Blå böld & kal i nacken
Jag fick hem min kanin Laban för ungefär en vecka sen. Han var 9 veckor när jag fick honom och han är köpt hos en seriös uppfödare.
I förrgår fick han någon slags blåmärke / böld på huvudet, han är även alldeles kal i nacken men så har det varit sen jag fick honom.
Han vaccinerades i förrgår, så jag vet inte om det kan vara någonting med det… lägger in några bilder, väldigt tacksam för hjälp!
Kan tillägga att han är glad, äter, dricker och bajsar som han ska!

Puttar…
medarbetare på allergier.ifokus .
Vet inte riktigt vad det kan vara, hör också med uppfödaren :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Kontakta vet med, dem kanske kan hjälpa dej.
Jag har fått höra av en veterinär att kaniner kan tappa pälsen i nacken när det är för varmt just pga värmen men hör efter med en veterinär för säkerhetsskull.
Pälsavfallet kan också ha och göra med bölden, vid cancer knölar kan håravfall förekomma.
Har vart med om att min ena kanin tappade pälsen i nacken, och de var mitt på sommaren, men den växte tillbaka. Så de berodde nog pga värmen som #6 sa. Men de där med bölden verkar lite skumt..
Om jag inte tänker helt fel, så kan det väl vara en reaktion på vaccinet?
Syftar då på själva bölden.

Tack för hjälpen
jag har visat nacken för uppfödaren när han vaccinerades, hon sa att det skulle växa ut. jag tror inte riktigt att det är en böld, det har inte blivit sämre, men det har inte blivit bättre heller…..
Gå till veterinären.
#9 om han fick bölden efter att ha fått sprutan så hade jag nog väntat ett litet tag och sett om den hade gått ner, som du sa så mådde ju kaninen inte dåligt utan åt och bajsade/kissade som den skulle.
Sen brors det ju på hur den känns, annars kan du ju ringa till olika veterinärer och fråga om de kan få det från vaccinet :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Sprutan som ges mot kaninpest kan i sällsynta fall efter 5-7 dagar efter vaccination ge små knutor vid injektionsstället. De försvinner sen. Läst detta på informationsintyget jag har hemma.
Sprutan mot kaningulsot har inga kända biverkningar.
Kan kaninen blivit biten av något/någon?

Nej, han har inte blivit biten av något. Nu ser jag att hans päls har börjat växa ut på den lilla bulan/bölden, så det kanske börjar bli bättre
Tack för all hjälp!
#13 Vad bra!! :D