Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2152 ggr
LitenPyssling
0

Oseriösa uppfödare!?

Har kollat igenom en hel del annonser här på KIF och lite andra kaninrelaterade sajter.

Det jag reagerar på är att en del verkar så otroligt oseriösa.
Dem säger tex:
* Detta är en svart unge, när det är en black and white.
Detta är en grå unge, när det är en isabella
Detta är en brun unge, när det är en madagskar.
* Mina ungar har inga bettfel, kollat när dem är 2-3 veckor och sen inge mer kollade, mycket händer tex. gallergnag osv som kan förstöra bettet.
* Inavel orsakar döds sjukdomar, defekter osvosv.
* Att deras kaniner har stamtavla när det egentligen är ett H-bevis.
* Mina kaniner är korsningar mellan det och det och det. Alltså till mer än 2 raser.

Det jag reagerar direkt på när jag ser detta är:
Hur mycket har dem läst på egentligen?
Varför avla med flera olika raser?

Jag vet att man ofta korsar raser för att få fram en bättre hoppkanin tex.
Men hoppkaniner är det oftast blandning mellan 2 raser och inte 3-5 raser.
Dessutom om te.x mamman är dvv/hare varför välja en pappa då som är hermelin? Istället för att välja en dvv eller en hare till pappa.

Jag får en känsla av att detta enbart är en "hux flux" PARNING bara för att ägaren vill ha ungar.
Att ägaren inte tänker på att avla med de raser som individen redan är korsad i.

En rejäl korsning (te.x dvv/hare) kan orsaka så pass stora skillnader i kullen att mamman stöter ut dem som skiljer sig för mycket, samma gäller färger, är en/flera för olik så stöts den bort.

OBS! Detta är en ren avskrivnings tråd samt en tråd där jag får utlopp för mina tankar kring en del uppfödare.

Är det bara jag eller är det fler som känner en bristande tillit, eller hur man ska säga, till dessa uppfödare?

Jag personligen väljer att köpa kaniner från en påläst och kunnig uppfödare!
Sen ser jag att man läser på färger/korsnings avel/hantering och allt innan man ens tänker på PARNING.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

niklin
0

Ville bara påpeka att inavel behöver inte betyda sjukdomar och defekter! Alla raser och rasavel är beroende av inavel. Kaniner är dessutom betydligt mindre känsliga för inavel än de flesta andra husdjur och de är även i naturen oftast hårt inavlade.

Däremot kan man ju säga att det skiljer självklart en del i seriositet på en uppfödare om det rör sig om oplanerad oönskad inavel, eller om det är en planerad inavel, vilket man oftast kallar för linjeavel.

alwiz
0

Håller med dig i mycket av det du skriver.

Det jag ofta tycker att man också ser är att vissa skriver "föräldrarna hoppar bra" och att "ungarna blir bra hoppkaniner".
En hoppkanin får man inte bara till sådär. Det är så stor skillnad på en "riktig" hoppkanin och en kelkanin som lärt sig hoppa.
Visst det kan gå bra i Lätt och Msv, men oftast så går det inte så mycket längre.
Och ja, kelkaniner kan hoppa jättefint osv. men det är så stor skillnad på en kanin avlad för hoppning, och en kanin där föräldrarna hoppat några skutt.

Ursäkta om jag blev lite OT här Skäms, men detta är något jag också stör mig på hos oseriösa uppfödare.

Kickan90
0

Om de inte vet färgerna så kan de ju fråga andra som är duktiga med färger.

inavel tycker jag inte är ok.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Folee]
0

alltså "rena" raser eller vad man säger är väl egentligen någon sorts blandning? undrade bara.

LitenPyssling
0

#1 Just det jag menar. Dem säger att det blir defekter och sjukdomar osv om man inavlar. Men kaniner är väldigt okänsliga mot sådant.

Alla kan få en oplanerad kull, även den seriösaste, självklart!
Det jag menar är att dem parar för egen vilja, dem har inget syfte eller ens är pålästa.

