Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3676 ggr
[Folee]
0

löplina (?)

vet inte om det kallas löplina. Jagg brukar iaf fästa kopplet till mina kaniner runt ett träd, och så får dom äta gräs där. Dom har lärt sig att inte trassla in sig. :)  Nån som har provat?

Sandera-
0

Min kaninhane fick sitta så i ett långt koppel förut medans jag bygde upp hinderna :) Men nu går han lös medans och följer efter mej som en hund :]

Emelie
0

Det är inget jag rekommenderar. Tänk om någon av kaninerna helt plötsligt skulle bli skrämd av, låt oss säga en hund. En kanin tänker inte klart när den får panik och skulle lätt trassla in sig, även om den inte gör det i vanliga fall.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Folee]
0

#2 :glömde att skriva att jag håller koll på dom hela tiden. Så jag ser om det skulle hända något :)

Emelie
0

#3 Vad bra! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

PrinzeZz
0

Jag skulle aldrig knyta fast kopplet någonstans även om jag har uppsikt, händer det något när jag håller i kopplet kan jag släppa kopplet på en gång om det skulle behövas, sitter det fast runt ett träd tar det tid att knyta upp vilket ökar skaderisken.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Folee]
0

#5: jo, det är klart. men man får ju tänka lite att vad som helst kan hända, överallt. om kaninen får panik och man släpper kopplet kan det ju lika gärna hända något när den är lös och springer omkring. Men det är ju såklart bättre att gå ut med kaninerna. men om jag ändå tex ligger å läser i hängmattan kan jag ju he kaninerna där :)

Lady-X
0

Jag kan rekommendera att spänna en lina mellan typ huset och ett träd. På linan fäster man en ring (typ sådan man har nycklar på) i ringen fäster man selen. Då löper ringen på linan och i och med att selen ej ligger längs marken utan löper ovanför kaninenkan den inte trassla in sig i första taget. Man kan ha altandörren öppen så kan kaninen springa in (dvs om linan är fäst ovan dörren och ut mot tomten. Så har vi alltid haft då vi haft katt. Fungerar klockrent.

[Folee]
1

#7: smart!

Timotejj
0

Jag har testat någon gång förut att knyta fast mina kaniner :) Men det är ingen vidare idé eftersom att dom lätt trasslar in sig och kan fasta och få panik. Men #7 hade ett bra tips? :)

[Folee]
0

ja, trasslar dom in sig ska man nog inte ha dom. men mina kaniner har typ lärt sig att inte göra det. dom vet  hur dom ska "lösa upp knuten" om kopplet skulle hamna tokigt :)

PrinzeZz
0

#6 fast jag syftar mer på om kaninen tex trasslar in sej och får panik, då är det oftast bättre att släppa kaninen, men samtidigt, får kaninen panik när man hållier i kopplet och den sätter av, kan man lindra "stöten" näär kopplets sträcks såå mycket mer än när kaninen sitter fast i ett träd, skulle kaninen få panik när den sitter fast är det stor risk att den skadar sej!

Skaffa en Hage istället!

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Folee]
0

#11: Ja, det är bättre att gå ut med kaninen och det gör jag också.det fins så mycket man kan oroa sig för och så mycket som kan hända så jag tycker att det är värt den risken. Vist, dom kan få panik och trassla in sig. dom kan försöka dra av sig selen och fastna. Men eftersin dom får va ute och äta gräs så.. händer det något så har det hänt.´om det är stor risk att den skadar sig, när jag är 1 meder ifrån den är det nästan lika stor risk att den skadar sig när jag går ut med den.

i en Hage kan kaninen få panik och springa in i staketet?? :p det är typ samma sak.. haha, nejmen en Hage vore inte dumt.

spiritedaway
0

#7 Bara för att tillägga så är det emot lagen att binda fast katter. Vet ej om lagen säger samma sak om kaniner dock.

Men jag förstår inte varför man ska binda fast sådär alls. Då kan man ju lika gärna gå med kopplet själv eller fixa rastgård. Eller Hage till kaninen.

