Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1576 ggr
SagaoAlfred
0

Behöver jag banta henne?

Hur mycket pellets får era kaniner per dag?

Min hona, Saga, är lite tjock. Hon väger 1.7 kg, är en dvärgvädur.
Vet inte alls hur mkt dom ska väga å sådär, men hon har en liten dubbelhaka. iofs väldigt sött, men ändå. Vill banta ner henne lite, men vet inte hur..
På morgonen så får hon hö, och varje eftermiddag/kväll får hon lite mindre än 0.75 dl pellets. alltså. Jag har ett dl mått, och hon får ungefär mitt emellan en halv och en hel :)
Dessutom får hon en halv morot ungefär varannandag + gurka, tomat eller sallad.
Min andra kanin får lika mycket, å han är smal..

Saga skuttar runt lös i huset minst 4, 5 timmar per dag oftast, så hon får mycket Motion och är lixom skuttig och glad å gosig och så annars, så hon verkar inte lida av sin övervikt, om hon ens har nån övervikt. haha. Hon kanske bara har väldigt mycket skinn och päls precis under hakan ;)

Behöver jag oroa mig, eller tror ni inte det är nån fara?
Vad kan jag göra för att banta ner henne?

Yuriko
0

Påsen under hakan har hon inte för att hon är tjock, så det är ingen fara ^^ Jag vet inte hur mkt en dvv ska väga, men om hon inte är tjock så är det ingen fara.. Och hon äter lika mkt som våra dvärgvädurar, dessutom rör hon sig ju mkt… Hon verkar inte lida av någon övervikt som det låter iaf =)

Matilda_91
0

Jag tycker inte att du verkar ge henne för mycket mat eller för lite Motion, tror inte det är ngt fara alls ;)

myriis
0

Tycker inte att hon är så tjock. Jag tror en dvärgvädur ska väga mellan 1-2 kg, men jag är usel på vikter :P Min dvv väger ca 1,25 kg och är hur pigg som helst. Bantar henne inte precis. Du kan ju minska matmängden lite eller så..

KajsaM
0

Din kanin verkar må prima :) Ett tips?, pröva ge henne lite andra grönsaker också *tipsar* :)

Zvintos
0

Den godkända vikten (för utställningskaniner antar jag) är 1,4-1,9kg. Så hon väger iaf vad en dvärgvädur ska.

Har själv en stor dvärgvädur, både i storlek och vikt.
Han skiftar lite i vikt beroende på årstid.
På somrarna väger han runt 1,8 och på vintrarna runt 2-2,3kg.
Kan tillägga att han är kastrerad. Hans dotter väger också runt 2kg, men hon är dvärgvädurskorsning.

1,7kg tycker jag låter ganska lagom, men det beror ju på om hon är liten eller stor i kroppen.

Hopi
0

Äpple, päron och andra frukter gillar dom ju så mycket oxå!

Gurka, tomat o sallad innehåller inte mycket näring inte.. Mest bara vatten.. Bättre är med tex broccoli, morot är iaf jättebra!! =)

Clariiz
0

Det är nog ingen fara. Har hon alltid tillgång till hö?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

SagaoAlfred
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har alltid tillgång till hö, och hon får frukter ibland när vi har hemma. äpple älskar hon. hon får en frukt kanske en gång i veckan. vi har det så sällan hemma, å när vi har så tar det slut på en gång tyvärr. får bli bättre på att köpa hem det!

#1 Om inte påsen under hakan är för att hon är tjock, vad är det då? ;D

Lägger med en bild på henne, som jag knäppte för ungefär 20 minuter sedan :P

SagaoAlfred
0

Lägger med en bild på henne sen igår också, där ni ser hela kroppen :P

FruMolin
0

Hej!

Vår kanin ser precis likadan ut som din och har samma färger! Hon väger 1,8 och har också den där "påsen" under hakan, men det är bara päls. Till och med veterinären undrade vad det var för något , men insåg sedan att hon bara hade väldigt tjock päls!

Yuriko
0

Jag vet inte varför de får påsar under hakan, våra dvärgvädurar fick det efter att ha fått ungar, och min hermelin har en jätteliten som hon nästan alltid har haft, och hon är inte överviktig..

SagaoAlfred
0

åh, okej Skrattande va bra =)

myriis
0

Lite lustigt. Vägde min dvv för några dar sen om hon vägde bara ett kg. Är hon underviktig?..

Hopi
0

Saga är jättesöt! =) Hakpåse kan endel ha. Det har inget med vikten att göra.

Hopi
0

myriis; Din kanin är nog lite underviktig faktiskt.. Det är nog bra om du ökar på fodermängden!

saga väger bra!

Har just kollat sv.kaninavelsförening, en dvärgvädur ska väga mellan 1.4 - 1.9 kg. (Länken finns uppe bland länkarna här på sidan!)

