Diarre!
Hallå! Våran lilla kanin (ca 10-11 veckor) har haft diarre från i lördags, vad ska vi göra?
Först rann det ur rumpan hela tiden, sedan igår kommer det mer som korvar/avlånga kaninpluttar men det rinner fortfarande lite löst ur rumpan också. Han är inte medtagen på något sätt; gosar och skuttar som vanligt.
Han har fått lite gräs och några maskrosblad dagligen för att vänja sig vid det men det kanske blev för mycket? Nu har han bara pellets och hö kvar, ska jag ta bort pelletsen (som han är van vid) också och låta honom bara få hö? Är orolig att han ska gå ner för mycket i vikt?
Hur lång tid tror ni att det tar innan han blir bra i magen?
Troligen har han fått i sig för mycket maskrosor, gräs och annat grönt, så kör ett par dagar på enbart hö och vatten. Sedan när han verkar bajsa normalt kan du sätta in pelletsen och långsamt trappa upp med lite maskrosor osv, så det inte händer samma sak igen.
Säger som #1. ^^,
Tror inte det är "äkta" diarré, dvs helt rinnande.
Men ge bara hö + vatten nu i några dagar, så borde det ge med sig. (:
Tack för allla snabba svar! <3
Kollade bland artiklarna och läste att man kan ge oslatade riskakor, ska jag pröva det?
tar bort pelletsen med detsamma!
#4 Jag tycker personligen det är bäst att bara ha hö och vatten nu. :)
Pratade med vetrinär i dag och stödmatar nu med "Critical care" för näringens skull!
Tur det för när jag kom hem från jobbet så kändes det som att han höll på att ge upp men efter matning (först tvång och sedan frivilligt från sked) så piggnade han på sig! Nu har han skuttat runt och varit gosig men det märks att han är tagen!
Vi hoppas på en snabb tillfriskning nu!
#6 Bra gjort av dig att kontakta veterinär!
Hoppas han snart blir bra.
I går morse, dagen efter att han år så bra av critical care, låg Lilla kaninen i sin bur förlamad, han avled sraxt därpå i min famn…
#8 Nej men fy så tråkigt. :( *kram*
Fy så tråkigt *Kram*

Åh nej, vad jobbigt.
Beklagar verkligen :'(

Stackars liten! Ngn teori om vad som hänt?
Usch, blev tårögd :* Min lilla gumma är bara någon vecka äldre. Jag beklagar verkligen :((
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Stackare! *kram*
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
Åh, stackare!
Beklagar :(