Lagom vikt?
Hej!
Hur vet man när ens kanin är lagom i hullet?

På vissa djur affärer kan det finnas vågar eller så kan man ju väga med en vanlig våg som man har hemma. (Men vet inte om det blir exakt) :)
Det är svårt att beskriva hur man känner att den är lagom, den ska varken kännas benig eller plufsig.
Om du har en köksvåg kan du väga ninen på den. Blir mer exakt än badrumsvågen som vi brukar väga oss själva på :)
Sen kan du posta bild på kaninen + vikt + ras här så kan du säkert få hjälp att avgöra om den är lagom i hullet.
Problemet med att enbart gå efter vikt, är att även inom raserna finns det variationer.
Till exempel när det gäller dvärgvädurar så har jag haft en liten tös som nu väger 1,2kg som vuxen, samt en hane förut som vägde 2,4kg som vuxen.
Båda dessa var i jättebra hull, men helt enkelt för stora/små om man utgår efter standarden.
När jag känner hullet brukar jag gå bland annat efter hur ryggraden och revbenen känns.
Dessa ska kunna kännas utan att det blir benigt, då lär kaninen behöva gå upp lite.
Känns dessa inte alls, kan kaninen behöva gå ner i vikt.
Man kan även känna hur det känns vid rumpan, om den också känns benig eller "tjock".
Likaså magen om den känns tjock.
Alltså;
Om revben, ryggrad inte känns och mage samt rumpa känns tjockt/för runt, så kan det vara så att kaninen behöver gå ner i vikt.
Om det istället känns benigt över rygg, revben och rumpa kan kaninen behöva gå upp i vikt.
Detta är alltså det jag går efter när jag kollar hullet på mina kaniner. Sen kanske andra går efter andra saker.
Tack för tipsen allihopa :)