#2 När jag pratar hoppkaniner med någon så menar jag de kaniner som enbart har hoppföräldrar i generationer. Då har avkommorna det garanterat i generna och oftast lättare att få intresserad av någon anledning.
Jag själv köpte en kelkanin, henne tränade jag upp till att hoppa 80cm högt samt 1m långt kombinerat med 60cm höjd.
Allt handlar oftast egentligen på individen och itne gener, dock har dem renavlade hoppkaninerna mer intresse oftast.

#3 Jag tycker att man borde läsa på allt som rör kaniner innan man börjar med Avel och därmed färger. Kan man inget om färger kan man heller inget om färgkombinationer och då kan man lätt få fram vit scheck som oftast dör inom en kort tid om man korsar fel. Man kan få för stora färgskillnader i kulle och mamman stöter bort dem "konstiga" ungarna.

Anledningen till att jag strycker under jag är att jag vill vara noga med att detta är min egan åsikt och enbart vad jag tycker! Alla har vi olika åsikter =)

kaningodis
0

Ja, 99% av alla blocketannonser där kaninungar säljes är ju uppfödda av personer som ville ha kaninungar men som inte kan/vill ha dem som vuxna. Oftast så har de inte plats till alla ungar men har man tagit fram dem så får man fixa plats till dem, bäst såklart att ha lediga platser innan.

Kastanjegårdens Kaniner

alwiz
0

#5 Ja, så kan det ju självklart vara.
Det jag stör mig på är dom som säljer kelkaniner som hoppkaniner. En hoppkanin för mig, är en kanin med hoppkaniner som föräldrar och i släkten bakom.

LitenPyssling
0

#4 Alla kaninraser är framtagna ur korsningsavel. Dvärgvädur är tex. resultatet av Hermelin och Fransk vädur.
Dock menar jag i tråden dem som har en hon kanin vars pappa är hermelin och vars mamma är dvärgvädur, denna hona vill man para men istället för att välja dvärgvädur eller hermelin så väljer man en hare tex.
Det blir då onödigt många raser i avkomman och därmed är den inte lika avelsduglig längre då de flesta vill ha ganska rena raser om det ej gäller hoppkaniner, och bland hoppkaniner vill man helst ha 2 raser max.
Och som hoppuppfödare väljer man bland dem två raser som honkaninen har och korsar inte in fler. Oftast.

#6 Det är hemskt!
Och så får dem inte iväg dem så avlivas dem.

#7 Samma för mig.

josefijn
0

"Men hoppkaniner är det oftast blandning mellan 2 raser och inte 3-5 raser."

Det håller jag alls inte med om. Om man vill få fram fina hoppindivider så kan man ju ta av flera olika raser, om föräldrarna är duktiga osv. T.ex min kull hoppkorsningar, har fina hoppgener låångt tillbaka, mamman är dvhare, dvv, och pappan holländare. Jag parade ju dessa med flit, och seriöst, för att få fram fina individer..

LitenPyssling
0

#9 Utgår enbart efter vad jag sett. Och din kull är den första jag har fått vetskap om har fler än 2 raser i sig.
Dessutom menade jag att många tar in en tredje ras bara för att "oj den rasen såg snygg ut, med den skulle mina avkommor bli otroligt fina". Självklart kan man ta in en tredje ras om man vet att den inidividen har bra hoppgener samt att mamman är större än vad pappan är!
Mamman skall alltid vara större än vad pappan är.

Kickan90
0

#5 ja, men även om man läser på kan det vara svårt ibland med färgerna.
Men såklart jag håller med dig man ska kunna mkt om kaniner och Avel med kaniner om man ger sig in i att ta en kullFlört

Medarbetare på

josefijn
0

#10, den "regeln" följer jag inte heller. Jag tycker inte det är nån skillnad om honan elr hanen är större, sålänge skillnaden inte är allt för stor.

LitenPyssling
0

#11 Mena inte att man ska kunna alla heller =D. Men så man vet konsekvenserna av för mycket färgkombinationer osv.

