Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1804 ggr
bubbelbubbel
0

kastrera eller ej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vår hermelinkille är strax över 3 år, världen mysigaste lilla kille som gått lös hemma hos oss sen vi fick hem honom, dock inte nattetid.

han är en glad, busig liten kille, och vill gärna ha uppmärksamhet, och speciellt sen vi fick en liten bebis i mars.

senaste halvåret har han börjat, mest på kvällstid, att nafsa/småbita i våra fötter, det började med att han bara nafsade på min sambo, han hoppar runt fötterna på honom, morrar, krafsar och nafsar och avslutar sen med att jucka loss för glatta livet.

nu har detta beteendet gått över även på mig och det håller på att driva oss båda till vansinne, jag puttar bort honom och säger ett bestämt NEJ, men han forsätter.

vad är det han pysslar med? är han överkåt rent ut sagt, eller är han uttråkad, söker han uppmärksamhet eller vad är det han vill?

jag börjar mer och mer överväga att kastrera honom för jag vill ju dels inte att detta ska fortsätta, men jag vill ju inte heller att han ska börja på att smånafsa våran bebis heller.

han har aldrig bitit någon av oss och gör det inte nu heller, mer än dessa små "kärleksnyp" i fötterna.
han är i vanliga fall lugn och jättesnäll, älskar att mysa, om det är på hans villkor, hehe

så, ge mig lite tips? om ni har några tack! :)

gaabriellaaa
0

skriver för att följa tråden. "Små nafsen" KAN vara (så är det på min kanin) att er kanin försöker hålla sig fast när den ska para sig, för kaniner biter ju tag i honans päls vid PARNING.

bubbelbubbel
0

så det han försöker är att regelrätt sätta på oss?

det är ju vad jag innerst inne trodde, men jag hoppades ju att det skulle vara något annat.

är detta ett typiskt dominansbeteende när han gör såhär?
för det är det ju bland andra djur..

Denna kommentar har tagits bort.
gaabriellaaa
0

Det är nog inte så smart av mig att uttala mig då jag inte vet så mycket .. men jag tror inte det är för att visa dominans, dom kaninerna jag träffat som vill visa dominans har aldrig juckat på människor utan bara på andra kaniner, men också ibland katter och liknande. Ni luktar inte hona eller så?

bubbelbubbel
0

:)

nej, hona ska vi inte lukta någon av oss, inte kaninhona iaf ;)

men jag tänkte det att tex hundar brukar ju kunna jucka på människor för dominans, men det behöver ju inte vara samma för kaniner.

Kassy
0

Om man inte ska ha hanen för Avel är det bäst att kastrera, finns en tråd om det någon annan stans. Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

bubbelbubbel
0

tanken var ju att vi inte skulle kastrera honom ifall vi ville ha några "barnbarn", han är ju stamtavla och är ju renrasig och allt detdär, och i mina ögon väldigt fint avelsmaterial, men i dagsläget känns det ju långt borta..

för vi var ju inne på kastrering när han var runt halvåret, men sparade honom utifall att…

men, kan detta beteendet försvinna vid en kastrering?
för om han är ute efter att sätta på oss, så kommer han ju inte ha några sådana känslor kvar, men om det är för dominans….?

och om det skulle vara dominans, varför skulle han börja med det nu? och aldrig innan?

Kassy
0

Man brukar kastrera för att få bort aggresivhet, naffsanden, skvättanden mm

Ni kan väl ta en kull med honom och kastrera efteråt´?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Onslow
0

Det är en naturlig instinkt för kaninhanar att föröka sig. I naturen måste de ju göra det för att deras gener ska spridas vidare. Men jag är ledsen att säga att beteendet oftast inte försvinner efter kastrering när ni väntat så länge. Så antagligen kommer beteendet inte sluta.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

bubbelbubbel
0

#9, är det så illa alltså?
men varför? för att det har blivit ett invant beteende? för vi har ju ändå visat båda två att det inte är ok. men han är ju envis som en åsna.

Onslow
0

#10 Du kan inte hindra instinkter med ett nej eller liknande.

Och ja, det är invant. Man ska helst kastrera innan 1 år för att beteendet ska försvinna helt.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

bubbelbubbel
0

men detta beteendet har han aldrig haft innan!
det har kommit nu på sistonde, han har aldrig aldrig gjort såhär innan.
hade det kommit när han var ett halvår/året, så hade vi nog kastrerat honom direkt, men detta är ju som sagt var nytt.

Kassy
0

# 12 Testa kastrera honom, det bör hjälpa även om det kanske är lite. Om han har börjat med det nu kan det ju inte vara så farligt, men jag tycker ni borde kastrera honom för hans egen skull om ni verkligen inte vill avla.

LitenPyssling
0

Att kasterara gör hanen lugnare, dock beror allt på individ till individ hur pass lugnare dem blir.

Normala "Biverkningar" efter kastrering:

* Rundare (lägger på sig lite)
* Lugnare beteende (beror även på hur dags kastrering sker, åldersmässigt)
* Juckandet avtar helt eller minskar
* Latare (därmed lättheten att lägga på sig också)
* Mindre tuggande på saker

Detta är vad jag vet, det kan säkerligen finnas mera.

