Vänja kanin med katt?
Kommer behöva ta hem min katt som numera bor hos mina föräldrar. Jag har en innekanin. Varken katten eller kaninen har någon vana av varandras art. Katten är väldigt låg i rang bland andra katter och går hellre undan än tar konflikter. Katten är snäll och mycket stabil/lugn. Dock en duktig jägare vad gäller möss. Kaninen är en tuff sak som är väldigt frammåt och orädd. Hon är väldigt stor för att vara dvärgvädur.
Går det att vänja dem vid varandra och hur gör jag det på bästa sätt. Givetvis skulle jag aldrig ha dem lösa tillsammans. Men jag vill att kaninen ska vara lugn att dela hem med katten. Erfarenheter?

Jag brukar sitta med kaninen i knäet och klappa den, och efter ett tag kommer alltid vår katt fram och vill bli kliad. Får kaninen panik kan man gå därifrån och testa igen senare. Men ingen av mina har blivit rädda. Katten är duktig på att fånga möss och fåglar men förstår att kaninerna tillhör familjen så dom slickar hon bara lite på. Kan ha de lösa tsm. Nu passar jag en kompis kaniner och de är inte vana vid katt och det glömde jag helt bort. Så de satt i sina burar när hon kom fram och ville kolla. Två blev jätte rädda, så jag tog upp de och klappade dom lite, nästa gång Rosa kom förbi blev de också lite rädda, men efter det var de bara nyfikna på henne och nu bryr de sig inte alls. :)

Vad glad jag blir att läsa det du skrivit! Då kan det fungera :-). Dock kanske kaninen får vara i sin bur de första mötena där hon är trygg. Vågar inte ha henne i famnen om hon får panik.