#12 Jag tänker på honans bästa i detta syfte. Är honan större än pappan så klarar hon av att föda ungarna. Är pappa större så finns en risk att ungarna tar efter pappans gener och blir för stora för honan!
Jag vill inte att min hona ska ha risk att dö bara för att den hanen jag valde hade det jag sökte. Det finns flera hanar med exakt det man söker, bara man lägger ner tid.

Kickan90
0

#12 håller med dig, mamman måste inte vara större än pappan. Dock ska han inte vara allt för stor! :)

Medarbetare på

LitenPyssling
0

¤13 Som jag sa så är det endast vad jag tycker.
Jag tänker på honans bästa och vill inte blanda in en hanne av större ras med tanke på att ungarna kan ta efter hanens gener. Dessutom kan hanens föräldrar vara väldigt stora av sig men just den hanen mindre, man är aldrig helt säker egentligen vid inblandning av större ras än vad honan är.
Detta min åsikt, jag vill inte riskera att honan får problem bara för att man var så tvungen att ta en hanne av större ras istället för att välja annan hanne. Men det är jag det.

Kickan90
0

#15 jag förstod att du menade att man inte behöver kunna alla xD

Nej, man ska ju inte ta en allt förstor hane.
Men om det bara skilljer något lite så tycker jag inte att det är fel. Men tycker att honan ska ha haft ett par kullar först om man vill ta en hane som är ex 3cm högre än honan. Allt för att minska risken ;)

Medarbetare på

josefijn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15, det kan ju ara så att man experimenterar för att få fram t.ex en ny färg, och då använder sig av en hane som är större än honan. Jag tycker det inte finns nått fel i det, och risken är inte stor att honan får skador/dör av detta. Men jag tycker som #16 att honan ska ha haft 2-3 kullar tidigare :)

T.ex så håller jag som bäst att få fram lejonhuvade med holländarteckning, och 1a generationen var ju då korsning på dubbelmanat lejon och liten holländare. Honan klarade detta utan några som helst problem.

Bilden: Hona som fick stanna hos mig, 12 veckor.

miuljo
0

vad tycker ni om oregistrerade kaninungar från oregistrerade föräldrar? även om dom är renrasiga?

bara söker lite åsikter här GladObestämdCool

josefijn
0

#18 - beror lite på vad man letar efter,. men jag tycker det är helt OK.

T.ex där jag bor så finns det inga utställningar inom 60mils avstånd, alltså kan det ibland vara sårt att få registrerat ungar :)

miuljo
0

#17 åååh vilken sötis! =D

Zvintos
0

Jag skulle personligen aldrig köpa en kanin från någon som inte har den kollen jag anser denne bör ha som uppfödare.
Tyvärr har ju inte alla samma kunskap och kanske inte ifrågasätter kunskapen hos uppfödaren.

[Bolten]
0

#2 hur menar du då?
De finns ju såkallade "hoppkaniner" som är avlade till hoppning, medans de finns zoo kaniner, upphittade kaniner, omplacerade kaniner som har mycket större talang, vilja och glädje för hoppning än de som är framavlade för de.

alwiz
0

#22 Ja, det finns det. Men jag skulle inte sälja en kelkanin som hoppkanin.

Papaya
0

Så länge man ser till djurens bästa (både genetiskt och skötsel och vid försäljning) så anser inte jag att man bör bli klassad som oseriös. Men därefter är snarare en fråga om hur seriös man är som uppfödare. Vissa kanske aldrig kan få nog av genetiklära osv medan andra kanske nöjer sig med "husbehovet" för att avkommorna ska må så bra som möjligt. Sen är det ju tur att det finns så mycket kunnigt folk att tillgå när man behöver hjälp :) Man blir ju inte "expert" utan egna erfarenheter, men tills dess kan man ju ta hjälp av andras. ^^

Själv fick jag ju en helt ofrivillig kull efter raset i Rosvalla och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig… Men med nybyggt kaninstall så fanns det gott om plats och en unge som ej blivit såld bor fortfarande kvar (plus den jag valde att behålla). Honan var lika oerfaren som jag, men det gick väldigt bra allting. ^^ Tack vare den oplanerade kullen så fick jag i alla fall samlat på mig en massa ny kunskap som jag annars inte haft så mycket intresse för. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[Bolten]
0

#23 En kanin som hoppar bra är ju en hoppkanin, de behöver ju inte ha ett hoppled bakom sig.