Lady-X
0

#13 Att det skulle vara olagligt att ha katt i sele skulle jag vilja ha en källhänvisning på. Att gå med katten i sele eller sätta selen i en löplina har jag mycket svårt att tro skulle vara olagligt. Katten sitter inte mer fast i en sådan löplina som jag menar, än om man har selen i handen.  Att ha selen i handen är knappast olagligt. Så vad menar du med att "binda fast"?

spiritedaway
0

#14 Nej det är olagligt att binda fast en katt. Att ha den i sele och gå med koppel är okej. Men man måste alltså hålla i kopplet själv. 

Går att läsa på jordbruksverkets hemsida.

[Folee]
0

men ojoj, vad tycker dom är så hemskt med det?

alwiz
0

Skulle aldrig knyta fast en kanin i kopplet. Kan hända så väldigt mycket olyckor.

spiritedaway
0

#16 Du inser väl hur mycket olyckor som KAN hända va? 
Låt säga såhär. Du har dina kaniner i koppel, men du finns i närheten och tittar till så dom inte trasslar in sig.
Låt säga att det då kommer en lösspringande hund eller katt. Vad hinner du göra då?

[Folee]
0

18# jag hinner göra precis lika mycket som om jag själv höll i kopplet?

[Folee]
0

såhär då:

Kaninen sitter i löplinan. En hund kommer och kastar sig över kaninen. Jag ligger i hängmattan 1 meder brevid, men eftersom jag är så inne i boken jag läser - märker jag ingenting. Kaninen uppehåller hunden med sin afrikanska dans och hunden blir faschinerad och börjar också dansa. fler och fler djur söker sig närmare de dansande varelserna och försöker härma rörelserna. Hunden lär dom hur man ska göra, och snart dansar alla djur i en ring runt hunden. Utom kaninen som sitter fast i löplinan. Den sträcker sig efter hundens svans och lyckas bita hårt i svanstippen. hunden ylar högt och jag vaknar till och ser vad som händer. Snabbt är jag nere på marken och skyndar att he kaninen i den säkra buren. Hunden inser att han inte längre kan äta kaninen och återgår till dansandet. den dansar ut från gården med resten av djuren och försvinner i horisonten.

SE!? löplina är inte så dåligt. kaninen hade aldrig lyckats bita hunden i svansen om den hade varit bakom galler (i en hage) och om den hade varit lös haden den dansat med de andra djuren runt hunden. hunden hade tröttnat och ätit upp kaninen. jag hade inte märkt någonting..

alwiz
0

#20 ehm.. ska inte enns försöka ta det här seriöst….

emms
0

Varför kan du inte bara ha den i en Hage? :S

Hage:
Kaninen kan röra sig fritt och fastnar inte om den gör ett glädjeskutt
Den kan äta gräs
Den kan utforska
Den är säker från andra djur
Den kan inte trassla in sig
Den har koll på hagen, mycket svårare att hålla koll på ett koppel
Den behöver inte sitta fast

Fastsatt i sele:
Den kan fastna
Den kan inte röra sig fritt
Visst den kan äta lite gräs
Den kan inte utforska eftersom den sitter fast
Den är inte säker för andra djur
Om den gör ett glädjeskutt är det risk för att det fastnar

Ute i sele med en människa i andra änden av kopplet:
Den kan utforska
Den kan göra glädjeskutt utan att trassla in sig
Om den trasslar in sig hjälper människan den direkt
Djur vågar sig inte fram då den har en människa med sig
Äta gräs

Emma

spiritedaway
0

#19 Nej det hinner du inte.

[Folee]
0

Jag har en hel del förnuftiga svar till #21, #22 och #23. Men jag hinner inte skriva dom just nu.

håll ut i en timme, sen loovar jag att svara!

#22: jag ska göra en egen lista. en lite bättre :D och hoho? jag är liksom 1 meter ifrån den. vad spelar det för roll om den sitter fast eller ej? är det jättedåligt eller?

