, (minns inte vad det hette) men det var iaf spån fast som pellets.. Men nu har dom bara vanligt spån, och hö. Dom får Sallad, banan, morötter, knäckebröd och Kaninpellets +torkade bananer mm

Mina råttor har Toa-lätt dock =)
Vi har lagt lite hö i buren till råttorna, då dom ääälskar att leka med det och bygga/gömma :D

Laban
0

Kaniner måste alltid ha tillgång till hö sen ha rjag hört att toa-lätt är känsligt för deras tassar och att de inte ska ha det

KajsaM
0

Toa-Lätt funkar bra. Hö måste den också ha :)

Stj3rnfallet
0

#3 Ja, det är jättebra, enligt mig iaf!=) Och det håller lukten borta rätt bra =) När jag fick hem min Gp pojke så tyckte jag att han kiss luktade konstigt (det första han gjorde var att kissa 2 ggr på min tröja :P), men som tur var hade jag börjat med toa-lätt redan då och jag känner ingen lukt alls från honom nästan. Ja, säkert kan möss också få det av hö och dessutom behöver man ju inte ha det varken åt råttor eller möss, då de inte har det behovet som kaniner har.
Ja, självklart finns det massor med olika pelletsfoder, men alla är ju olika bra.. Vissa är ju t.o.m skit :P

Nä, det är därför jag gör min egenbaldning åt mina råttor, för att då vet jag att de får bra foder i sig =) Självklart, men det är nog viktigt för alla gnagare ;) Jo, det var väl det jag tänkte.. Mina råttisar älskar frukt (speciellt sån som är söt, men t ex hallon går också bra) och grönsaker mumsar de också i sig, men de föredrar helt klart frukt!
Ja, det ska bli spännande med kanin, de är otroligt fina djur!

#4 Bra tips>!=)

#5 Ok, se upp bara så att de inte får ohyra av ngt slag, då råttor får det väldigt lätt! Men jag kan tänka mig att de gillar det =)

#5 & 6 Självklart vet jag att de måste ha hö varje dag! Så dum är jag nog inte :P Hoppas jag iaf :D