Kommer aldrig mer
Jag kommer aldrig mer skaffa en kanin medans jag bor i lägenhet. Nästa kanin jag skaffar ska jag kunna fixa ett hem utomhus åt ifall det funkar dåligt att ha inomhus.
Båda kaninerna jag har nu skulle funka bättre utomhus. Luna skulle kunna få gräva sig less och Gizmo skulle vara lättare att aktivera.
Jag borde ha räknat med att det skulle bli problem av nån anledning. Men jag tänkte inte på allt.
Jag älskar mina småpluttar men jag undrar om dom inte skulle kunna få det bättre hos någon annan. Har ju haft ute dom på annons tidigare, men hittade inget lämpligt hem.
Jag vet inte hur jag ska göra för att det här ska bli så bra som möjligt för mina pälsklingar. För det är viktigast.
Jag vill ha dom kvar samtidigt som jag känner att det inte riktigt funkar.
Behövde skriva av mig lite. Och ge gärna råd om ni har nåt.
Då var det där någon man litar på. Det är väldigt få jag känner som kanske skulle ha den möjligheten
Jag förstår inte hur uppfödare klarar av det dom gör. Jag var jättekritisk mot alla utom en som svarade min min annons. Det var ett hem som lät alldeles perfekt. Men jag ansåg att kaninen dom ville ha inte passade till deras familj eftersom deras barn skulle vara med på ett hörn också.
#2: Okej, vad tråkigt
Men du får väl försöka leta runt lite mer (finns ju en hel del här på kif) Du kan ju också välja någon som bor rätt nära dej så du kan besöka kaninerna ofta, och se till så dom mår bra osv..
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
vars bor du?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#3 Mm. Ska fundera hur jag ska göra :/
#4 Luleå
#5: Hoppas verkligen att allt blir bra! och om kaninerna får ny ägare så hoppas jag att dom kommer få det bra där 
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#6 Jo det hoppas jag med :)
Jag har sån ångest och vill ha kvar mina småpluttar. Men bäst vore kanske att sälja i alla fall en av dom.
Men jag vill inte
Är det bara egoistiskt av mig att hålla dom kvar här?
Det är kanske inte hållbart att Luna enbart vill motionera på ytan i sin Hage på ca 1,5 x 2 meter. Sällan väljer hon att motionera mer än så. Inte ens när jag använde vanliga buren och hade den öppen. Hon höll sig alltid vid buren och var max 1 meter bort. Och så är det hennes grävbehov. Hon gräver mycket. En filt duger ett tag men sen ska hon vara och gräva på golvet.
Gizmo funkar väl bättre inomhus egentligen. Det går att hitta på saker. Även om det skulle vara så mycket lättare om han bodde utomhus.
Vill deras bästa. Men känns svårt att ta ett beslut när man bara så gärna vill ha kvar båda.
Hej!
Om du vill ha dom kvar så kan du väl vänja dom vid att ha sele på sig och gå ut med dom så dom får chans att gräva och aktivera sig?
#9 Gizmo brukar jag vara ut med. Luna funkar inte alls bra med sele. Jag har försökt men hon är väldigt lättskrämd. Brukar åka en bit och sätta upp en Hage också.
Däremot blir det svårt när det blir vinter igen.
Måste bara fråga, vad är det som uppfödare gör som du inte förstår hur dom klarar av? 
Har du haft annons ute här på KIF? Här finns massa trevliga människor. =)
Har du testat med en grävlåda? Jag har nog en burunderdel som du kan få av mig och fylla med jord som de kan gräva i, om du vill? Då kanske du kan ha kvar luna i alla fall.
Jag kan aktivera lukas utan problem och jag har ingen som helst möjlighet att ha Hage ute eller dyligt. När vi tidigare bodde i lägenhet och inte radhus så hade jag kanin också och aktivera i en lägenhet är inte svårt. Vad jag förstår så gräver din ena kanin ganska mycket, är det i buren hon gör så? För när en kanin gräver i buren så innebär det tristess.
Det är inte svårt att aktivera i en lägenhet, låt de bara skutta fritt om så bara i ett rum eller en Hage runt buren samt ha lite leksaker till dem, resten sköter de själva.
#12 Jag har funderat på saken. Frågan är bara hur man skulle göra för att jorden inte skulle hamna överallt. Hm, jag ska fundera vidare på det där. Har ju kvar min gamla bur så det kanske skulle kunna gå att fixa nåt med den.
#13 Hon gräver vart man än har henne, speciellt mjuka saker så brukar försöka få henne att gräva på fleecefiltar men det är inte alla gånger hon väljer dom. Hon är på sätt och vis svårare att aktivera eftersom hon vill inte komma särskilt långt från buren. Eller hagen som hon nu bor i. Hon har hus, hon har en till sak hon kan hoppa upp på, hon har kvistar och andra saker att leka med. Har en aktiveringsboll. Men hon är inte särskilt intresserad av något alls.
Andra kaninen är svår att aktivera på sånt sätt att han kräver väldigt mycket. Helst måste man ut med honom på två långa promenader utomhus också. Så att han verkligen kan springa av sig.