Noa-Nisse
0

skalman pendlar mellan 2,1 och 2,2,, men han är inte fet utan han är stor i själva kroppen! han får 0,75 dl pellets och hur mycket hö har han hela tiden och vatten.. sen får han grönsaker och frukter nästan varje dag!

måste tillägga att han inte har någon hakpåse.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Matilda_91
0

Haha mina kaniner väger 2.1 men är inte ett dugg tjocka, inte är dom så stora i kroppen heller så det måste vara muskler som väger.. (A)

myriis
0

#15: Jo, det tyckte jag också. Men man känner knappt hennes ryggrad när man känner över hennes rygg. Och det bör man väl göra om dem är smala? (Det är inte p.g.a att pälsen är ivägen)

Hopi
0

Jag tror nog oxå att det är lite olika från individ till individ! Vissa har lite kraftigare benstomme helt enkelt! =) 

Utekaniner gör det nog inget om dom väger lite mer på vintern heller. Muskler väger mer än fett!!!

Undrar om det är bara eller mest bara honor som kan få hakpåse..?

Hopi
0

myriis; Din kanin kanske bara är liten o nätt helt enkelt! ;)

myriis
0

Jo, det får vi hoppas ;) Ökar matmängden lite smått iallafall!

Hopi
0

myriis; Ja, gör det iaf! Det skadar inte! =)

KajsaM
0

Under vintern så väger dom ju lite mer så dom kan hålla kylan ;)

SagaoAlfred
0

Va bra att Saga inte är överviktig då, har varit lite orolig för det :P
Och jag vill inte ge henne mindre pellets heller, för hon äter upp det hon får på bara några timmar, å sen är hon utan pellets i fleeera timmar innan hon får nytt. Hon äter ju självklart hö då istället, och oftast morot, sallad å sådär (:

Nån som vet om kaniner kan bli tjocka om dom äter knäckebröd? Båda mina kaniner älskar det, å dom brukar få en bit typ 3 dagar i veckan kanske. Bra för tänderna är det nog också å så ju ;)

Jojsan
0

Båda mina kaniner har hakpåse… (båda e honor) ja trodde det var för att de var lite överviktiga… tydligen inte… Går det att få bort hakpåsen..?

Bunny_Tina
0

min dvärgvädur väger 2-3kg och är inte direkt överviktig!!

Hopi
0

#25; Nej, det går nog inte att få bort hakpåsen, annat än med operation.. Men det är väl inte så många som skönhets-opererar sina kaniner! Flört

#24: Lite knäckebröd då o då blir dom inte tjocka av! =)

Jojsan
0

#27 nej de tror inte ja heller, men mina ninisar är såå söta som dom är :D med eller utan hakpåse ja älskar dom lika mycket ändå Glad

SagaoAlfred
0

självklart älskar jag Saga gränslöst mycket iaf, trots sin hakpåse Räcka ut tungan

Hopi
0

Ja, dom är ju samma goa niner ändå!!! =)

Jojsan
0

japp :D

Chessan
0

Jag kopierar in en tabell över hur mycket pellets de ska få, tabellen kommer från roslagstulls djurkliniks hemsida.

• Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
  • Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
  • Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
  • Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen

Eftersom att din kanin vägde 1.7 kg, så är det första kategorin. De är ca en matsked dagligen. Sen om hon är lös så förbränner hon ju mer fett och behöver mer…

SagaoAlfred
0

Hur mkt är 1/8? Räcka ut tungan

Jojsan
0

dela upp ett deciliter mått i 8 delar. 1/8 är en av de delarna… :P

Noa-Nisse
0

tycker det låter väldigt lite faktiskt ! :/

Medarbetare på Hundar.ifokus

shintaida
0

SAGAOALFRED!!

Hon ser jättefin ut. Hon behöver inte bantas! 

Tjoohooo…..  

En dvärgvädur ska MAX väga 1.9 kg - dom mår bäst då.

Över 2.2 kg bör man börja tänka!! Dom mår inte alls bra när dom är för tjocka. Dom orkar inte så mycket och går bort fortare. Vidare tillkommer överviktssjukdomar. 

// Shintaida

Fudge
0

jag tycke att de ser bra ut ja XD

shintaida
0

MATEN!!

Jag hade 5 st INNEKANINER (dom hade ett eget rum) och dom hade fri tillgång till pellets, hö, grönsaker och gnagpinnar från träd. Dom åt vad dom behövde, helt enkelt.

Det var bara Skorpan som blev överviktigt, men hon var född stor. Lika stor som tre nyfödda kaniner.

Är Du ändå osäker, så häll upp så hon har 1 dl om dagen. Det är inte så kvistigt. Tycker absolut inte att Du ska fibbla med 1/8 dl…

Låt  Din kanin må bra, helt enketl!!

// Shintaida 

JOJSAN!!

Det går inte att banta/få bort hakpåsen. Den sitter där den sitter.

SagaoAlfred
0

Tack så mycket för alla svar :D
Jag har ändå börjat ge henne lite mindre pellets å är snart nere på en halv dl per dag, då jag har läst på andra ställen att det är vad dom ger till sina kaniner.
Tycker att det känns lite lite, men hon har ju hö hela dagarna + sallad/äpple/ morot å sånt =)
Hon springer även lös hela dagarna så jag vet att mamma inte kan låta bli att he henne saker på dagarna, olika fruktbitar å sådär alltså :D

1/8 låter jättelite ju ;o

shintaida
0

Håller med Dig, SagaoAlfred

// Shintaida

Hopi
0

Jag ger mina hermeliner ca 1 dl torrfoder/dag. Dom är utekaniner, och behöver därför lite mer vintertid. Dom är inte på nåt vis överviktiga iaf! Andy han växer ju fortfarande oxå så..