Snart så...
I dagarna ska min kanin Tufsan (alias Tuffen) ha bebbar om det har tagit! :) Väntar med spänning…
Hon är en japanbrokad lejonhuvad ddv och pappan är brokad (vit med ett orange sträck på rygget) och är en lejonhuvad/lejonhuvad ddv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad roligt! Men man ska inte para mantlat, brokat eller vitscheckar med varandra för då kan det komma vitscheckar.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Tänkt inte på det när jag para, kom på det sen! Men denna hanen parade en annan brokad hona som fick ungar i feb (visste inte då att det kunde bli vitscheckar) men det blev inte vitscheckar i den kullen, så det behöver inte bli det:P
#2 Nej men det är större chans.
Men lycka till med kullen och så hoppas vi på att det inte blir några vitscheckar!;D
#3 Tack så mycket, ja vi får hoppas att det inte blir några vischeckar :)
Har jag fattat det rätt så, rent teoretiskt sätt, blir det 1/4 vitscheckar i en kull (men det kan ju lika gärna bli halva kullen, hela kullen eller ingen alls), visst kommer du att informera köparna om att deras kaniner KAN dö unga av detta?
#5 Ja det är klart :) Jag vet ju om det, och informerar jag om det. Det är som marsvin, dem marsvim blir satin (glansig päls) kan få OD (satinsjukan, dör av det tillslut) fick en i min ena kull (mamman & pappan var inte det, men mamma var bärande av det), och jag informerade köparen om det. Är alltid ärlig mot köpare, ärlighet vara längst! :)
Har för mig att det finns dem som föder upp vitscheck?
Nej det finns det inte. Och om det finns, så tycker jag det är hemskt. En vitsheck lider, jag skulle aldrig para brokat+brokat/matel+matel osv!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#7 kan inget om vitsheck,vad lider den av?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#7 Kan inte direkt själv men typ gaser i magen.
#8 Dem får väldigt lätt problem med magen.
Menar 8.
#7 tycker inte att man ska avla för att få fram det, men som sagt, tänkte inte riktigt när jag parade dem att pappan är brokad eftersom han är så lite brokad.
Lite eller mycket brokat spelar ingen roll. Brokad som brokad. Dom får inte bara lätt problem med magen. Dom får problem med magen och avlider oftast inom ett år.
Jo men det är mänskligt att göra fel eller hur?!
Ja dt har jag aldrig sagt att det inte är!Bara förklarar hur det är! Lycka till med kullen, dom blir säkert super söta 
#16 okej :) Hoppas att dem blir det och hoppas att det inte blir någon vitscheck:P

Åh, låter kul med en kull! :) Lycka till med ungarna, och hoppas att det blir några! :) Hoppas att det inte blir några vitscheckar! :)<3
Jag parade min japanbrokade hona med en japan, japanen är hane, och jag hade inte fått hans stamtavla då. Men jag misstänkte att han var vit/blå japan, men jag tänkte också ifall han var brokad.
Men sen när jag fick stamtavlan så stod det att han är vit/blå japan, så jag fick inga vitscheckar i kullen. ^^,
Blev lite stressad först, men ja :)
Har ännu inte fötts några ungar som hon är troligtvis inte dräktig :/

19# Det var väl positivt då det inte är bra att para brokad eller mantlat men tänk på det nästa gång att aldrig para det tillsammans.
Tycker också du kanske bör läsa på lite innan om vad man ska tänka på innan PARNING, dina mål och sånt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Är inte alltid så lätt de där med vad som får paras med vad..
Och som du skriver är det mänskligt att göra fel :)
Om det kommer ungar, så lycka till med kulle.
Kommer det inga, så lycka till ändå :)
Lycka till. :D
♥
#21 Tack, nej det är det verkligen inte! :) Mycket man ska veta osv, och ändå glömmer man hälften man ha rläst hehe :)
#20 Jag har haft kullar innan, och dem har blivit bra, och jag vet mina mål med kullen osv :) Helt oförberedd är jag inte, just att jag glömde det med mantlad & brokad :)

23# Jag förstår, lätt att glömma men avla inte på färgerna tillsammans =)
Lycka till :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Kanske lite OT, men kan inte någon kunnig kanske skriva ihop en artikel om vad man inte bör avla på osv?
Jag tror det hade hjälpt många som ev funderar på Att ta en kull men är osäkra på om de tänkta kaninparen är lämpliga ihop. 
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

#25 jag håller med dig! :) Men, vad är OT? :b jag är lite efter när det gäller sådant! :b
#26 "OT" är en förkortning för "Off Topic", vilket på svenska betyder "Utanför Ämnet". 
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
#26: OT = Off Topic = Utanför ämnet

#27 & #28 jaha! nu förstår jag, haha. Jag är inte så bra på sådana förkortningar! ^^
Hur ser man skillnad på vitscheckar och vanliga kaninungar? Har dom någon speciell sak eller är det bara tt dom kan dö och bli sjuk?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#24 Nej jag vet till nästa gång nu :)
Håller med som vissa skriver, göra en artikel med färgavel?
#30 På färgen tror jag man ser det, dem trodde att min ena hona var det men nu tror andra att hon är en annan färg. Har svårt att se det:P