#23: jo.. :)

emms
0

#24 Du behöver inte vara otrevlig…

Hur kul är det för kaninen att sitta fast i en sele? Är det inte roligare att vara i en Hage då eller? -.-

Fattar inte hur du tänker.

Emma

[Folee]
0

#25: förlåt :( jag menade inte så.  man hör inte tonfallet. Jag har skrivit att en Hage är bättre. men jag har ingen.

Timotejj
0

Folee, du inser väl ändå riskerna som finns? Och även om du är 1 meter ifrån eller 20 meter är de inte 100 % säker på att det inte händer något med din kanin.  tillex. att kaninen får panik och kommer lös och tycker du de är vänligt mot kaninen ? :) Bäst av allt är att inte binda fast den om du vill vara säker..

spiritedaway
0

#24 Så om du nu sitter 1 meter bort varför då inte hålla i kopplet själv? Det minskar ju alla risker ändå.

Lady-X
0

Lagar hit och dit. Herregud, vad hände med sunt förnuft? Mina katter och mina föräldrars katter har alltid varit i löplina. De trivs utmärkt med det och de kan inte trassla in sig för linan löper ovanför deras huvuden och följer med dem när de går. När de är ute har de ändå uppsikt av människa. En kanin dock kan ju råka mer illa ut än en katt om den lämnas obevakad ngn minut. Men jag skulle vilja veta hur det kan vara olagligt att ha katt på detta vis och vad jordbruksverket egentligen syftar på att "binda fast" katten.

spiritedaway
0

#29 Samma sak där. Vad händer OM t.ex en lösspringande hund kommer och katten får panik och kan inte smita. Det kan hända. Och även om man är i närheten så kan det hinna hända något. Det är onödiga risker. Och det finns ingen mening med att binda fast katter på det där sättet. Eller kaniner för den delen.

vad det innebär att binda fast katten tycker jag är rätt självklart. Håller man i kopplet är katten inte fastbunden. Är kopplet fast i något, så är den det. 
Du kan läsa om det själv på jordbruksverket. Och vill du ha det mer förklarat så får du kontakta någon där.

[Folee]
0

Det verkar som om endel tycker att det är hemskt att binda fast djur. Men är det snällare att hålla djuren fången i en bur? Dom som tycker det kanske säger att kaninen kan röra sig fritt i en bur. Men vad gör det om det drar lite runt magen varje gång den når gränsen där den inte kan komma längre. Så hemskt är det ju inte.. Endel har kaninerna helt lösa. Det finns ju precis lika många och stora risker att något händer då! Man får resonera lite :)

Och löplinan:

Det  som kan hända om kaninen sitter fast i en löplina är att kaninen får panik och försöker ta sig loss. sen trasslar den in sig (nästan garanterat att den gör det) . Ett djur kan komma och då har kaninen ingen chans att smita. Det är de enda sakerna som kan hända (en ändå ganska stor risk att det händer).

I en Hage och buren kan ingenting av det hända. Det är ju bra.. Så det är ju bättre att ha kaninen i Hage än i löplina. Men man kan ju tänka att man tar en liten risk när man tar ut kaninerna i sele också. Jag tar min risk när jag sätter dom i löplina.

När man är ute och går med koppel kan ju kaninen såklart också få panik. Håller man i kopplet då kan den lika gärna trassla in sig som om den sitter i en löplina. Släpper man kopplet springer den iväg och kanske trasslar in sig, eller så gör den inte det. Men släpper man kopplet då så är det ju vääldigt stor chans att kaninen springer åt skogen.. eller kanske trasslar in sig i nåt annat. dom tänker ju inte när dom har panik. Så att det i slutändan händer något när dom trasslar in sig är ungefär lika stor. Eller händer något överhuvudtaget. Sen att det kommer en katt eller nåt när man är ute och går med dom är nog inte så stor eftersom man själv är där. (fast en gång kom det ut en stor hund från buskarna för mig)

#28,#30: risken minskas inte om jag håller i kopplet i handen? Kaninen sitter ju som fortfarande fast. :)

ooj vad jag skriver!

conejos
0

Skulle aldrig knyta fast mina kaniner i löplina.Om t.e.x lina fastnar runt benet och den får panik då kan ju jättemycke skador hända.Kaninen kan ju direkt inte trassla sig ut om den är i chocktillstånd om en hund kommer.

