Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 7420 ggr
Rosse86
5

Temperament på raser

Hej! Jag och min pojkvän har börjat fundera lite smått på att skaffa kanin framöver, och jag håller på att kolla på Vilken ras? som skulle passa oss. Jag hittar dock väldigt lite information om temperamentet på de olika raserna, oftast beskrivs endast utseendet.

Så, vi vill ha en kelkanin! En liten ras, runt 3-4 kilo som mest, korthårig (ej angora, lejonhuvad osv), som lätt blir tam, är lugn och lätt att hantera, och gillar att ligga och bli klappad. Jag förstår att sådana saker är väldigt individuella, men finns det vissa raser som skulle passa bättre än andra? Några vi absolut bör undvika?

Jag vet att dvärgvädur är den som antagligen bäst passar in, men jag gillar inte alls hängöronen, så vad finns det utöver den som stämmer in på våra krav?

Finns det annars någon sida som beskriver raserna utöver utseendet? Och kan man lita på det som står i engelska och amerikanska böcker, eller tror ni temperamentet skiljer sig på tex. våra och deras rexar?

[aammE]
0

Hermeliner? De passar också in.

Rosse86
0

Ja jag blir inte riktigt klok på det där med hermeliner, många verkar uppleva de som tjuriga och spattiga? Kanske finns någon speciell uppfödare som avlar på lugna kelhermeliner? :)

Nickel
2

Holländsk kanin kanske? :)

MH1994
0

om du inte gillar vädurar så är absolut holländsk kanin att rekomendera Glad

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

imsuchadiva
0

Jag rekomenderar rex kaniner, helt underbara kaniner :)

[aammE]
1

#2 Tycker att Anna Meissner (fast hon heter weström nu, men uppfödningen heter fortfarande Meissner) har helt underbara, lånade hennes Boom förra sommaren och hon var like kelig som min dvärgvädur Algot (slickar på mina händer, sover i famnen, Gnisslar tänder när man kliar honom, följer mig som en hund osv) dessutom är de jättefina!

Rosse86
0

Tack för tipsen, ska kolla upp holländarna lite mer. Har varit skeptisk eftersom jag tycker teckningen är lite trist (hade en kompis som hade en sån när jag var liten), men jag ska absolut ge dem en chans.

Annars har jag fastnat lite för rexar, men har svårt att få grepp på hur pass bra "kelkanin" det skulle bli. I min amerikanska bok finns en ras de kallar "minirex", som väger 1.8-2 kg och är känd för sitt lugna och keliga temperament, men finns den i Sverige, eller vi har bara vanliga hermeliner med rexpäls? För denna amerikanska "minirex" ser inte alls ut att ha hermelin i sig på bilden, inget sånt där runt huvud med korta öron…

#6 Tack för tipset, jättesöt kanin på bilden! Dock är Luleå liite långt att åka för en kanin, vi bor i Lund och tänkte försöka hålla oss till Skåne, eller möjligen närliggande landskap.

Elina.
0

Minirexar finns i sverige. Rasen är godkänd fr.o.m. 1.10.2010

Valkyrie
0

Tycker rexar är helt underbara, dock inga riktiga kelgrisar men finns säkert några som är det :P
Jag rekommenderar dvärgvädur eller holländsk kanin :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[aammE]
0

#7 Transporter är ju sällan ett problem annars. Finns en i Luleå som har minirexar också.

Valkyrie
0

Rexar gillar att gosa mycket men de flesta vill inte bli burna i famnen om du förstår, vet många som det varit så med och alla mina kaniner :)
Men annars en fransk vädur kanske? :)
Eller en dvärgvädur rex eller somsagt en rex :)

Rest in peace Valkyrie!

Rosse86
0

#10 Nej förvisso, men jag vill helst ha möjlighet att hälsa på uppfödaren innan jag bestämmer mig, eller åtminstone träffa på utställning. Tycker också det är en fördel att ha uppfödaren i närheten eftersom det blir lättare att hålla kontakten, och bra om något skulle hända eller så.

#11 Ah fast egentligen är det väl få kaniner överlag som gillar att bli burna? Så det är inget absolut måste att man får "göra vad man vill" med den, men det vore ju trevligt med en kanin som inte får panik när man plockar upp den… Annars är det väl också ett visst mått av vad man vänjer dem vid när de är små, eller?

Men vad kul att det finns "riktiga" minirexar i Sverige trots allt, då ska jag kolla upp det lite mer! Ska även försöka ta mig till någon av utställningarna i Skåne i helgen och titta runt lite mer och kanske prata med några uppfödare :)

Ungefär hur stora brukar vanliga rexar bli förresten? Standarden säger ju bara 2,5 kg och högre…?

Tillägg: Hur är förresten Engelsk Scheck, Dvägscheck och Tan?

emms
0

Tycker holländsk kanin passar in.