Papaya
0

För mig är en hoppkanin en kanin som finner nöje i att hoppa. En kanin med hoppstam som inte gillar att hoppa kan ju inte riktigt kallas hoppkanin :/ Att den har fått alla möjliga förutsättningar till att bli en bra hoppkanin hjälper ju inte om den saknar viljan. En zookanin utan några som helst förutsättningar som med glädje hoppar hinder är ju en bra mycket bättre hoppkanin i sådana fall.

//Emma

alwiz
0

#25 Ja, men jag menar inte riktigt det. Menar mer oseriösa som säger att ungarna är hoppkaniner om föräldrarna hoppat nått skutt hemma.

[Bolten]
0

#26 håller med till 100%

kaningodis
0

Tycker "diskussionen" ang vad som är hoppkanin intressant men vill inte gå för mycket från huvudämnet så jag startar en ny tråd om det.

Kastanjegårdens Kaniner

[Bolten]
0

#29 bra (Y)

Papaya
0

#27 Ja, är de bara bebisar som inte ens gått i sele så är det väl svårt att säga att de är hoppkaniner. Men det borde ju egentligen gälla alla kaninungar; att föräldrarna hoppar elit betyder inte att ungarna gör det när det väl ska börja hoppas. De kanske trögar sig över ett hinder på 10cm som högst under sin livstid, och då vore det fel att kalla de "hoppkaniner". Personligen tycker jag att många kaninmänniskor ser mer till stamtavlan än till individen, visst att stamtavlan är ett sätt att "förutspå" kaninungens framtid på banan, men man kan ju inte veta säkert förän den faktiskt har börjat hoppa. :)

(skrev detta innan #29s inlägg, men låter det stå kvar) :)

//Emma

Emelie
0

#13 Det är endast en myt att honan inte klarar av att föda ungarna om pappan är alldeles för stor. I själva verket anpassar sig ungarna efter mammans livmoder.

Jag vet att det var mycket snack om detta efter LU-raset, då många små honor mycket möjligt hade blivit parade av dubbelt så stora hanar osv. Många av de mest erfarna uppfödarna sa då att ungarna anpassar sig efter honans storlek och inte tvärtom.

Sen om pappans storlek har någon betydelse i hoppsammanhang ska jag inte yttra mig om då jag inte har någon kunskap om Kaninhoppning.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[sstorm]
0

#32 instämmer med emelie, men dock kan ungarna bli större, men de blir färre som föds isf Flört

[Folee]
0

har inte läst hela tråden. Men ville bara säga att det inte spelar någon roll om hanen är större än honan.

Och att alla kaniner kan självklart bli bra på att hoppa! Men om mamman och pappan är hoppade mycket så är dom ju byggda för det, och då får ungarna typ samma kroppsbyggnad? Så dom har lättare att hoppa. Kanske har dom hoppning lite som en instinkt :)

men jag tycker inte att man ska avla om man inte har läst på bra!

jossan84
0

Jag skulle nog snarare säga att det är okunskap än oseriöst. Oseriöst är, tycker jag, när man medvetet 'fuskar'. Okunskap behöver inte betyda att man är oseriöst, man tror att man gör rätt.

Ang. stora hanar på små honor så anpassar sig ungarna till viss del. Men det spelar även en viss roll. En skillnad på ett par kg har nog inte så stor betydelse.

Jag har ej läst hela tråden.

MajaL
0

Jag instämmer helt med Ninni.