Nee….jag skulle aldrig ta den risken!

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[aammE]
0

Har hänt att kaniner/hundar/katter har råkat hänga sig själva i löplinor (trasslat in sig kring halsen) det är väldigt plågsamt sätt att dö på. Är man rädd om sina djur tar man hand om dem och ser till att de är säkra, annars så ska man inte ha djur.

spiritedaway
0

#31 För det finns ingen mening att binda fast ett djur sådär :/ 

Och om man håller i kopplet själv och kaninen får panik så släpper man inte kopplet så kaninen kan springa iväg. Utan då hjälper man kaninen istället.

Och risken finns att det kommer en hund eller katt om man går med kaninen. Men ännu större om man bara finns i närheten.
Och då hinner man inte göra lika mycket som om man är bredvid kaninen och håller i kopplet.

och som #33 säger så har det hänt att djur dött pga löplinor.

[Folee]
0

#32: Jag vet inte om du har läst hela tråden. läs i af #31.

#33: Hur stor är chansen när jag är så nära? Det låter som om du tycker att jag inte borde få ha djur bara för att jag har mina kaniner i löplina ibland. har du läst hela tråden? läs #31.

#34: varför fins det ingen mening? Jag kan inte ha dom lös.. Man inte kan lika gärna säga att det inte är någon mening att ha kaninen i bur. Som jag ser på mina kaniner så har dom inget problem med det.  Det enda som händer är ju att det tar emot i kopplet när dom går för långt?

Somsagt är jag 1m ifrån. Jag märker när dom trasslar in sig. Det var en längre upp som skrev att man släpper kaninen om den får panik. håller med, men ändå inte. men självklart hjälper jag kaninerna om dom trasslar in sig? :O

conejos
0

#35 det är iallafall säkrare med hagar

dessutom i hagarna behöver dom inte ha selar och kan känna sig fria :)

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

spiritedaway
0

#35 För att man lika gärna kan gå och hålla i kopplet själv och minska ALLA risker med just det momentet + att djuret kan få utforska mer och få ut mer av sin utevistelse.
Du kan inte ha dom lös, men gå runt med dom i koppel själv då? Eller fixa en Hage? Vad är det som gör att du bara väljer löplina trots riskerna?

När man har kaninen utomhus fyller ju buren en funktion eller hur? Och tycker man att bur inte har någon mening så kan man ha kaninen inomhus utan bur.

Men åter till det viktiga. Visst dina kaniner kanske inte har något problem med det för än har inget illa hänt. Men OM. Tänk OM det händer något.

Jag skulle då inte förlåta mig själv om det händer något pga att jag varit lat och satt fast kaninerna runt ett träd istället för att gå runt med kopplet själv. 

Det är mycket säkrare att hålla i kopplet själv. Eller hur?

Lady-X
0

TS: Själklart kan du ha din kanin fast i sele om du dessutom sitter bredvid eller påtar i trädgården bredvid kaninen. Skillnad är om du lämnar kaninen ute och står och kikar genom fönstret. Min kanin gör jag så med nästan dagligen. Vi är ute i trädgården men så behöver jag tex "kantklippa" gräsmattan. Då sätter jag fast henne bredvid mig. Hon betar gräs och är nöjd medan jag har full uppsyn precis in till. Denna diskussion går till överdrift anser jag när folk på fullaste allvar anser att även det jag nyss skrivit skulle vara på gränsen till olaglig djurhållning. Någon måtta får det väl ändå vara! Min kanin har ett så bra kaninliv en tamkanin kan ha anser jag.

