Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 1703 ggr
FijaahM
0

Para Pippi..?

Pippi är en sån himla mysig kanin, jag gillar henne verkligen! Hon vill alltid vara nära en, lägger sig brevid en, är lugn och aldrig dum!

Jag har funderat på att para henne.. Men, jag är så himla rädd att hon ska dö vid förlossningen som min förra hona gjorde (Maya)! I Mayas första kull var det troligen två döfödda, andra och sista kullen var tre döda (svalt väl eller frös) men en överlevde ju, men ja…

Men grejen är att jag vet ju ingenting om Pippis "förflutna" asså hon är ju hittekanin, och ingen har ringt eller hört av sig på mer än tre veckor.. och jag kan garantera att ingen kommer ringa om henne! (för er som läst mina andra inlägg kanske förstår lite bättre.) Jag tror att Pippi är runt ett år, minst.. och kaniner ska ju helst ha en kull innan dom är ett år, så jag vet inte hur jag ska göra.. Men jag vill så gärna ha en kull från henne men vill ju inte att någonting ska hända henne men det är ju risken man får ta om man ska ha kull, och har en perfekt hane till henne som jag skulle vilja av kull av,  **vad skulle ni göra? eller rättare sagt vad tycker ni att jag ska göra?
**..vill så gärna, men finns ju en risk som jag inte vill att den ska hända..

Hur stor är risken att honan dör? finns det något man kan hjälpa dom med? alltså så inget går fel?  :/

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Valkyrie
0

Eftersom du inte vet någonting alls om henne skulle jag inte para henne.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Onslow
0

Jag skulle avråda dig från att para henne.

Du vet inte om t.ex föräldrarna var väldigt aggressiva eller kanske hade bettfel, och hon kanske är upp emot 5 år, även fast hon inte ser ut som det.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Tarkie
0

helst innan ett år? Wtf… Hahah du kan para henne när hon är över 2 år ;) Det gör man med dom flesta hoppkaniner tex. har hon kondition kan du para henne.

Tarkie
0

Vågar du inte ta risken, så parar du inte henne? vad är problemet.

Det är väll upp till dig. Vad ska människor på ett forum säga? Jo det jag sa nyss. Vågar du ta risken para henne då…

Det är väll din kanin och du känner henne bäst, vad fan vet vi liksom? Du vet bäst.

Onödigt inlägg

FijaahM
0

Eller så får man helt enkelt hoppas på det bästa, det behöver ju inte alltid vara negativt. Kaniner är ju kaniner, dom parar ju hit och dit (i naturen) Det är ju inte alltid alla klarar av att få en kull men andra kan ju det, jag vill ge henne en chans, men den chansen kan ju också va den sista hon får.. Men men, jag får grubbla lite på det..

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

FijaahM
0

#4: hah xd, ja vi får se Flört

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Tarkie
0

En hona på 1 år kan dö pga en födsel lika mycket som en fyraåring..

En hona på 3 år som fått många kullar har lika mycket risk, för att dö som en ett åring som har sin första kull.

FijaahM
0

#7: Kej, men de va nån här på kif som sa det där med att risken är större att dom dör om dom inte har haft en kull innan ett år, men ja Xd, de är väl beroende på vilken kanin de är xd, vissa klarar de, andra inte :P

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Onslow
0

#8 Det är därför att vissa kaniner blir lite slöare när de är över 1 år och då lagras fett runt organen. Men så länge din Pippi är i bra kondition och du har tydligt i huvudet att ungarna kan bli aggressiva och få bettfel, så visst, para henne du ^^

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Valkyrie
0

Varför vill du para? berätta gärna dina mål.
Alldeles för många parar utan anledning eller för att man helt enkelt bara vill ha små gulliga ungar som kommer vara som en liten miniatyr av sin egna stora kanin…

Rest in peace Valkyrie!

Tarkie
0

#9 Fast finns inget som säger det.

#10 jadu, håller med

imsuchadiva
0

Jag tycker absolut inte att du ska para henne eftersom du inte vet någonting om henne.

Tarkie
0

varför då? Man parar obl kaniner. Det händer ingenting.. Massa kelkaniner på blocket kmr från djuraffär mm. Det är inge farligt…

obesläktade i hoppavel osv… man måste chansa ibland ;)

candycandye
0

Är du osäker så para inte, helt onödigt. Dessutom behövs inte fler kaniner med okända bakrunder-

Kickan90
0

OM du tänker para henne har du då redan några köpare till ungarna?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

FijaahM
0

Okej, blev ganska många kommentarer men iaf ^^

Jag har en kompis som är intressaerad av kanin, och tror inte det är några problem med att sälja! OM det skulle va så att de tar långt tid att sälja dom så gör det inget för mig! Jag har gott om plats, tid osv! Det är klart jag är medveten om att kaninerna kanske inte blir sålda på direkten och att det kostar pengar osv..

Jag vill ha en kull för att jag vill ha ungar från Pippi och Pricken, för tycker deras peronligheter och temprament är underbara och jag tror ungarna också kommer bli det.
Det är väl klart alla gillar kaninungar och att dom är så söta osv!
Men varför äre så fel att bara skaffa en kull "utan någon anledning" ? Fattar inte hur en kull kan vara utan mening egentligen..? Men men Flört

Jag hade nog tänkt att spara en unge från kullen isf, och sen får jag väl se vad jag vill använda den till? Det beror väl på hur kaninen är, vad den fungerar och tycker mest om att göra.

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

imsuchadiva
0

Tycker mest att du inte borde para henne eftersom som du inte vet något om henne, hon kanske är en bra bit över året även om ni tror hon är runt året.
Kanske ligger bettfel bakom henne? Andra sjukdommar?

Valkyrie
0

Anledningen till varför man inte ska para helt utan anledning ser jag som att det redan finns så otroligt många som behöver hem, det räcker med de tycker nästan jag.

Rest in peace Valkyrie!

Onslow
0

Säger som Valkyrie.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

FijaahM
0

#17: Jo, jag vet.. Det är lite jobbigt att inte veta något om henne!
Jag kommer fundera mer på saken och tänka igenom allt innan jag verkligen bestämmer mig! Jag vill ju inte att det ska bli något fel och inte att det ska bli något fel på ungarna!

Tack så mycket för allas svar!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

malin--a
0

Nej det tycker jag inte. Det är trots allt en hittekanin och man vet aldrig vad som finns bakom :)

Kickan90
0

#20 Det känns bra iallfall att du redan har hört om det finns något intresse och att du i såfall kan behålla alla ungar om du inte kan få de sålda =)

Lycka till!

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!