Sedan är det ren okunskap att hävda att inavel skulle vara livsfarligt, vilket det inte är för kaniner i ett led eller dylikt. Att korsa in liknande raser ser jag inte som ett dugg fel heller om det är för att förbättra pälskvalitè, försöka få fram en viss färg, förbättra linjer av olika anledningar eller dylikt. Alla raser är ju framavlade oftast genom andra raser. Är de inte det så är de inavlade tills man åstadkommit det slutliga resultatet med rasen, som någon ovan sa.

Man kan ju ställa ut en korsad kanin bara den ställs som en den ras man försökt framavla den till. Får man den godkänd så är den ju en sån som den ställts ut som.

Efter 3 led ren Avel är det ju ännu mera "ren" och då räknar jag i alla fall det som helt rent.

Det är en vanlig metod när man tar fram nya raser/försöker rädda raser. Har en del erfarenhet av det.

Dessutom tycker jag även det är en metod till kaninernas fördel, då de ju får korsas med helt nya friska linjer som aldrig mötts förut, det ger oftast oerhört friska och pigga avkommor, som sedan är beredda att åter avlas in i det renrasiga träsket, så att säga.

#0 "Dessutom om te.x mamman är dvv/hare varför välja en pappa då som är hermelin? Istället för att välja en dvv eller en hare till pappa."

Ja du, hermelinen kanske hade färgen ägaren ville åt, eller så hade den bättre hoppkunskaper, kanske rent av att den var på Elitnivå i hoppning. Det kanske var det bästa alternativet som fanns att hitta.

#0 "En rejäl korsning (te.x dvv/hare) kan orsaka så pass stora skillnader i kullen att mamman stöter ut dem som skiljer sig för mycket, samma gäller färger, är en/flera för olik så stöts den bort."

Detta var fullkomligt ny fakta för mig? Var har du fått fatt på den? Vill nog ha en källa innan jag ska tro på den. Har aldrig läst det förut. Det gällande färgerna är jag berädd att säga att jag inte tror på. En kull kan ju ha en massa olika färger, men inte stöter mamman ut ungar för det. Det har jag då aldrig varit med om, och då har vi haft kaniner här i nästan ca 13 år.

Det som #32 säger att ungarna anpassar sig till mammans livmoder stämmer helt och hållet. Så det är ingen fara att korsa stor + liten ur den aspekten.

Sedan håller jag med dig #0 angående vissa annonseringar, men jag har överseende med glada amatörer eller vad man ska kalla det. Det är väl så de flesta av oss börjat innan vi blev rutinerade uppfödare med kött på benen och större kunskap om det vi gör.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LitenPyssling
0

#36 Skriver det jag fått lära mig. Som jag nämnde i en tråd ovan så är det mina åsikter.
Som ja nämnde så skriver jag bara det jag fått lära mig.

Att ungarna anpassar sig var en totalt ny info för mig då jag bara fått höra att honan ska vara större och då ha ja pratat med uppfödare som fött upp och hållt på med utställning(hoppning ett x antal år.
Så detta var något nytt för mig.

Hmm, man kanske ska starta lite mer sådana här fråde trådar =O? Man lär sig då något nytt varje gång =D

NaimaG
0

Personligen lägger jag vikt på hur pass stor kunskap en uppfödare har. Hur seriös denna är och hur kaninerna lever och mår. För mig är det viktigt med tillit och att kaninerna fått en bra start i livet. Jag köper hellre från sådana uppfödare dit jag känner jag kan vända mig ifall jag har frågor kring kaniner i allmänhet och där uppfödaren kan svara på dessa utan problem.

Uppfödare som du nämnde i #0 undviker jag. Första intrycket är alltid viktigt för att det skall bli ett köp.

LitenPyssling
0

#38 Syftar inte på en uppfödare i detta sammanhang, tror jag nämnde i #0 att jag läst flera annonser där detta uppkom.

Men känner samma som dig, jag vill kunna lita på dem uppfödare jag köper av och ställer alltid en massa frågor (som jag egentligen redan vet själv) bara för att kolla hur pass mycket dem kan och hur mycket dem tvekar innan dem säger någonting. En tvekan för mig är tecken på osökerhet och okunskap.