[Folee]
0

#36. jo, det är säkrare :) men när jag är så nära kaninen så tycker jag det funkar lika bra utan Hage eftersom risken att något som kan skada kaninen händer är minimal. Då kan man lika gärna sandpappra träkanterna i buren eftersom det kan hända att kaninen springer in med huvudet före. haha, näe, men ni fattar vad jag menar! ;)i den vanliga buren har dom chans att gå lösa. hade en bild på den :)

#37: hmhm.. jag går ut med kaninerna i koppel? det sa jag nånstans ovanför. och riskerna.. dom är inte stora! jag sätter kaninerna i löplinan som en "bonus" när jag typ läser i hängmattan. Jag väljer inte löplinan före att jag går ut med dom själv. Men när jag tänker efter nu så tycker jag - "i mitt fall" - att det inte är så jättemycket säkrare. Jag är nära kaninerna. Jag tror ändå att djuren inte vågar anfalla kaninen så mycket mer när jag inte håller i det själv. (isf är det om dom inte ser mig). men somsagt, jag tycker att kaninerna kan få komma ut och äta lite gräs och ta dom riskerna som finns. Det är värt det.

och jag menar, tycker du att det är lika fel att binda fast hästar som kaniner och katter? Det är iaf exakt samma sak ;)

#38:precis så menar jag. ett kort inlägg hade räckt att förklara allt!

man kan hitta farliga saker överallt. Men ja, nån måtta får det vara. Finns det en så liten risk när kaninen kan få äta grönt gräs så är den risken värd att ta. Men det är såklart upp till var och en! Men går man långt ifrån kaninen, hinner man ju inte dit i tid om det skulle hända något :)

Vad betyder TS? :]

[sstorm]
0

Kan någon länka mig informationen om där de står att katter inte får hållas i löplina, kan inte hitta den..

Lady-X
0

#39 TS=Trådstartare

Inaarah
0

#39 TS bedtyder trådskapare/trådskaparen.

spiritedaway
0

#39 Ja du får självklart tycka som du vill.

Ja jag tycker det är lika fel. Det finns ingen mening med att binda fast djur sådär.

#40 Här kan man läsa om det. Finns under särskilda bestämmelser för hållande av katt. 7 §

[sstorm]
0

#43 tyvärr kan jag bara hitta att hundar inte får hållas i löplina under en längre tid (eller vad de stod) inget om kisse missar

spiritedaway
0

#44 sida 13 längst upp.

[sstorm]
0

#45 "katter får inte hållas bundna" är väl lite skillnad på de och i en löplina?!

spiritedaway
0

#46 Nej egentligen inte. Att ha en katt i löplina är ju att hålla katten bunden eller hur?

[sstorm]
0

#47 varför står de inte samma sak på hundarna då? Där står de att de inte får hållas i löplina under en längre tid.

spiritedaway
0

#48 spelar det någon roll hur det är formulerat? 

På hundar står det ju även att de får inte hållas bundna inomhus och att utomhus får de ej hållas i löplina permanent. Och vid tillfällig uppbindning i 2 timmar och på sånt sätt att det inte utgör en skaderisk.

Och på katter står det kort och gott att de inte får hållas bundna.

Katter får alltså inte hållas bundna alls, medans det står mer om hundar eftersom man får ha i löplina med max 2 timmar per dygn. 

Att ha en katt i löplina är att hålla den bunden.

[Folee]
0

#43: okej :) men jag tycker att det går bra när det bara är en stund. sen får ju hästarna, kaninerna och alla andra djur springa lösa! men det är upp till var och en! skulle ju va super om alla djur kunde va lösa.

spiritedaway
0

#50 Nu vet jag inte om jag förstår dig när du skrev "sen får ju hästarna, kaninerna och alla andra djur springa lösa"

Det gör dom ju inte? :/

[Folee]
0

oj jag skrev lite konstigt.menade att djuren får ju vara lösa på något sätt sen. i hagen eller i buren. Men det vore fint om man kunde släppa djuren helt lösa och dom inte springer iväg.

min kanin som jag hade när jag var liten var helt lös och den kunde hoppa in och ut i sin bur. men den fick större revir hela tiden så vi kunde inte ha den så.. :(