Spänd över magen?
Jag har precis läst igenom de gamla fodertesterna här på sidan. Och en tanke dök upp. Det är väldigt mycket prat om huruvida de får spänd mage eller inte.
Är det nån som har en vettig förklaring till varför en spänd mage är dåligt? Kaninen är ju sk. grovtarmsjäsare dvs de bryter ner stora delar av födan i blindtarmen där bakterier med hjälpa av jäsning bryter ner tex cellulosan (växtfibrerna).
Iddisslares magar (tex kor och får) är spända som trumskinn pga all gas och ska vara så.
Mest problem med spända magar hade de kaniner som använde Kraft Groov. Men det är ju också det foder med klart mest fibrer. Mer fibrer = mer jäsning i magen = spänd mage? Fibrer är ju det viktigaste i kaninernas kost så då förstår jag inte varför en spänd mage skulle vara dåligt eftersom kaninerna i övrigt tycks må bra.
Någon med kunskap som kan bekräfta eller avfärda mina funderingar?
Man skulle också kunna göra en jämförelse med hästar eftersom de har samma matsmältningssystem. Har hästar spända magar?
För min del så var det inte enbart spänd mage som var problemet med Krafft Groov, utan det i kombination med avmagring över rygg.
Mina höll alltså inte normalt hull, var kantiga och smala, men med en överspänd fotbollsrund mage.
En spänd mage är ju också ofta ett symtom på att kaninen inte mår bra, tex förstoppning och trumsjuka.
Skillnaden mellan idisslare och kaniner, är vad jag förstått det som att kaniner inte kan göra sig av med gasen på samma sätt.
För mycket gaser kan därför bli livshotande.

Ursäkta en dum fråga…men kan kaniner inte prutta?

#2 Nepp, det är därför det är farligt för kaniner.