NaimaG
0

#39 jag menar uppfödare i allmänhet som skriver så.

LitenPyssling
0

#40 Då förstår jag =)

Inaarah
0

Hm.. har bara skummat igenom tråden, men min åsikt är att man som uppfödare, även om kullen inte var planerad, har ett ansvar att läsa på och kunna ge köparna rätt information. Så om det kommer någon familj som vill ha en kanin ska uppfödaren, oavsett om kullen var planerad eller ej, kunna ge familjen bra info om ungen, stamen, färgen osv.
Jag anser att om man är mån och bryr sig om sin kanin, eventuellt kaniner, så ser man även till att ungarna hamnar hos seriösa hem med rätt info, istället för att se till att ungarna bara kommer iväg eller avlivar dem om de inte får sålt dem.

Sedan håller jag även med om mycket som #36 skrev. Ang. det som tagits upp on inavel etc. Det blir ju lite OT från det #0 skrev, men hör ju ändå till ämnet, dock valde jag att inte yttra mig om det just nu.

MajaL
0

#37 Jag förstår, ville bara reda ut lite så att tråden inte halkar in på något skumt spår som blir felaktigt osv. =)

Man lär sig efter hand och visst vore det bra med fler frågetrådar. Har du något du undrar över så skapa en tråd. =)

Men jag skulle nog säga att jag vänder mig till den typen av uppfödare som har det jag är ute efter. Kunskap om färg etc. har jag ju själv oftast. Det är stamtavla eller h-bevis som ju är intressant att ha så klart. Eftersom jag avlar till utställning bland annat.

Visst upplever jag att det finns massa oseriösa (som man upplever oseriösa) som lägger ut en annons på blocket, i typ den strukturen du beskrivit i #0. Så det håller jag med dig om verkligen.

#42 Ja det håller jag också med om. Tycker inte det blir OT med tanke på vad som skrevs i punktningen i #0. Glad

Det är viktigt att man har rätt info när man ska diskutera något, annars blir det lätt lite konstiga diskussioner.  Flört

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

imsuchadiva
0

Har bara läst första inlägget..

Men bara för att man inte förstår det där med färger tycker jag absolut inte att man är oseriös.
Jag försöker verkligen lära mig, men tycker det är jätte svårt.

Sen tycker jag det är fel att bara välja att köpa ifrån dem som avlat längre, de som är duktigast. Hur ska då vi nya uppfödare kunna komma någon stans?

Anser också att inavel är fel, och att det är fel att korsa flera olika raser.

[sstorm]
0

#44 men bara för att du tkr de är fel så behöver de inte vara skadligt för kaninerna som vissa påstår :P Tror de är de man syftar på

imsuchadiva
0
[sstorm]
0

#46 "Anser också att inavel är fel" Jag tror att de som de menar i tråden är att vissa säger att de är skadligt med inavel, fast de egentligen inte är de om man vet vad man avlar på. Jag suge rpå att förklara :)

imsuchadiva
0

Undra mer vad du menade som jag hade skrivit ;)

Men tycker att inavel är fel, om det är skadligt eller ej kan inte inte svara på. Men tycker det är fel.
Jag skulle då inte vilja ha barn med min pappa tx. Olika saker kanske ja, men fortfarande inavel.
Så jag tycker det är fel helt enkelt.

Emelie
0

#48 Fast när det gäller människor kan det ge upphov till sjukdomar och defekter mycket lättare. Det är naturligt att kaniner "inavlar" till en viss del själva ute i naturen, så det är inget fel med det.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

MajaL
0

#44 Läs #36. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

imsuchadiva
0

Har läst nu..
Vad var det med den?

MajaL
0

Ja, den förklarar lite och ger lite motargument. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

imsuchadiva
0
Emelie
0

#53 Till varför inavel är bra och alltså inte skadligt om det görs på rätt sätt.