Det finns ju många som har en lite roligare teckning, dom feltecknade alltså. Väldigt charmigt! :D

Emma

Sashhi
0

Holländsk kanin. :) Min holländare är obeskrivligt tam, nästan som en hund, älskar all slags uppmärksamhet och är supermysig på alla sätt och vis. Aldrig visat agressioner eller liknande.

Not your mom, not your milk.

Valkyrie
0

12# Det finns ingen ras som heter minirex, det håller på att avlas fram just nu en minirex som ser ut som en rexkanin fast mindre har jag hört :)
men annars finns det ju hermelinrex som kan kallas för minirex ibland.
& dvärgvädurrex.

Rexar väger ca 2,5-5 kg det är ju väldigt inviduellt.
Linnea Johanssons rexar väger 2,9 tror jag om jag inte minns fel.
Min Valkyrie vägde ca 3 och George väger nog 4 ^^

Rest in peace Valkyrie!

Elina.
0

#15: Minirexarna är godkänd i Norge, Danmark och Finland fr.o.m 1.10.2010 och i sverige från och med att den nya standarden kommit ut. Dock vet jag inte vilket namn rasen går under, kanske "liten rex"?

kaningodis
0

Din beskrivning av den sorts kanin ni vill ha = Holländsk kanin.

Mina holländare är tama, sociala, lugna, mycket lätthanterliga, keliga, ingen har varit i "tonåren"….ja de är helt underbara, perfekta kelkaniner!

Ang om att du tycker att holländare har trist teckning så förstår jag inte alls hur du tänker. Om en holländarteckning är tråkig så lär det bli svårt att hitta någon kanin med "roligare" teckning. Men smaken är ju som baken ;)

Lycka till att hitta en bra kanin! =)

Kastanjegårdens Kaniner

malinroth
0

Jag tror också en hermelin skulle passa bra :) Har själv en hermelin som är världens snällaste. Han är liten och sprallig och väldigt social, han kommer fram och hälsar och han gillar att ligga och mysa i famnen. Att bära runt på honom går hur bra som helst det med, brukar ta med honom när vi ska hälsa på mina vänner som bor ca 20min bort och då hänger han bara med på min arm och ligger där så snällt. Dessutom är han en riktig pussgurka ^^ Det finns ju hermeliner som inte har så bra temperament men det är ju som med andra raser att man får försöka hitta en seriös uppfödare som bara avlar på individer med bra temperament. kan man träffa föräldrarna är ju det bäst :) Kommer att para min Knut med en trevlig hermelinhona om lite drygt en vecka, men dom ungarna kommer att finnas här i umeå och det kanke är lite långt om du bor i skåne!

Annars är ju holländare riktigt trevliga också :)

Linnet
0

Fast hermeliner kan precis som du skriver vara lite svåra. Dom blir oftast inte lika tama och tillgivna som dvärgväduren, har själv haft några hermeliner, bl. a. en som var riktigt aggresiv i buren, men snäll när man höll den. Synd att du inte gillar hängöron, för dvärgväduren är ju den trevligaste av dvärgraserna.

malinroth
0

Fast dvv kan ju vara lika svåra dom, har träffat fler aggressiva dvv än hermeliner, det sitter nog inte bara i rasen. Vill man ha en trevlig hermelin är det inte så svårt att hitta, det är ju en väldigt vanlig ras så det finns ju massor med snälla hermeliner. Tråkigt att de aggressiva är de som alla identifierar med rasen.  Det är min erfarenhet iaf.

exitingsvillemo
0

Håller helt med malinroth… Jag har haft 3 hermeliner och goare kaniner än de går nog inte att hitta.

Om jag jämför med de 4 dvärgvädurar jag haft, så har hermelinerna varit betydligt trevligare.

Jag tror att det mesta sitter i hur man uppfostrar sin kanin när den fortfarande är ung.

Hermelinen har dock mer energi än en dvv, tycker om när det händer saker och älskar att bli aktiverad. Jämfört med dvv som är en mycket lugn kanin.

Linnet
0

#21 Visst har det med uppfostran och hur mycket man håller på med dom också, men jag upplever skillnaden som väldigt stor, då dvärgväduren är tillgiven och tam redan från början, medan hermelinen får man jobba på det. Jag har aldrig haft eller sett/träffat en hermelin som kommer fram när man öppnar buren, utan dom går undan, medan i princip alla dvärgvädurar gör det. Dessutom är hermeliner oftare reviraggresiva.

exitingsvillemo
0

#22 OJ vad olika kaniner vi har träffat.

Jag har träffat på en hel del skygga dvv och en hel del hermeliner som kommit fram direkt.

En dvv som inte blir präglad av människan, är precis lika skygg som en hermelin som inte blir det och vice versa.

Linnet
0

#23 Håller inte riktigt med dig. Jag har ju fött upp båda sorterna och när man träffar dom som köpt hermelin eller hermelinblandisar (hade löwen/hermelin också), av mig, så säger alla ganska entydigt att dom springer undan när man vill ta upp dom. Men visst det kan man ju leva med. Men argsinta små hermeliner har jag också haft och vår granne hade en som var så aggresiv så alla var rädd för den.

