Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2445 ggr
joannaebbalinnea
0

Problem med ihopsättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem min lilla hane idag. En mycket efterlängtad herre som skulle bli sällskap till min kastrerade hona Nellie.

Hon är helt frigående och han har nu till en början bur i vardagsrummet.
Nu på eftermiddagen lät jag de hälsa på varann och Nellie var jättearg. Hon högg honom och när jag skulle sära på dom höll hon liksom fast och han skrek.
Gör de såhär? Känns som hon tar ihjäl den lille. Det blev inga sår dock så kanske var det inte så hårt som det ser ut?

Jag börjar nu fundera på att lämna tillbaka honom redan eller ska man ge det ett tag? Berätta om era erfarenheter!

Hagalundskaniner
0

Honor kan bli sura om någon kommer och inkräktar på deras revir. Det är säkrare att sätta en hona till en hane än en hane till en hona. Vet dock inte om det kommer bli bättre men du bör hålla uppsikt över dom, kaniner kan bita blodiga sår.

Lycka till och hoppas att allt ordnar sig!

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

joannaebbalinnea
0

Ingen med egna erfarenheter?
Hur ska jag introducera dom, ska jag vänta nu tills han bottt in sig här hemma? Har honom i ett eget rum nu där Nellie inte får vara. Han verkar tilllochmed rädd för oss.

Snälla lite råd och tips:)

Emelie
0

Som #1 säger så fungerar det nästan aldrig att sätta en kanin på en honas revir eftersom honor brukar försvara det kraftigt.

Det du kan göra är att sätta Nellie i buren i ca 1-2 veckor, så hon får sitt nya revir där, och samtidigt ha hanen lösgående. Det kan då bli lättare att introducera dem för varandra, ifall honan släpps på hanens revir osv.

Hänger du med i svängarna? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

malin--a
0

Jag har alltid satt in kaninerna i samma transportbur,och låtit dom sitta där i några timmar. Sedan släppt ut dom i buren(alltid någon som bott där, markerat revir osv) men det har gått bra båda gångerna! Dock har dom bråkat lite i början men det har dom slutat med efter typ en dag. Fast det är ju olika för olika kaniner :)

joannaebbalinnea
0

Men han kan ju inte vara lös än eftersom han inte är rumsren..
Men det här rummet blir ju hans revis nu så kanske funkar att sätta in nellie här om någon vecka och försöka?
Känns inte kul alls dethär.

Vadå har du satt in båda i en liten transportbur?
Hur hårt har dom bråkat då? Kändes så brutalt nämligen.

malin--a
0

#5 Japp :P Dom har inte bråkat så mkt i den, bara liksom fått varandras lukt och sånt :)

joannaebbalinnea
0

Men det vågar jag verkligen inte! Känns inte som en bra ide tyvärr.

[Emmla]
0

När jag introducerade min hane för min honan så lät jag dem först vara i burarna och lukta på varandra genom gallret och sen tror jag att jag höll hanen i knät och ät honan lukta på honom eller något. Men jag tycker inte att du ska lämna tillbaka hanen för de behöver nog bara lite tid att lära känna varandra min hona och hane älskar varandra och ligger och myser hela dagarna :)

joannaebbalinnea
0

Skönt och höra att det kan gå bra!
Slogs dom något då?

Tror att han får vara i det här rummet ett tag och göra sig hemmastadd sen om några dagar får Nellie komma in när han sitter i buren och då förhoppningsvis är detta hans revir.
Kan det vara något? Känner mig helt hjälplös, tycker så synd om dom båda!

Zvintos
0

Tyvärr är det ju också något man bör vara medveten om när man försöker introducera två eller flera kaniner, att det inte är säkert att de går ihop alls.
Är man inte beredd att ev bli tvungen att ha de i separata burar, bör man inte skaffa sällskap till sin kanin.

Med tanke på att han är såpass ung skulle jag ge det ett tag, tills han växer till sig.
Dels kan felet ha varit att han sattes in på hennes revir.
Men det kan även vara så att han är för liten ännu, att det är därför hon inte accepterar honom.

joannaebbalinnea
0

Ja alltså de kommer få bo i varsina rum om det inte går. Men när jag har läst och frågat här så har alla tyckt att det borde gå bra.

Okej, jag tänkte att hon borde acceptera en så liten, att han inte gör något hot liksom.
Men nu får jag börja om och hoppas på det bästa.

[Emmla]
0

#9 jo först så jagade honan honom runt runt och fick tag i lite päls, men då tog vi snabbt upp honom och sen fick de väl lukta lite till på varandra och sen gick det bra, jag minns inte allt för det var jätte länge sen men det gick bra tillslut i alla fall

elinab
0

Jag tror inte du behöver ge upp än. Jag är ingen expert på det här men några tips:

1. Innan de träffas, låt kaninerna bekanta sig med varandras lukt. I början räcker det att de båda bor hos dig, de kommer att känna lukten från den andra på dina händer osv. Om ett par dagar kan de få besöka varandras revir när den andre inte är där.

2. Om det är möjligt är det bra att låta dom växla bur. Blir svårt eftersom Nellie är frigående men du kanske kommer på något.

3. När de hunnit bekanta sig med varandra på avstånd kan de träffas i verkligheten. Första gångerna ska det vara på en neutral plats alltså varken Nellies eller hanens revir. I kompostgaller ute kanske? När de kan samsas på neutral plats kan du testa att låta dom träffas i hanens revir.

I bla USA och England är det mycket vanligare att låta två kaniner bo ihop. På engelska sidor finns massa bra tips?, kolla till exempel www.rabbit.org.

joannaebbalinnea
0

Okej, ja många säger ju att det ser värre ut än vad det är, jag får väl ta det lite succesivt. Nu ska han först förstå att vi inte är farliga iallafall.

Vill inte ha några skador bara!

joannaebbalinnea
0

Inga fler med erfarenheter?:)