Han har också liknande aktivering som Luna, men han har lite till dessutom och bor i en Hage på ca 2x3 meter. Det är den minsta ytan han har.
Det är inte så lätt som att dom sköter sig själva. Tro mig, jag har försökt mycket.
Det funkar, men jag känner ändå att dom kanske skulle kunna få det bättre av att bo utomhus. Men jag vill ju allra helst ha kvar dom, jag vet bara inte om det är bäst för dom.
#14 Min Lukas gräver också. Specielt på sin bädd han har i sin Hage. Alla kaniner gräver. Sover dina kaniner om nätterna eller för de ett välldans liv?
Lukas är uta i sin Hage från tidigt på morgon till sent på natten just för att han är en mycket aktiv kanin. Kanske kan du låta dina kaniner vara ute i sina hagar och skutta flera timmar?
Luna fattar jag bor i en Hage och då kanske det är bra ifall hon får komma ut ur den emellanåt och skutta fritt i lägenheten?
#15 Dom är väl rätt lugna på nätterna egentligen. Luna brukar börja gräva tidigt på morgonen. På kvällen brukar dom vara som aktivast.
Båda kaninerna bor i hagar. Lunas Hage är ca 1,5x2 meter. Hon håller sig alltid i närheten men brukar försöka sätta mig en bit ifrån så att hon försöker våga sig en bit ifrån buren/hagen. Men hon smyger sig typ fram så det blir ju inte mycket till Motion.
Gizmo bor i en Hage som är ca 2x3 meter. Han brukar få skutta runt i köket och vardagsrummet. + att jag tar ut honom i sele.
Men han har mycket energi den lillplutten.
Visst kan han bli trött, men han får snabbt mer energi och verkar snabbt bli uttråkad.
Däremot har jag märkt att han behöver sin Hage. Hade honom helt löst, men det verkade göra honom osäker.
Men deras hagar är alltså den minsta ytan dom någonsin är på.
men jag kan säga att det har blivit bättre. Han är mer nöjd efter sina promenader och motionen han får i övrigt. Så det funkar, men jag vill mina pälsklingars bästa så jag känner inte att jag räcker till. Det känns bara som att jag gör nåt fel.
#16 Då säger att Luna smyger fram på golvet. Har du matte där hon är? Kaniner smyger fram ifall golvet är för halt. Du kanske inte anser det halt, inte hanen heller men Luna kan tycka det.
Men golvet inne i själva hagen bryr hon sig inte om. Det är när hon är utanför buren hon blir "feg".
Men jag har mattor också. Men hon håller sig ändå vid buren/hagen.
#18 Hagen är ju hennes revir och hennes trygghet.
Mjo. Vet bara inte hur jag ska få henne att vara modig utanför buren.
Hon var modigare när hon bodde med Gizmo. Då var det lite så som att hon var tvungen att följa efter honom ibland.
men men. jag får lista ut något. Jag vet bara inte om det är egoistiskt av mig att försöka allt för att kunna ha kvar dom här.
För jag kan inte skaffa mattor till hela rummen, det blir lite svårt. Om det skulle bero på det alltså, vilket jag inte tror.
Men jag ska kämpa. Jag vill så gärna ha dom kvar här.
#20 Varför inte låta henne bo med Gizmo igen då? Konstgräsmatte är ju annars ett alternativ, de är billiga och stora.
#21 För att jag varit tvungen att sära dom pga att hon brunstar direkt hon typ ser honom. Och rider på honom. Pissar överallt. Blir skendräktig?. Och då blir han stressad och kan börja jaga henne.
Har planerat att försöka fixa kastrering, men jag har hittills varit för feg för att ta det steget.
#22 Som jag då. Jag behöver kastrera min kille men är livrädd att något ska gå fel.
Jo. Men går man bara till en veterinär som vet vad den gör så bör det inte vara en större risk än med vilket annat djur som helst.
Det är bara svårt att lyckas övertala sig själv om det just haha.
#22, #23 Jag vet inte hur många gånger jag har bokat tid för kastrering av Algot men fegat ur i sista sekunden och avbokat.
Är så rädd att förlora min lilla plutt p.g.a. ett så pass "onödigt" ingrepp.
Har inte läst hela tråden..
Men ut och gå med kaninerna i sele mycket?
Aktivera dem mycket inne genom tunnlar, hinder och olika saker?
#25 Jag har blivit lite fegare. Jag lyckades ju åka iväg med Gizmo. Men det känns mer skrämmande när det är en honkanin, jag vet inte varför.
#26 Gizmo har en tunnel hos sig. Hinder verkar han inte bry sig om. Har allt möjligt till dom. Luna däremot är rädd för tunnlar. Det går heller inte att gå med henne i sele. Hon får panik.
Gizmo är jag ut med, men det kommer ju inte funka när det blir vinter igen.
Jag tror egentligen jag har ganska höga förväntningar på mig själv. Att jag ska göra allt perfekt för dom.
#27 Var kastrerade du? Upplevde du det bra?
#28 Hos Rösäter. Han är ju duktig, men jag hade nog valt djursjukhuset om jag hade gjort valet idag. Jag kan skicka ett pm med längre förklaring