Rosse86
0

En hermelin jag träffade i Skurup idag kom fram och hälsade väldigt nyfiket i alla fall! Men jag vet inte, jag börjar tycka att de känns lite väl små, också är jag lite skeptisk till de minimala öronen, haha.

Just nu är jag mest inne på vanlig rex, tycker de är så fantastiskt fina. Får leta upp nån uppfödare som har små och snälla sådana isåfall.

#17 Haha jamen, jag tycker väl att den är för "ordentlig" eller nåt, utseendet tilltalar mig bara inte. Jag tycker de finaste kaninerna är sådana med mörka eller ljusa skiftningar på vissa kroppsdelar, typ zobel, sallander, white, otter osv. Scheck- och mantelteckning tycker jag också är tjusigt.

Känner mig så töntigt ytlig men har verkligen vissa preferenser på hur kaninen ska se ut… men det får vara inom ramen av "snälla och keliga" raser ;)

MajaL
0

Vill man ha en kelkanin så skulle jag personligen inte rekommendera hermelinen. Den är ett riktigt energiknippe och kräver massor av Motion för att inte understimulare och bli aggressiv. Detta är min erfarenhet av de.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rosse86
0

Ja vi vill gärna ha något som inte mår dåligt om den inte får supermycket Motion och mental stimulering hela tiden, vi kommer ju bo i en liten lägenhet och antagligen bara ta ut den i koppel, kanske Hage när vi besöker föräldrarna om somrarna. Så det verkar nog som att hermelinerna går bort, trots deras ringa storlek!

(#15) Det verkar vara lite förvirring kring rex/minirex/hermelinrex grejjen. Vissa skriver att det är hermeliner med rexpäls, och då ser man verkligen att det är en vanlig hermelin med rexpäls (såg såna på utställningen idag med).

Vissa ser mer ut som mellanting, lite större och med större öron än renrasiga hermeliner, antar att de då är korsningar rex/hermelin eller? Minirexen verkar ju vara en egen ras i andra länder, som vissa försöker ta fram via våra svenska rexar (korsa med hermeliner eller bara avla på små djur?), har hittat någon import också.

Jag tycker i alla fall att det är stor skillnad i utseende på riktiga minirexar och hermelinrexar, så jag köper inte att det är samma sak ;)

Här är några bilder på amerikanska minirexar, halvägs ner på sidan ungefär. Visst är de ursöta? http://www.galfvensjo.se/kaninresor.html

MajaL
0

#27 Nej men vilka sötisar! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LMTninis
0

Hermelin ? En ganska lung söt ras med små stående öron , Kaninen väger inte speciellt mycket och dom jag har träffat har gillat att gosa :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

imsuchadiva
0

Men om du vill ha en minrex och inte hittar någon i Sverige. Varför inte importera då? :)

alwiz
0

Holländare tycker jag verkar passa =)
Det finns ju feltecknade holländare, villket kan vara väldigt charmigt ^^

Rosse86
0

#30 Jo har funderat på att kolla lite i Danmark, men helst håller jag mig nog inom landet för enkelhetens skull (jag är rätt dålig på danska med :P).

Finns det någon som föder upp Holländare i Skåne? Eller i värsta fall Halland, Blekinge eller södra Småland? Har letat lite men hittar inget…

emms
0

#27 Om du bara ska ta ut den i koppel och Hage under sommaren tycker jag inte att du borde skaffa en kanin alls.

Alla kaniner behöver daglig Motion, minst några timmar per dag. Det räcker inte att dom har en stor bur. Dom ska få skutta innomhus (då du bor i lägenhet) några timmar per dag för att bygga muskler och så.

Emma

Rosse86
0

Självklart får den komma ut dagligen inomhus, jag menade ju utomhus. Fullt så ond är jag inte! :D

emms
0

#34 Tänkte nästan det :) Reagerade lite då du bara skrev om sele och Hage på sommarna ;)

Emma

Majamis
0

Dvärgvädur är mycket bra! De kan förstås också springa när de är ute i uteburen eller i koppel, men du kan klappa dem "rejält" de tål att tas i!(oj blev det stor text nu?) jag menar alltså inte att de inte skadas lika lätt som andra kaniner, utan att de inte springer iväg som mina annars snälla hermeliner:P Lycka till!

Wellcraft
0

Hermelin, helt klart.

Gosiga med stor personlighet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Emelie
0

Holländare tycker jag med. Och det finns ju faktiskt roligt tecknade holländare, t.ex. japantecknad holländartecknad. Kolla in länkarna med uppfödare av just japanholländare! :)

Jag rekommenderar alla 3 starkt! Härliga människor som vet vad de håller på med, och framförallt så är de alla väldigt måna om sina djur! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!