Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1535 ggr
BeccaH
0

Olaglig sele?

Jag besökte en Djuraffär i Strömstad, där jag är på semester. Jag letade då efter en fin H-sele till min lilla kanin. Då hittar jag en sele, men upptäcker snart att "ringen" man fäster kopplet i sitter i mitten av "ryggremmen". Jag har hört talas om att denna "ring" ska sitta längst ut på remmen för att förhindra strypning. Jag undrar då:

Är det olagligt att ha "ringen" i mitten, och är det olagligt att sälja den sortens "modell" i affären? (Om den nu är olaglig). Sedan undrar jag oxå, när jag ändå skriver:

När rekommenderar ni att starta med selträning. Då menar jag att endast ha på henne selen i rasthagen. Naturligtvis under uppsikt så hon inte trasslar in sig.

_Redigerat lite i ditt inlägg.
_Tänk på hur ni skriver - Vänligen läs. //Medarbetare

alwiz
0

Jag tror inte att det ska vara "olagligt" direkt, men du kan enkelt sätta fast en egen ring på selen som sitter längst bak på selen.=)

lukasfelix
0

Det är inte olagligt men den sorten du menar är bättre och den måste användas om man ska tävla hoppning. En "vardagskanin" som man går runt med i gräset riskerar nog inte att strypas på samma sätt för den gör kanske inte så kraftiga hopp helt plötsligt

[BonnieL]
0

Inte olagligt att sälja, men man får inte ha det på tävlingar.
Du kan börja med selträning vid 3-4 månader. =)

BeccaH
0

För det var bara något som slog mig, att den var olaglig.Men det var ju skönt att höra. 3-4 månader, okej. Men när kan man börja hoppa med dem? Och vad är en bra höjd att börja med?

Sedan undrar jag en annan sak, som inte handlar om det vi pratar om. Ska man göra något med nässlorna innan man lägger dem på tork? Då menar jag att ha dem i vatten eller något annat. Sedan undrar jag även om man ska göra något med dem efter?

[Wera]
0

#4 Du kan börja hoppa lite smått när dom är selevana :) 5-10cm kan man börja med sen öka ca 5 cm i taget :P
Jag tvättar nässlorna (sköljer med vatten) sen låter jag dom bara torka, gör inget med dom efter att dom torkat. Redo att ges till kaninerna :P

BeccaH
0

Då vet jag.

Tack för informationen. Då ska det torkas Jordgubbar, Nässlor och Äpplen så kaninen har Fredagsmys framöver. Hur länge står sig Jordgubbarna, Nässlorna och Äpplena? Hade tänkt att förvara dem i glasburkar med lock.

[Wera]
0

#6 Allt som är torkat brukar väl hålla rätt länge? :P

BeccaH
0

Jag var där igen idag och köpte selen. Eftersom inte tänkt tävla. Brukar uteburar man köper på Djuraffären vara bra? Jag menar då träet och kvalitèn?

Jag vet att det är billgare och bättre att bygga en egen. Men då inte jag eller någon i min familj har lust att bygga någon bur nu, så tänkte vi köpa en sådan.

Johanna-Larsson
0

#8 Vad jag har hört av dom som har köpt burar i djuräfferer så är dom bra :) Visst att det finns bättre men dom funkar  ;)

Men jag skulle inte köpa en bur i djuraffären, måtten brukar inte vara lagliga ;)

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

[BonnieL]
0

#8: Burarna brukar nästan aldrig ha lagliga mått och kvalitén brukar vara väldigt dålig.

BeccaH
0

Det låter ju bra. Det var en annan sak som slog mig oxå. Vi åker ju varje sommar ner till Strömstad på semester. Det tar ungefär 3 timmar i bil ner, och då är min fråga:

Behöver kaninen ha tillgång till vatten under den tiden? Vi har självklart på Aircondition (stavning?) i bilen.

Johanna-Larsson
0

#11 , Kaninen ska ha tillgång till vatten :) Om det är varmt är det absolut att kaninen ska ha vatten, om inte kaninen dricker under färden kanske ni kan ta nån drick-paus nån gång ibland? :)

BeccaH
0

Jo det var det jag tänkte.

Kan man använda en "Pip-flaska" eller vad dem heter, och spänna fast i gallret på transportburen. Frågan är då om det läcker ur dem?

#10 Det var ju tråkigt att höra. Denna bur jag såg var ganska stor. Lagliga mått tror jag den hade iallafall. Det var därför jag undrade, jag har nämligen hört ifrån många att träet inte är av bästa kvalitè.

Johanna-Larsson
0

#13 Så har jag iallafall, det läcker ut, men jag har en handduk under som vattnet kommer på :) Det funkar bättre än vattenskål iallafall :)

BeccaH
0

Smart det där med handduk. Har du det som underlag i transportburen? Jag tycker dock att det är väldigt tråkigt att tvätta, och med en handduk kanske man behöver tvätta ganska ofta, eller?

Vad är det mest smarta att använda som underlag i transportburen? Sedan har jag lite andra frågor som hoppade upp i huvudet:

# När brukar ni ge eran/era kaninen mat? Då menar jag tex. På morgonen/mitt på dagen/kvällen. Jag har läst någonstans att kaniner är som mest hungrigast på kvällen. Är det sant?

# Vad är det vanligaste man vaccinerar sin kanin emot? Och måste man vaccinera den?

# Hur hårt ska en sele sitta? Hur vet man att den inte sitter för hårt eller för löst?