Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1866 ggr
Sandera-
0

Smet in.

Hej. Jag har en hane & en hona, hanen snart fyra månader & honan snart 3 månader.

Mina föreldrar är skilda, nu ska jag vara hos pappa ca fyra veckor, då tog jag med kaninerna. Hanen har en (häst)box som han är i och honan är i en bur som sitter fast i boxen, man öppnar på andra sidan väggen..

Så när jag kom ut i morse och öppnade luckan till honan. Då var hanen där och han "Juckade" på honan. Jag typ fick panik, tänkte men gud hon är ju bara en unge.. Men hon mår bra. Kan det vara farligt?

(Visste inte riktigt vilken grupp..)

Friheten
0

Kastrerade? Om inte kan det bebisar om nån månad. Vet inte exakt när niner blir könsmogna. Vill du inte har ungar måste du till vetten o göra abort.

zezagena
0

Tror du kan vara helt lugn. De borde inte vara könsmogna ännu, åtminstone inte honan på 3 mån.

Helt säker kan du dock inte vara förän om ca 30 dagar..

#1 Abortpiller funkar ej på kaniner, p g a deras ämnesomsättning..

Friheten
0

Finns det inget dom funkar för kaniner? Asså rent medicinskt utan operation

Sandera-
0

#2 Hur märker man om honan är könsmogen eller inte då?..

#1, #3 Så det går inte att "göra" abort?

Hon borde väl vara föör liten? ..

Friheten
0

Det går kanske att fixa hos vetten. Skrapa kanske vågar inte svara på hur. Om min hon skulle råka bli dräktig och hon vart fullt frisk utan att riskera hennes liv vid en möjlig födsel av ungar. Hade nog jag låtit henne föda o ta problemet med ungar sen. Tänker jag fel nu?? Att få henne kastrerad med ungar i magen riskerar väl hennes liv mer än att låta henne föda.. om hon frisk o så asså.

emms
0

Det är nog inte så stor chans att hon får ungar men chansen finns ju. Jag skulle vänta, kanske ringa och rådfråga vetrinären och se om det är något dom kan göra. :)

Emma

Sandera-
0

Okej, men om hon ändå skulle vara med ungar.. Skulle det vara ngn fara för henne att föda då? Hon är ju väldigt ung..

Sandera-
0

#5, Okej, även om honan bara var 3 månader ca? Hon är frisk och pigg.

ulanea
0

Måste fråga, "svimmade" hanen:p? Annars kom det ju inget, och då är det väl ingen fara heller:)?

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

[sstorm]
0

En hona på 3 månader tar sig väldigt sällan, dock finns de ju alltid en risk och de kan uppstå komplikation vid förlossning för kaninen. Om hanen inte "svimmade" som #9 säger så är de inte stor chans att de blev något, och inte heller om honan inte ville få bebisar.

Du kan se om honan är brunstar, då är hon könsmogen. Dra med handen över ryggen så ser du om hon lyfter rumpan och drar upp svansen. Vissa visar tydligt och vissa mindre tydligt.

zezagena
0

#10 sviming är tecken på utlösning hos många hanar men inte alla reagerar så. jag har en hane som totalsvimmar+kväker, en tidigare sa inte ett ljud el svimmamde det minsta..

Avvakta o se, tror mkt liten risk =)

[sstorm]
0

#11 om hanen kommer till svimmar han så att säga :P

oliviadahlin
0

kaniner blir ju hönsmogna runt 3-5 månader så en chans finns ju
dock är det inte så bra för honan men det är säkert ingen fara risken är väldigt liten :)

Det värsta som hänt är ju isf att hon blivit ''våldtagen'' som det kallas när en könsmogen hane sätter på en unge 
men det vet ju int hon om eller hur ? ;)