Jag passar faktiskt en 3årig hanne här hemma som blev kastrerad för bara 7-8 veckor sedan.
Enligt dem blev hans hanbeteende minskat, slutade naffsa, sprätta kiss, dock har han lite svårt att lägga på sig för han är tydligen otroligt kräsen! Dock juckar han lite men han ger sig väldigt fort (på honan han går med och inget annat)

Så JA, beteendet kan minska.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

bubbelbubbel
0

men det är ingen nackdel att kastrera honom trots att han är tre?

och om du #14, passar en nykastrerad 3 åring kan det väl inte vara det, då finns det ju andra som gjort det menar jag :)

nähä, det blir väl att ringa veterinären och prata knipseri.

jag är väl också egentligen för att djur som inte ska avlas ska kastreras om inte annat måste det ju vara fruktansvärt att gå och vara lite småsugen hela tiden…

LitenPyssling
0

#15 Ska han inte användas till Avel eller om ni inte överväger att sälja honom så kan ni prova att kastrera. Ingen här inne har rätt att säga, nej det får du inte därför att blablabla - det är er kanin och ni gör det ni anser är bäst.
Det är alltid värt ett försök!

Jag har passat denne i en vecka (han och hans kompis ska stanna i en månad ungefär) han har minskat sitt beteende enligt ägarna trots den korta tid som gått. Och jag ser inte heller ett sådant jätte hanbeteende i honom. Så jag tycker ni ska prova om ni själva känner att det är OK =)

Han kommer att gå och vara lite småsugen oavsett kastrering eller ej med tanke på hans sena ålder, så det är helt upp till er.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

bubbelbubbel
0

han försvinner inte från oss förrens den dagen det är dags för honom att gå vidare :)

självklart är det ingen här inne som kan säga något om vad vi ska göra eller inte, men det är alltid skönt att få lite tips? och råd från andra kaninmänniskor, och man tar ju åt sig av det som låter mest förnuftigt.

självklart är han väl lite småsugen efter kastreringen med, men jag kan ju bara tala för skillnaden på våran hund som också kastrerades ganska sent, och han blev ju en helt annan lugn och mysig hund, och det är väl den effekten jag skulle önska på eskimå med, även om han redan nu är mysig och rätt lugn, när han inte blir tokig och juckar loss :P

emms
0

När han "morrar" låter han som en humla eller är det mer morrande?

Det surrande ljudet är ett uppvaktningsbeteende som dom gör när dom uppvaktar en hona. :) Honor brukar morra om dom är revirtänkande runt buren och man sticker in handen. Låter mer som morr mer lite ljud i ;) typ gnyende kombinerat med morr. Det betyder att man ska typ sluta med det man gör och dom inte tycker om det.

Men jag tycker att det låter som om han bara är hanig och parar sig mer era fötter ;)

En kastrering kanske skulle funka eftersom han har börjat med detta beteende ganska nyligen? Då brukar det försvinna :) Min hane blev inte så mycket lugnare men han blev socialare efter det :)

Emma

eamy
0

min kanin höll på som eran kanin gör, fast han var bara 3 månader då , vi väntade ett tag och skulle se om han slutade men det blev ju bara värre så om ni inte kastrera eran kanin snart tror jag att det kan bli värre, och hans beteende försvinner tror jag om ni kastrerar  han :)

bubbelbubbel
0

#18, han låter som… en katt som spinner? haha, det kanske inte var en bra förklaring, nej, men han gör vad jag tror är uppvaktningsljudet, och sen springer han runt fötterna, hoppar över, springer under, och sen smånafsar han. han har en fotfetisch helt enkelt :)

och nej, han har inte hållt på speciellt länge, så jag hoppas ju det försvinner.

en annan fördel är ju att vi kanske kan skaffa en kompis till honom, han kanske kan behöva en nu när vi har bebisen :)

blir det svårare att introducera en vän när han har varit ensam hela livet hos oss?

emms
0

#20 Då uppvaktar han er helt enkelt ;)

Det kan gå bra och det kan gå dåligt, fråga en uppfödare om ni får låna en hona för en stund och se om det går i så fall :) Vissa uppfödare kan ju tänka sig göra så, om det funkar kan ni behålla henne och om det inte funkar kan ni lämna tillbaka henne. Min kastrerade hane och min hona funkade inte bra till en början men nu går dom ihop jättefint! :D Det brukar funka i dom flesta fall.

Emma

bubbelbubbel
0

ah, det är ju fint att han vill uppvakta oss, det är det ju verkligen, men jag är ju så nedrans kittlig om fötterna…. ingen bra kombo! ;)

ja det är ju klart, det hade man ju kunnat testa iof!

annaforsgren
0

Jag tycker det är bra att kastrera om han håller på som han gör, jag har en likadan kanin och det är ganska jobbigt. Jag kastrerade min andra hankanin och allt hanbeteende har slutat, men han gillar fortfarande inte andra hanar.
Det negativa är att han blivit latare och har lite humörsvängar , ibland är han som en surgubbe och ibland jättemysig.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

bubbelbubbel
0

men det låter ju som om dom allra flesta verkar tro att beteendet kommer försvinna, och det är ju det vi är ute efter.

så det låter ju bra :)

Kassy
0

bubbelbubbel
0

#25, det har jag redan gjort ;) men tack ändå!

bubbelbubbel
0

sådärja, nu sitter han nykastrerad i sin bur, lite lätt ostadig på benen, ser en smula förvirrad ut, men ser pigg ut för övrigt.

så nu håller vi tummarna om att han blir lyckligare, och vi med :)

Valkyrie
0

Vad kul, hoppas det går bra =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

bubbelbubbel
0

tack! det hoppas jag också :)

men just nu tycker jag mest synd om honom, han bara sitter på ett ställe i buren, jag tror det är för att han tycker det är läskigt och förmodligen gör ont, när han ska ta sig framåt. stackarn!!!